سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در خوزستان است

خورنا: جراح و متخصص بیماری‌های کلیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور و به ویژه در استان خوزستان است.

به گزارش خورنا از خوزستان، سنگ کلیه بیماری است که باعث درد در پهلوی سمت چپ یا راست بدن می‌شود، در استان خوزستان و به ویژه شهرستان اهواز بیشتر بیماران مبتلا به سنگ‌های کلیه اغلب در سال‌های اولیه بلوغ مراجعه می‌کنند و حداکثر شیوع سنی آن در حدود ۲۸ سالگی است، همچنین سنگ‌های کلیه در مردان چهار برابر زنان است و اگر تنها سنگ‌های عفونی را در نظر داشته باشیم نسبت مرد به زن دو به سه است.

*افزایش فعالیت‌های بدنی بهترین راه ریشه‌کنی سنگ‌های کلیه

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار، نازایی و پیوند کلیه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار خورنا در این شهرستان اظهار کرد: سنگ‌های ادراری انواع گوناگونی دارد اما بیشترین نوع آنها از جنس کربنات کلسیم است.

محمدعلی حسینی با بیان اینکه همواره سنگ‌های از جنس استروایت یا عفونی، اگزالاتی، سیستئینی، اسیداوریکی، سنگ‌ در لگنچه، میزنای، مثانه و در پیشابراه دیده می‌شود، تصریح کرد: رژیم غذایی غنی از کلسیم، سدیم، پروتئین و همچنین عدم تحرک افراد مبتلا به هیپر کلسیوری نوع دو و افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی همچون التهاب روده یا ایلئوستومی، سابقه ابتلا به عفونت ادراری و بیماری‌های متابولیک، نقرس، عدم تحرک در ابتلا به سنگ نیز نقش عمده‌ای دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: درمان سنگ‌های کلیه بر اساس اندازه آن‌ها متفاوت است که به طور مثال می‌توان گفت سنگ‌هایی با اندازه کمتر از شش میلی‌متر نیاز به درمان ندارند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، با بیان اینکه سنگ‌کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در کشور و به ویژه در خوزستان است، تاکید کرد: این بیماری باعث احساس درد شدید کلیه‌ها و آن هم به دلیل حرکت سنگ کلیه به سمت لوله حالب در افراد است.

وی اضافه کرد: مصرف رژیم غذایی پرپروتئین، نوشیدن کم آب، مصرف زیاد نمک و تشکیل سنگ کلیه می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه در بدن افراد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، آب و هوای گرم و مرطوب و تعریق زیاد بدن را از دیگر دلایل تشکیل سنگ کلیه در استان خوزستان دانست و گفت: کم‌تحرکی طولانی مدت، وجود انسداد طول کشیده در مسیر کلیه‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

وی همچنین عنوان کرد: ساده‌ترین راه تشخیص سنگ در کلیه‌ها انجام سونوگرافی توسط پزشک است.

این متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه درمان سنگ‌های کلیه بر اساس اندازه آنها متفاوت است، اظهار کرد: سنگ‌هایی که حالت شن ریزه دارد و اندازه آنها کمتر از شش میلی متر است، خود به خود دفع می‌شود و از بین بردن آن نیاز به هیچ اقدام درمانی ندارد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد: این در صورتی است که سنگ‌ها در مسیر کلیه‌ها انسدادی وجود نداشته باشد و در این شرایط با مصرف مایعات زیاد، ورزش و تحرکات بدنی دفع خواهد شد.

حسینی خاطرنشان کرد: اگر اندازه سنگ، بیش از شش میلیمتر و زیر یک سانت باشد، بهترین درمان آن انجام سنگ شکنی بیرون اندامی است که در آن بیمار حداکثر به مدت سه جلسه و هر جلسه ۱۵ دقیقه در زیر دستگاه سنگ شکنی می‌خوابد و با تاباندن امواج سنگ شکنی به محل سنگ در کلیه و بدون نیاز به بیهوشی سنگ بیمار خرد می‌شود.

وی با بیان اینکه افرادی که یکبار دچار سنگ کلیه شده‌اند بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلای دوباره به این بیماری هستند، تصریح کرد: رعایت و پیروی از رژیم‌های غذایی خاص در این افراد ضروری است.

حسینی با اشاره به اینکه نوع سنگ کلیه نقش مهمی در انتخاب روش درمانی دارد، افزود: از تجویز مجموعه‌ای از داروها برای سنگ‌های کلسیمی، جوش شیرین در سنگ‌های اسید اوریکی و از جراحی به همراه مصرف آنتی بیوتیک در سنگ‌های با منشا عفونی در درمان این بیماران استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر کلسیم ادرار زیاد باشد بیمار می‌تواند زیر نظر پزشک و با مصرف دارو از سنگ‌آوری دوباره کلیه جلوگیری کند.

*نوشیدن آب فراوان تاثیر زیادی در دفع سنگ کلیه دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در پاسخ به این سوال که افرادی که دچار سنگ کلیه هستند مجاز به استفاده از لبنیات هستند یا خیر؟ افزود: متاسفانه در برخی از موارد با تشخیص نادرست نوع سنگ، رژیم‌های غذایی نادرست به بیماران داده می‌شود.

وی ادامه داد: برای نمونه برای پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه بسیاری از بیماران از مصرف لبنیات صرف نظر می‌کنند که این افراد پس از چند سال دچار پوکی استخوان شدید می‌شوند و  این امر در حالی اتفاق می‌افتد که حتی بیماران دارای سنگ‌های کلسیمی کلیه نیز مجاز به مصرف کلسیم معمولی موجود در مواد غذایی از جمله لبنیات هستند.

حسینی همچنین با اشاره به نقش سبزیجات در درمان سنگ‌های کلیوی، خاطرنشان کرد: مصرف سبزیجات، کلسیم، نوشیدن آب فراوان، محدود کردن مصرف پروتئین‌های حیوانی و تحرک در دفع طبیعی سنگ‌های کلیوی موثر است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز، همچنین نوشیدن آب فراوان را یکی از راهکارهای مهم در دفع سنگ‌های کلیوی به ویژه نوع اگزالاتی دانست و افزود: بیماران مبتلا به سنگ کلیه باید حداقل به میزان دو لیتر و با افزایش دما در فصل تابستان یا مناطق گرم سه لیتر همراه با وعده‌های غذایی و در طول روز آب بنوشند.

وی در پایان به افراد مبتلا به سنگ کلیه توصیه کرد: افزایش میزان تحرک و فعالیت‌های بدنی و دوری از استراحت و سکون به دفع سنگ‌های کلیوی کمک می‌کند و این افراد حتما باید ورزش را در برنامه خود قرار دهند.