سمفونی کارون آهنگ نجات می‌نوازد/ رگ حیات خوزستان را نزنید

خورنا: رودخانه کارون امروز در سکوتی سهمگین به انتظار یک تصمیم نشسته است، تصمیمی که می‌تواند رشته حیات آن را از سر گیرد و یا برای همیشه پاره کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، این روزها در جای جای نقاط استان فقط آهنگ خشکی کارون به گوش می‌رسد و بس، هر کجا بنشینی و در هر بحثی که وارد شوی تنها به این بن بست می‌رسی که تنها رگ حیات استان خوزستان که زمانی مثال زدنی بود در جان دادن است، آن هم در روبه‌روی مادران و پدران از جان گذشته که در طول هشت ساله دفاع مقدس تمام عمر و جوانی‌شان را برای زنده نگه‌داشتن این رودخانه سپری کرده‌اند.

هشت سال ماندند و جنگیدند تا نگذارند یک وجب از خاک و مال و جان و ناموسشان دست بیگانه بیفتد اما امروز با تبر خودی شاهد تیشه زدن بر ریشه فرزندشان هستند. فرزندی با دلی بزرگ و صبور که به تماشا نشسته است و با چشمانی خشک از گریه‌های بی‌آبی و لبانی عطش زده و ترک خورده در انتظار یک تصمیم است. تصمیمی که می‌تواند رشته حیات آن را از سر گیرد و یا برای همیشه پاره کند.

بدون شک همه این روزها خبر انتقال آب سرشاخه‌های کارون را به استان‌های دیگر برای ادامه حیات رودخانه‌های سوگلی‌تر از کارون شنیده‌اند و اخبار آن را در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و سایت‌ها مشاهده کرده‌اند. در این زمینه هیچ جای درنگ و مجالی نیست به همین دلیل ما نیز به سراغ مسئولان رفته‌ایم تا نظر هم استانی‌های خود را در این خصوص جویا شویم. نظراتی که تا حدودی با ایجاد زنجیره‌های مردمی حمایت از کارون تقویت شده است و جانی تازه گرفته‌اند تا رنگ امید را با در واپسین روزهای حیات این رودخانه عظیم به آن درآمیزند.

زنجیره‌های مردمی که حتی از سوی استاندار جدید خوزستان نیز مورد حمایت قرار گرفت و امید است به نتیجه‌ای رضایتبخش ختم شود تا مردم این استان دریابند که مسئولان آنان را به حساب می‌آوردند. البته سفر اخیر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به همراه هیئت همراه تا حدودی گواهی بر این مطلب بود.

در این زمینه گپ و گفتی با تنی چند از مسئولان خواهیم داشت.

*خشکی کارون برابر با نابودی سرمایه‌گذاری‌های کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: هر گونه تغییر در میزان دبی رودخانه باعث می‌‌شود که یکی از بزرگ‌ترین سرمایه گذاری‌‌های تاریخ کشور در استان دچار مشکل کند.

احمدرضا لاهیجان‌زاده عنوان کرد: خوزستان قطب تولیدات کشاورزی و صنایع مختلف است و با توجه به اقتصادی بودن این استان، کاهش آب رودخانه موجب می‌شود که مسیر رودخانه تبدیل به زهکش شود و آب شور اراضی جلگه‌ای نیز به رودخانه راه پیدا کند.

وی ادامه داد: این امر باعث می‌‌شود که تمام خاک حاصلخیز خوزستان در کوتاه‌‌ترین زمان به بیابان تبدیل شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان همچنین عنوان کرد: از بابت انتقال آب نخیلات بسیاری در پائین دست رودخانه کارون و در شهرهای آبادان و خرمشهر از بین رفته است و اگر این امر ادامه داشته باشد رودخانه قدرت خودپالایی خود را از دست می‌‌دهد و به سوی بی‌‌هوازی شدن و غیرقابل استفاده بودن سوق پیدا می‌‌کند.

*اجرای طرح بهشت آباد

رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت آب استان خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز و در خصوص طرح مهم بهشت‌آباد اظهار کرد: این طرح، در مرز خوزستان و چهارمحال ‌و بختیاری در نزدیکی روستای کاج و شهر نائون (۱۰۰ کیلومتری دهدز) واقع شده است.

حمیدرضا بخشی اضافه کرد: این طرح یک‌میلیارد و ۱۰۰‌ میلیون مترمکعب آب را انتقال می‌‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: کلید خوردن این طرح سبب خشک شدن سرچشمه‌‌ها و همچنین بی‌‌آبی پائین‌ دست کارون خواهد شد که این روند بر وضعیت بخش مختلف استان به ویژه کشاورزی تاثیر مستقیمی می‌گذارد.

