کری: بخشی از دارایی‌های ایران آزاد می‌شود

خورنا: وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هرگونه توافق مذاکراتی با ایران «مصون از شکست خواهد بود و تضمین خواهد کرد که تهران به توانایی ساخت سلاح هسته‌یی دست نمی‌یابد».

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری MSNBC با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران، گفت که دولت باراک اوباما زمان می‌خواهد تا درباره توافقی با ایران مذاکره کند که از منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه محافظت می‌کند و تضمین می‌کند که ایران به سلاح هسته‌یی دست نخواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که چند دقیقه قبل از این گفت‌وگوی تلویزیونی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرده است تا به وی اطمینان دهد که واشنگتن نگرانی‌های عمیق این رژیم درباره برنامه هسته‌یی ایران را درک می‌کند.

کری گفت که در گفت‌وگو با نتانیاهو به وی اطمینان داد که آمریکا و رژیم صهیونیستی هر دو بر این عقیده‌اند که ایران نباید به یک سلاح هسته‌یی دست یابد.

وی گفت، در حالی‌که دولت اوباما از کنگره می‌خواهد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را در مدتی که مذاکرات ادامه دارد به تعویق بیندازد، اسرائیل خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران است.

وزیر امور خارجه آمریکا که قانونگذاران این کشور را در جریان مذاکرات اخیر با ایران در ژنو قرار داده است، گفت که ایران احتمالا هرگونه تحریم جدید از جانب آمریکا را یک اقدام فاقد حسن نیت تلقی خواهد کرد.

کری در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز گفت که تحت توافق پیشنهادی در زمینه برنامه هسته‌یی ایران «بخش کوچکی» از دارایی‌های ایران ممکن است آزاد شود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که قدرت‌های جهانی و ایران در مذاکرات ژنو به توافق «بسیار نزدیک» شدند.

وی که در تلاش است کنگره را از اعمال تحریم‌های جدید منصرف کند، گفت که رژیم تحریم‌ها تحت توافقنامه پیشنهادی با ایران «واقعا برداشته نمی‌شود».

کری گفت که ۹۵ درصد تحریم‌های فعلی در جایش باقی می‌ماند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که چیزی که درباره آن صحبت می‌کند آزاد کردن «بخش کوچکی» از دارایی‌ها است، زیرا باید دست به کاری زد تا ارزش این را داشته باشد که آن‌ها بگویند: بله، ما برنامه‌مان را همان جایی که امروز هست متوقف می‌کنیم و عقب می‌رانیم.

کری روز چهارشنبه به اعضای کمیته بانکداری سنای آمریکا گفت که اگر تحریم‌های اقتصادی بیش‌تری علیه ایران تصویب شود، آمریکا ممکن است شرکای مذاکراتی‌اش را از دست بدهد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که هرگونه تحریم جدیدی مذاکرات را مختل می‌کند.

قانونگذارانی که عضو کمیته بانکداری سنا هستند در زمینه اعمال تحریم‌های جدید مردد هستند.

برخی از قانونگذاران آمریکا معتقدند که کاخ سفید بیش از حد سریع عمل می‌کند.

در جلسه‌ای که روز چهارشنبه مطرح شد برخی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا گفتند که واشنگتن باید موضع سرسختانه‌تری را در قبال ایران اتخاذ کند.

به گزارش ایسنا، اد رویس، قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکایی گفت: دولت ایران برنامه هسته‌یی‌اش را به حالت تعلیق در نیاورده است، پس ما چرا باید به اصرار دولت خودمان تلاش‌ها برای اعمال تحریم را به حالت تعلیق در آوریم.

به گزارش ایسنا،‌ ایران اعلام کرده است که هرگونه توافق با ۱+۵ باید منوط به شناسایی و احترام به حقوق هسته‌یی ایران از جمله غنی‌سازی و لغو تحریم‌ها باشد.