خوزستان در نخستین جلسه شورای عالی دریایی دولت یازدهم دعوت نشد

خورنا: نخستین جلسه شورای عالی صنایع دریایی دولت یازدهم در روزهای اخیر تیر خلاصی بود بر بی‌مهری‌هایی روا شده بر خوزستان؛ زیرا با وجود دعوت از استانداران هرمزگان؛ بوشهر و گیلان هیچ‌یک از مدیران استان برای حضور در این نشست دعوت نشدند.

«به ریاست معاون اول رئیس جمهور، نخستین جلسه شورای عالی صنایع دریایی در دولت یازدهم برگزار شد».

این تیتر، تیر خلاصی بود بر بی‌مهری‌هایی که بر خوزستان روا می‌شود.

برگزاری نشستی در خصوص مسائل و ظرفیت‌های کلان دریایی بدون حضور استانی که خود نخستین‌ گام‌های تجارت دریایی را برای کشورمان برداشته است.

خوزستان با برخورداری از مرزهای آبی و دریایی بی‌نظیر و هم مرز بودن با کشور عراق تاکنون سهم عمده‌ای در تجارت و صادرات و واردات انواع کالا داشته و امروز حقش نیست غایب جلسه‌ای باشد که اسم و رسمش در آن ریشه دوانده است.

این استان با برخورداری از دومین و بزرگ‌ترین بندر کانتینری کشور در خرمشهر و بزرگترین پایانه غلات و همچنین گنجاندن شرکت‌های مهمی چون تاسیسات دریایی خرمشهر، کشتی سازی اروندان و شهید موسوی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که به ناچار باید سکوت کند.

بد نیست مسئولان تداعی کنند خاطرات جنگ تحمیلی را در این استان و مقاومت و پایداری‌های جای جای خوزستان؛ اما خوشبختانه خوزستان مقاوم همچنان مقاوم است.

بندر خرمشهری که در شمال غربی خلیج فارس و در جنوب غربی کشور در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود و کارون در استان خوزستان واقع شده است سابقه طولانی در امر تجارت دریایی دارد.

این بندر با وجود تحمل خسارت‌های فراوان در زمان جنگ به همت دولت و تلاش‌های سازمان بنادر و دریانوردی پس از جنگ شاهد بازسازی همه زیرساخت‌ها و استقرار تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری بوده و در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر مطابق قبل از جنگ تکمیل و علاوه بر آن احداث ترمینال کانتینر مدرن به کارکرد آن اضافه شده است.

در میان بنادر تجاری ایران بندر خرمشهر با ۲۳۰ هکتار وسعت به عنوان سومین بندر بزرگ کشور در خلیج فارس و یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور به شمار می‌رود، این بندر به عنوان بخشی از استان خوزستان و به دلیل همجواری با کشور عراق یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری و اقتصادی و سیاسی محسوب می‌شود.

قرار گرفتن این بندر در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان، صنایع فولاد خوزستان و … بر اهمیت آن افزوده است.

بندرامام خمینی نیز نام یکی از بندرهای ایران در خلیج فارس است که با داشتن ۳۴ اسکله فعال، بزرگ‌ترین بندر فعال ایران محسوب می‌شود.

بندر امام خمینی(ره) با داشتن امکانات، پتاسیل‌ها و فرصت‌های متنوع برای تخلیه و بارگیری کالاهای مختلف، بندری چند منظوره است؛ این بندر با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین تجهیزات ویژه بندری و ساماندهی آن در قالب ناوگان تجهیزات خشکی و دریایی، کامل‌ترین مجموعه خدمات دریایی و بندری را در اختیار صاحبان کالا و کشتی قرار می‌دهد.

این بندر به علت قرار گرفتن در مسیر اصلی ترانزیت به کشور عراق و نزدیکی به ۷۰ درصد مراکز صنعتی و جمعیتی کشور، از قابلیت‌های فراوانی برای جابه‌جایی کالا به‌ویژه کانتینرهای عراقی به این کشور برخوردار است و …

اما در جلسه مذکور که روسای سازمان گسترش و نوسازی صنایع، شیلات، گمرک مرکزی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، فرمانده نیروی دریایی ارتش، فرمانده نیروی دریایی سپاه و استاندارانی از هرمزگان، بوشهر و گیلان در آن حضور داشتند و در بخش‌های دریایی گزارشاتی را ارائه کردند، سهم خوزستان به حق مورد بی‌مهری و نادیده قرار گرفت.

چرا امروز با عدم دعوت و به رسمیت نشناختن این استان در هفتمین جلسه شورای عالی صنایع دریایی، به خوزستان و ظرفیت‌های آن باید پشت شود؟ چرا استانی که با برخورداری از پتانسیل‌های ریز و درشت بنادری و دریایی باید مغفول بماند و قربانی برخی نادآوری‌ها شود؟

در این خصوص انتظار می‌رود مسئولان ملی با رویی بازتر و دیده‌ای گشاده‌تر خوزستان را دریابند و بخش‌های مختلف آن را رصد کنند. امکانات و پتانسیل‌های موجود در آن را مورد بررسی قرار دهند و در خصوص حضور در جلساتی این‌چنینی سهم مسئولان و استان را نادیده نگیرند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ماهشهری بندر صادراتی ماهشهر و منطقه سوم دريایی سپاه ماهشهر را نيز در ليست مناطق حساس و استراتژيك قرار دهيد متوجه اوج بي مهری آقايان را درخواهيد يافت!!!! از فرمانده محترم نيروی دريايي سپاه لااقل انتظار ميرفت در اين مورد تذكری دهند!!!