رئیس انجمن صنفی مهندسان صنعت آب استان خوزستان تصریح کرد: هر چند حالا نیز با سدهایی که در ترکیه و عراق روی دجله و فرات احداث کرده‌‌اند، دیگر آب آن‌ها وارد خلیج ‌فارس نشده است و به جای ریختن آب کارون به خلیج‌ فارس، فاضلاب‌‌ها و زِه‌آب‌‌های برگشتی از زمین‌‌های کشاورزی و شهر‌ها دوباره به کارون می‌‌ریزد که عموما متعلق به بهمنشیر است.

وی همچنین عنوان کرد: توسعه باید متوازن و متعادل و مبتنی بر طرح‌‌های آمایش سرزمین باشد و انتقال آب کارون دیگر توجیه ندارد.

*مظلومیت کارون به خوزستانی‌ها می‌ماند

عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: کارون مهربان و مظلوم است و مظلوم بودن آن اول از همه به همشهری‌‌های کارون برمی‌گردد.

علی ناصری با بیان اینکه اگر قدر رودخانه کارون را می‌‌دانستیم فاضلاب را به آن وارد نمی‌‌کردیم تصریح کرد: اهواز دارای دو تصفیه خانه فاضلاب در غرب و شرق کارون بوده است که تصفیه خانه فاضلاب شرق کارون هنوز به اتمام نرسیده است.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز به تصفیه خانه فاضلاب در منطقه چنیبه اهواز اشاره کرد و گفت: باید فاضلاب شهر به این تصفیه خانه هدایت شود تا رودخانه کارون از این مشکل رهایی یابد.

وی همچنین عنوان کرد: به گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب اهواز، سیستم دفع فاضلاب شهری برای دفع آب‌‌های سطحی تعبیه نشده است که این اقدام باعث مخلوط شدن آب‌های سطحی و فاضلاب می‌شود و در ‌‌نهایت اختلال در سیستم فاضلاب به را به وجود می‌آورد.

*کارون خشک است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: بالادست کارون خشک و تبدیل به فاضلاب شده است.

سیدحسین دهدشتی افزود: وضعیت پائین دست و شهرهایی مثل آبادان،‌ خرمشهر و شادگان نیز بسیار نگران‌کننده است و همین امر مشکلات زیادی را برای سلامتی هم استانی‌هایم به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: دولت باید در این زمینه مردم خوزستان را حمایت کند و از انتقال آب سرشاخه‌های کارون جلوگیری کند زیرا این روند اوضاع آب استان را از آنچه امروز شاهد آن هستیم و آن را لمس می‌کنیم بدتر می‌کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتقال آب کارون به استان‌های دیگر منطقی نیست تصریح کرد: عاقلانه نیست که مردم خوزستان دچار کم آبی و خشکسالی باشند و با وجود اینکه می‌دانند با انتقال آب کارون، کشاورزی نابود می‌شود باز هم این طرح را اجرایی کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر مناطق و استان‌های دیگر نیاز به آب دارند می‌‌توانند از مازاد آب خلیج فارس به شیوه‌‌های مختلف استفاده کنند تصریح کرد: مطمئنا با اجرای این طرح، صنعت و رشد و تعالی استان متوقف می‌شود و از بین خواهد رفت و این کار بی‌انصافی در حق خوزستانی‌هاست.

دهدشتی بیان کرد: مسئولان استان به ویژه نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی باید در خصوص انتقال آب کارون عکس‌‌العمل نشان دهند و جلوی هرگونه اقدام را در این خصوص بگیرند.

*عشق خوزستانی‌ها را از آنها نگیرید

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: مردم خوزستان عاشق کارون هستند و امروز شما مسئولان قصد دارید عشق مردم را از آنها بگیرید و نابود کنید.

محمدسعید انصاری خاطرنشان کرد: امروز خوزستان یک صدا می‌گوید “هوا را از ما بگیرید، کارون را از ما نگیرید” که باید این ناله‌ها را شنید در غیر اینصورت آه این مردم مظلوم دامان شما را خواهد گرفت.

وی خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: استان خوزستان هشت سال تمام با جنگ تحمیلی درگیر بوده است اما امروز حق ندارد تنها رودخانه‌ای که متعلق به خودشان است را نیز در اختیار داشته باشد؟

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با گلایه‌مندی از وضعیت آب استان افزود: آلودگی آب در خوزستان بیداد می‌کند و مردم همچنان صبوری می‌کنند اما انتقال آب سرشاخه‌های کارون اقدامی غیرمنصفانه است که مسئولان با جدیت باید آن را پیگیری و حل و فصل کنند.

