تشکیل شورای عجیب «لباس دانشجویی»

خورنا: دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس از تشکیل شورای راهبردی مد و لباس دانشجویی و عضویت ۷۰ دانشگاه فعال در این شورا خبر داد؛ خبری عجیب و مبهم که یادآور برنامه ی «طراحی لباس فرم دانشجویی» از سوی وزارت کشور دوره ی احمدی نژاد است.

تابستان ۹۰ سرپرست وقت اداره ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مرکز امور اجتماعی وزارت کشور با اعلام اینکه طراحی لباس فرم مشاغل برای گروه‌های اصلی نظیر گروه‌های کارمندی، کارگری، کادر بیمارستان‌ها، مهمانداران و پرسنل شرکت‌های هواپیمایی، بانک‌ها و دانشجویان صورت می‌گیرد، گفته بود: رایزنی‌های لازم برای تشکیل کمیته لباس مشاغل را با وزارت ارشاد انجام داده‌ایم و دستورالعمل کمیته در حال آماده‌سازی است.

اردیبهشت ماه ۹۲ نیز جعفرگل محمدی، مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه تهران در تشریح برنامه های این دانشگاه برای تحقق رعایت حجاب و عفاف گفت: برنامه های دانشگاه تهران در این زمینه در سه سطح دانشجویان، کارکنان و اساتید برنامه ریزی و اجرا شده است. دانشگاه تهران در زمینه بحث حجاب و عفاف فقط به فعالیت در زمینه دانشجویان اکتفا نکرده و در زمینه اساتید و دانشجویان هم فعالیت هایی انجام داده است چرا که ممکن است دانشجو از نظر حجاب اصلاح شود، اما کارکنان یا اساتید بد حجاب باشند، بنابراین دانشجو عنوان می کند وقتی استاد یا کارکنان دانشگاه حجاب را رعایت نمی کنند چطور انتظار دارید دانشجو رعایت کند. بنابراین دانشگاه تهران برنامه خود را در زمینه حجاب و عفاف در سه سطح دانشجویان، اساتید و کارکنان آغاز کرده است. در حوزه کارکنان، حوزه کارکنان خانم، لباس فرمی طراحی شده و به عنوان هدیه به آنها ارایه شده است که از سال جاری کارکنان موظف هستند از این لباس استفاده کنند، کسی هم که تخلف کند به کمیته انظباطی کارکنان فراخوانده می شود. در مورد دانشجویان، در فضای دانشگاه هم کارهای مختلفی در زمینه ساماندهی پوشش و حجاب و عفاف صورت گرفته است از جمله این کارها می توان به جداسازی بوفه‌های دانشجویی مختلط اشاره کرد. بعضی از سالن‌های مطالعه و قرائت خانه دانشگاه هم که محل اختلاط بود، جدا شد.

امروز جمعه ۱۶ آبان ۹۲، حمید قبادی دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس در گفتگو با مهر، از تشکیل شورای راهبردی مد و لباس دانشجویی خبر داده و گفته است: شورای راهبردی دانشگاه و مد و لباس تشکیل و نزدیک به یک گروه ۷۰ نفری از دانشگاههای کشور را دعوت کردیم که در این شورا عضویت داشته باشند. دانشگاههای مرتبط با حوزه مد و لباس و فعال در این زمینه احکام خود را برای عضویت در این شورا دریافت کردند. همزمان با برنامه ریزی ها از منابع دانشگاهی و علمی برای سامان دادن به حوزه لباس دانشجویی استفاده خواهد شد.

به گزارش انصاف‌نیوز؛ قبادی همچنین از پیش بینی سرفصلهای درسی در حوزه مد و لباس خبر داد و گفت: در این سرفصلها طراحی پارچه و دوخت در نظر گرفته می شود و این مباحث در جلسات شورای راهبردی که برخی روسا و معاونان دانشگاهها در آن عضویت دارند مطرح شد و برخی اعضا نیز نظرات خود را در این باره مطرح کردند. این شورا یک مرکز مولد و علمی که در خدمت مد و لباس دانشجویی قرار می گیرد، به شمار می آید.

برنامه این شورای تازه تاسیس و حوزه ی فعالیت آن تاکنون اعلام نشده است؛ اما شباهت رویکرد احتمالی آن می تواند شیطنتی برای تخریب وجهه ی دولت جدید باشد که با شعار تغییر به روی کار آمده است.