برگزاری همایش های آلودگی هوا در کاهش آلودگی های جوی موثر است

خورنا: در گفتگوی اختصاصی با دبیر علمی نخستین همایش آلودگی هوا اعلام شد: برگزاری همایش های آلودگی هوا در کاهش آلودگی های جوی موثر است.

بر اساس آمار رسمی کشور، کلان شهر اهواز پس از استان های اصفهان و تهران، بیشترین آلودگی هوا را دارد، همچنین آلودگی هوا در این شهر روزبه‌روز افزایش یافته و شدیدتر شده است،  ناگفته نماند که مهم‌ترین دلیل آلودگی هوای کلان شهر اهواز، گرد و غبار، حمل و نقل درون‌شهری، گسترش افسارگسیخته بافت شهری و رسیدن آن به کارخانه‌هایی همچون  ایران کربن و فولاد خوزستان است .

دکتر محمد صادق سخاوت جو عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان در گفتگو با خورنا با بیان این مطلب گفت: بارها از سوی سازمان های مختلف همچون سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام شده که اهواز ۸ برابر بیش از حد مجاز آلوده ‌است و به همین دلیل بیشتر پروازها لغو و مدارس این کلان شهر تعطیل می‌شد.

وی با بیان اینکه  برخی سازمان های دولتی دلیل این گرد و غبار را آلودگی ناشی از گرد و غبار صحرای عربستان و جنوب عراق و همچنین نبود بارش باران و نبود پوشش گیاهی در برخی مناطق خوزستان می دانند، تصریح کرد: دامنهٔ گسترش این آلودگی به استان‌های ایلام، لرستان و برخی از شهرهای استان فارس و بوشهر نیز بروز کرده است.

کارشناس ارشد محیط زیست خوزستان گفت: بر اساس برنامه‌های سازمان محیط زیست و در صورت افزایش ۵۰۰ هکتاری پوشش گیاهی در کلان شهر اهواز، و انجام پروژه کمربند سبز، بین چهار تا شش درجه از گرمای هوا در اهواز کاسته خواهد شد، و آلودگی هوا نیز تا حد چشمگیری پایین خواهد آمد.

سخاوت جو تاکید کرد: گسترش شهر نشینی، افزایش سریع تعداد خودروهای سواری، شرایط عدم تطابق امکانات حمل و نقل عمومی با نیازهای واقعی جامعه شهری در کشور باعث تغییر و دگرگونی کیفیت هوای شهرهای بزرگ کشور و به ویژه استان خوزستان شده است.

وی در ادامه افزود: این امر با تشدید پدیده ریز گردها در منطقه به ویژه در استان های غربی و خوزستان شده است.
دبیر علمی نخستین همایش ملی آلودگی هوا، پایش، اثرات و اقدامات کنترلی کشور با اشاره به دستاوردهای همایش که مهرماه امسال در سطح ملی و منطقه ایی در اهواز برگراز شده بود ضرورت توجه مسوولان و مردم را به این امر خطیر یاد آور شد.

سخاوت جو گفت : در همایشی که برگزار شد مسوولان مربوطه در رابطه با مباحث مختلف آلودگی هوا نظیر آلودگی هوا در محیط های شهری، صنعتی و محیط های بسته آخرین دستاوردهای علمی خود را تشریح کردند.

کارشناس ارشد محیط زیست خوزستان در پاسخ به اینکه آیا شما پیش بینی می کردید که هوای شهر اهواز بر اثر باران اسیدی آلوده شود؟که چنین همایشی را برگزار کرده اید؟ خاطرنشان کرد: خیر اما برگزاری چنین همایش هایی برای جلوگیری ازآلودگی هوا درخوزستان و استان هایی که آلودگی آنها زیاد است بسیار مفید است.

این کارشناس ارشد محیط زیست همچنین تاکید کرد: به همین منظور گروه مهندسی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان با همکاری و حمایت های علمی استادان مطرح و متخصص در زمینه آلودگی هوا و همچنین حمایت های اجرایی نهادها و سازمان های مختلف، اقدام به برگزاری نخستین همایش ملی آلودگی هوا، پایش، اثرات و اقدام کنترلی کشور در اهواز کرد.

سخاوت جو در پایان گفت: بر خود لازم می دانم از همکاری مسوولان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان که ما را در برگزاری هرچه مطلوب تر این همایش یاری کردند قدردانی کرد.

انتهای خبر/ حسین عبدالعزیزی