وی ادامه داد: بی‌تدبیری‌‌های دولت‌‌های گذشته سبب از بین رفتن و خشک شدن رودخانه و دریاچه‌های کشور شده است بنابراین نگذارید این بی‌تدبیری‌ها بار دیگر در کارون، اروندرود و بهمنشیر تکرار شود.

انصاری همچنین عنوان کرد: همه این را بدانند که استان خوزستان از حیات کارون سرچشمه گرفته است و زندگی می‌کند و اگر کارون خشک شود دیگر از این خطه هیچ حیاتی باقی نخواهد ماند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در پایان بار دیگر خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: در دولت شما جای این بی‌تدبیری‌‌ها که موجب از بین رفتن و خشک شدن رودخانه‌هایی همچون کارون نیست، پس مردم این استان را دریابید و جلوی این نابرابری را بگیرید.

*تمام فاضلاب‌های اهواز به کارون می‌ریزد

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: وزیر نیرو چرا فاضلاب بیمارستان‌ها، منازل، شرکت‌ها، ادارات، کشتارگاه‌ها و حتی فاضلاب غسالخانه‌های اهواز در رودخانه کارون تخلیه می‌شود؟

عبدالله تمیمی با اظهار ناراحتی در این خصوص افزود: به دلیل نبود تصفیه‌خانه در دارخوین و شهرستان شادگان، مردم دیارم برای شرب به صورت خام از آب رودخانه کارون استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: همین امر موجب بروز بیماری‌های مختلف کلیوی، روده‌ای و گوارشی شناخته و ناشناخته‌ای برای آنها شده است که نتیجه وفاداری این مردم غیور و ولایتمدار به کشورمان است.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آب این شهرستان با چندین معضل روبه‌روست که سلامتی شهروندان را به مخاطره انداخته است و مطمئنا با انتقال آب سرشاخه‌های کارون به استان‌های دیگر شاهد کم‌آبی و خشکسالی‌های فجیع‌تری در سطح استان به ویژه مناطق جنوبی خوزستان خواهیم بود.

وی همچنین عنوان کرد: شوری بیش از حد با EC 4 هزار و ۴۰۰ برای هیچ موجود زنده‌ای قابل استفاده نیست چه برسد به انسان و علت آن تنها تخلیه زه‌آب‌های شرکت‌های توسعه نیشکر در رودخانه کارون است.

تمیمی گفت: بو و طعم آب این شهرستان نیز که از کارون تامین می‌شود به دلیل تخلیه فاضلاب‌های شهر اهواز در این رودخانه بزرگ که رشته حیات خوزستان بوده است.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رودخانه کارون خاطرنشان کرد: این رودخانه یکی از تمیزترین رودخانه‌های جهان به شمار می‌‌آمد و جاذبه‌‌ای ویژه برای شهر گرمسیری اهواز بود اما امروز به دلیل سوء‌مدیریت در کنترل فاضلاب شهری و صنعتی و کشاورزی به فاضلاب‌‌خانه‌‌ای کثیف تبدیل شده است.

*با تجمع‌های مردمی در حمایت از کارون مخالفم

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: در رابطه با مسئله اخیری که در مرکز استان در خصوص انتقال سرشاخه‌های کارون رخ داده است به نظر من نیاز نیست و نباید این اخبار انعکاس داده شود و ملاء عام تجمع‌های صورت گرفته در این زمینه بازگو شود زیرا این امر باعث سوء‌استفاده بسیاری از افراد سودجو در داخل و یا خارج از کشور می‌شود.

عبدالله سامری اضافه کرد: این اقدام خوبیت ندارد زیرا اگر مسئولان و نمایندگان در این زمینه اظهارنظر کنند ادله محکمی برای پیگیری کار دارند اما مردم با حضور هر چند هزار نفری و به تنهایی نمی‌توانند کاری را پیش ببرند بلکه فقط خوراک خبری رسانه‌های بیگانه را فراهم می‌کنند.

