اسماعیل جلیلی: مجلس از وزارت نیرو تحقیق و تفحص می کند / انتقال آب کارون مهمترین محور

خورنا: ۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو را امضا کردند.

نماینده مردم مسجدسلیمان،  لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس  در گفت و گو با خوزنیوز، اظهار داشت: نزدیک به ۵۰ نماینده مجلس از سراسر کشور تا کنون طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو را به دلیل  نابسامانی که در این وزارت خانه وجود دارد و اینکه روند به سمت ایجاد بحران می رود ، امضاء کرده اند  که فردا تقدیم هیات رییسه مجلس خواهد شد.

اسماعیل جلیلی ادامه داد: عملکرد وزارت نیرو به دلیل برنامه ریزی نادرستی که برای کارون انجام داده است و هم شرایطی که در کل کشور در مدیریت و تخصیص ناصحیح  منابع آبی بوجود آمده است از دلایل مطرح شدن این تحقیق و تفحص است.

وی در خصوص محورهای این طرح  بیان داشت: دلایل مطرح شده در طرح تحقیق و تفحص عبارتند از: بی برنامگی وزارت نیرو در توزیع و تخصیص منابع آب، آشفتگی و سراسیمگی که در بحث انتقال آب بدون کار کارشناسی و اصولی بوجود آمده است، بی توجهی به نیازهای کشاورزان و صنایعی که در کنار مخازن آب مانند کشاورزان و طرح های اشتغال زایی که در کنار رودخانه کارون هستند،  بی برنامگی در  توزیع و بازیافت آب های سطحی و فاضلاب در کشور که برنامه جامعی برای مدیریت کردن آن وجود ندارد، بحث تامین انرژی مناسب برای مناطق روستایی و توسعه زیرساخت های برای انتقال برق که البته مهمترین محور این تحقیق تفحص مسئله انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون به فلات مرکزی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص طرح انتقال آب کارون افزود: طرح انتقال بهشت آباد سال ۱۳۸۱ در شورای عالی آب ارائه و  مطرح شد که ۵۸۰ میلیون متر مکعب آب  انتقال یابد در حالی که همان موقع کارشناسان حاضر در جلسه این مقدار را غیر قابل توجیه و حداکثر میزان قابل انتقال را  در آن شرایط ۲۴۰ میلیون متر مکعب دانستند. حال چگونه است  پس از گذشت بیش از ۱۱ سال که خشکسالی های متعدد رخ داده  و کارون به مراتب وضع بدتر نسبت به آن زمان دارد وزیر محترم بحث انتقال یک میلیارد متر مکعب را مطرح می کنند.

جلیلی اظهار داشت: متاسفانه وزارت نیرو با در اختیار گرفتن ورودی و خروجی های آب اجازه بررسی را به کارشناسان نمی دهد و شما می بینید به محض ورود یک مسئول دریچه های سدها باز می شود و سطح آب رودخانه بالا می آید و باعث قضاوت نادرست مسئولان و بازرسان می شود.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: خواسته ما از دولت این است که با توجه به اینکه در دهه گذشته آمار مستدل و کارشناسی جامعی در ارتباط با وضعیت رودخانه کارون وجود ندارد، وضعیت این رودخانه و انتقال آب از همه جنبه ها من جمله زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و … مورد کارشناسی مجدد قرار بگیرد تا بتوان با اطلاعات صحیح و به روز،  تصمیمی را گرفت که منافع ملی حداکثری حاصل شود.

جلیلی در پایان بیان داشت: ما معتقدیم که انتقال آب از سرشاخه های کارون نه تنها برای استان خوزستان و رودخانه کارون مضر است بلکه به ضرر منافع ملی و حتی استانهایی که قرار است آب به آنجا منتقل شود است. بنابراین انتظار داریم در این زمینه دولت و شخص رییس جمهور با تامل و دقت نظر بیشتری مسئله را بررسی نمایند و آنگاه تصمیم گیری نمایند.