مواضع فرانسه در ژنو، پا به پای افراطیون در تهران!

خورنا: روزنامه فیگارو، به مذاکرات جاری در ژنو توجه کرده و نوشته در آخرین گفتگوهای روز گذشته، فرانسه از ایران خواهان «تضمین های جدی» درباره پیشنهادات این کشور شده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این روزنامه با توجه به پیشرفت های احتمالی که در این مذاکرات پیش بینی شده می نویسد: این پیشرفت‌ها تا هنوز چنان هم «تاریخی» نیست که عده ای عنوان کرده اند، بلکه فقط یک «برنامه کاری» ابتدایی است که ایران و کشورهای غربی در آخرین ساعات دیروز سعی داشتند در مورد آن به توافق برسند.

فیگارو، از قول منابع خود در پرونده هسته ای ایران می نویسد که در مذاکرات جاری، ایران احتمالاً پذیرفته از غنی سازی ٢٠ در صدی اورانیوم دست بردارد، ظرف شش ماه آینده راکتور اراک را فعال نکند و سانتریفوژهای مدرن IR2 را مورد استفاده قرار ندهد.

به نوشته فیگارو، آمریکا در مقابل پذیرفته، درصورت رعایت نکات یاد شده از سوی ایران، تحریم ها علیه ایران را کاهش دهد.

آما آنچه که شاید انتظارش نمیرفت، این بار بجای آمریکا، فرانسه لحن تندی نسبت به مواضع ایران اختیار کرده و در متن طرح ابتدایی توافق ایران و کشورهای غربی، خواهان تضمین‌هایی درباره عدم استفاده از راکتور اراک، شفافیت در مورد سرنوشت ذخایر اورانیوم ٢٠درصدی و مسأله غنی سازی در ایران شده است.

فیگارو، سپس می نویسد که اما این تنها مواضع افراطی فرانسه نیست که راه رسیدن به یک توافق را دشوار کرده است؛ مذاکره کنندگان ایرانی تحت فشار تندروهای جریان اصولگرا، میخواهند تحریم های بین المللی از همان آغاز مراحل اولیه توافق کاهش پیدا کند.

این مواضع به گفته ی این روزنامه فرانسوی ، بسیار به سخنان و اظهارات اخیر نتانیاهو نزدیک است.

می‌ماند اینکه، تا حصول توافق نهایی، ایران با داشتن ١٩هزار سانتریفوژ، ذخایر اورانیوم ٢٠درصد غنی شده، مراکز زیرزمینی هسته‌ای مثل تأسیسات فردو و بلاخره پیشرفت های مداوم در عرصه بالیستیک، به یک کشور بالقوه هسته ای مبدل شده است.

فیگارو معتقد است عدم توافق در پرونده اتمی ایران باعث خواهد شد ایران یک کشور بالقوه ای هسته ای باقی بماند و این دقیقاً همان چیزی است که مایه نگرانی اسرائیل است، کشوری که قدرت‌های غربی نمتیوانند در پرونده اتمی ایران، آن را نادیده بگیرند!