وی افزود: نمایندگان قلم محکمی در دست دارند و آن قلم کشاندن وزیر به صحن علنی مجلس و استیضاح وزیر است اما متاسفانه برخی دوستان ما با سیاسی کاری، تعدادی از جوانان را به راهی می‌برند که وارد صحنه شوند و تجمع‌هایی را در خیابان‌ها و مناطق مختلف ایجاد می‌کنند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به جوانان خوزستانی ادامه داد: باید به این افراد و البته به مردم به ویژه جوانان گفت که ایجاد چنین تجمع و اقداماتی مانع انتقال آب سرشاخه‌های کارون نمی‌شود زیرا این کارها سیاسی بازی و شیطنت است چرا که همین دوستان اگر ادعا می‌کنند دلشان برای خوزستان می‌سوزد با قلم محکم خود می‌توانند وزیر را استیضاح کنند اما چون با دست‌های پشت پرده و با برخی از وزرا برنامه‌های متعددی دارند این قضیه را روی سر مردم بیچاره خالی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تعدادی از مردم با احساسات خودشان دست به کارهایی می‌زنند که با این اقدامات ممکن است بعدها صدمات و لطمه‌های زیادی را ببینند گفت: به نظر من به عنوان خادم مردم خرمشهر و استان خوزستان این قضایا را به مردم استانم می‌گویم که شما نماینده انتخاب کردید بگذارید نمایندگان به دنبال این مسائل باشند.

سامری در پایان گفت: بار دیگر از مردم شریف استان خوزستان می‌خواهم که با صبوری بیشتر، باز هم صبر کنند تا ما نمایندگان در مجلس کار را دنبال کنیم.

*تشکیل اتاق فکر برای حمایت از کارون

وی در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در این زمینه تصریح کرد: اخیرا در مجمع نمایندگان خوزستان به همراه مجمع یکی دیگر از استان‌ها نشستی داشتیم و دبیرخانه‌ای در رابطه با پیگیری آب سرشاخه‌های کارون تشکیل شد و قرار شد دبیرخانه که به عنوان اتاق فکر مجمع این دو استان باشد یک سری راهکارهایی ارائه کند که از جمله آنها دادن نامه به وزیر، رئیس جمهور و حتی مقام معظم رهبری خواهد بود.

سامری افزود: بنا شده است که این نشست‌ها هر هفته برگزار شود تا بتوانند هرچه سریع‌تر به نتیجه اصلی خود برسند.

وی اضافه کرد: به نظر من اگر نمایندگان مردم در مجلس با هم همفکر باشند و وزیر را به مجلس بکشانند بسیار اقدام موثری در این زمینه خواهد بود زیرا با کشاندن وزیر به صحن علنی مشخص می‌شود که ضربه‌ای به وضعیت آب خوزستان وارد شده است و این ضربه ناچاری مردم استان را در بی‌آبی و نداشتن آب سالم و کافی نمایان‌تر می‌کند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: این نظر شخصی من است چون دوست ندارم هم استانی‌هایم بدون آگاهی و با چشمانی بسته پا به عرصه این تجمعات بگذارند و متضرر شوند زیرا در صورت ایجاد چنین اقداماتی مطمئنا نیروی انتظامی نیز وارد صحنه می‌شود و اتفاقاتی که نباید رخ خواهد داد و مسائلی اتفاق می‌افتد که صحیح نیست.

وی در ادامه بیان کرد: نمایندگان ادوار گذشته اجازه دادند که این کار (انتقال آب کارون) صورت گیرد و این اقدام مربوط به امروز نیست.

سامری اظهار کرد: در دوره ما با پایان عمر دولت دهم وزیر را به مجلس کشاندیم و خود من، به شخصه روی این قضیه اصرار می‌کردم که وزیر باید استیضاح شود اما متاسفانه دوستان این کار را نکردند و گفتند از وزیر تعهد بگیریم.

وی اضافه کرد: متاسفانه سیدجعفر حجازی استاندار سابق خوزستان نیز در این قضیه وارد شد و یک سری قول و قرارهایی در این زمینه داد و اجازه داد که این کار (انتقال آب کارون) ادامه پیدا کند و با وجود اینکه گفتند این طرح متوقف است، متوقف نشده بود و احمدی‌نژاد بر این طرح قوت بخشید و این انتقال را تا حدودی انجام دادند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قضیه مصوبات انتقال آب کارون از نمایندگان ادوار گذشته بوده است که برای جلوگیری از این روند هیچ اقدام موثری انجام ندادند گفت: از همان زمان برنامه‌ریزی کردند که آب کارون را به مناطق و استان‌های دیگر انتقال دهند که امروز بر این امر مصمم‌تر شده‌اند.

وی در خصوص موافقت استاندار با زنجیره انسانی حمایت از کارون تصریح کرد: مقتدایی قبل از اینکه در دولت یازدهم استاندار خوزستان شود در خصوص انتقال آب کارون به مناطق دیگر مخالف بود و می‌گفت که این کار را نکنید زیرا خوزستان کشته می‌شود.

سامری افزود: مقتدایی روز معارفه هم در رابطه با آب خوزستان نیز صحبت‌هایی داشت که نباید آب سرشاخه‌های کارون انتقال یابد زیرا با این کار تمام کارون خشک می‌شود و کشاورزی استان نابود می‌شود.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اما تجمع اگر صورت گیرد به دنبال آن مسائل دیگر نیز اتفاق می‌افتد و مطمئن باشید افرادی که مخالف نظام هستند در انتظار چنین حرکاتی نشسته‌اند و اگر چنین مسائلی صورت پذیرد بهانه بسیار خوبی به دستشان خواهیم داد و من معتقدم استاندار خوزستان از روی دلسوزی این صحبت‌ها را عنوان کرده است.

وی ادامه داد: در واقع استاندار خوزستان موافق است که آب سرشاخه‌های کارون انتقال داده نشود نه اینکه موافق برگزاری چنین تجمعات مردمی در خیابان‌ها و مناطق مختلف استان است تا از این طریق مخالفت نسبت به این مسئله نشان داده شود.

*بهترین مدافع حقوق مردم، نمایندگان مجلس و استاندار هستند

سامری تاکید کرد: بهترین مدافع مردم، نمایندگان در مجلس شورای اسلامی هستند و محکم‌ترین مدافع آنها نیز استاندار خوزستان است که باید به آنها تکیه کرد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در رابطه با استعفای نمایندگان در صورتی که آب کارون انتقال یابد خاطرنشان کرد: اصلا چنین چیزی نیست و نمی‌دانم چه کسی این صحبت را کرده است.

وی اضافه کرد: اگر کسی از نمایندگان این حرف را زده باشد نشانه ضعفش است زیرا تنها کافی‌ست که وزیر استیضاح شود مطمئن باشید در اینصورت رئیس جمهور خیلی زود مسئله را حل و فصل می‌کند.

سامری خاطرنشان کرد: چرا دفاع نکنیم و سنگر را خالی کنیم؟ چه چیزی می‌تواند دلیلی برای دفاع نکردن ما نمایندگان مردم از حق مردم و استانمان باشد؟

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من به عنوان خادم مردم خرمشهر و خوزستان به هیچ عنوان استعفا نمی‌دهم و تا آخرین لحظه برای کشاندن وزیر به صحن علنی مجلس شورای اسلامی و استیضاح وی تلاش می‌کنم.

سامری در ادامه تصریح کرد: دفاع کردن نمایندگان باید هرچه سریع‌تر صورت گیرد در غیر اینصورت کار از کار می‌گذرد.

وی در خصوص برگزاری جلسه مشترک نمایندگان مجلس در این زمینه عنوان کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی روی این قضیه اتفاق نظر دارند و نمی‌خواهند آب سرشاخه‌های کارون انتقال داده شود.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: متاسفانه باید گفت با وجود پیگیری‌های نمایندگان این روند به صورت پراکنده در حال انجام است و باید نامه‌های خود را بنویسند و از وزیر دعوت کنند تا در این خصوص وارد مذاکره شوند، حتی باید با برنامه‌ریزی، ملاقاتی را برای حل مشکل انتقال آب کارون با رئیس جمهور و مقام معظم رهبری داشت تا این قضیه هرچه سریع‌تر خاتمه پیدا کند.

وی بیان کرد: مردم باید بدانند نمایندگان را برای چنین روزهایی انتخاب کرده‌اند و ما نیز بدون تعارف اگر ببینیم دوستان ما حتی قصد کشیدن وزیر به صحن علنی مجلس، استیضاح وزیر و طرح سوال از دولت را ندارند وارد عرصه می‌شویم.

سامری در پایان افزود: من وظیفه خود را انجام می‌دهم اما یقین دارم که همکاران ما در حال سعی و تلاش هستند زیرا اگر در این زمینه برنامه خاص و مطلوبی نداشتند مجمع دو استان را تشکیل نمی‌دادند.

و اما همچنان کارون در انتظار یک تصمیم است تا بتواند دوباره به آغوش هم‌استانی‌های خود بازگردد و یا برای همیشه ترک وطن کند. امروز کارون سکوت کرده است و سکوتش پر از بغض‌های شکست خورده هزاران خوزستانی‌ است که برای زنده ماندن این رودخانه پرخاطره حاضرند جان خود را نیز هدیه دهند.

========

مریم خبازی