نمایندگان خوزستان سراپا گوش/ وزیر نیرو: مجلس برای انتقال آب کارون ردیف بودجه در نظر گرفته!!!

خورنا: کارمطالعاتی طرح بهشت آباد به انجام رسیده و در مجلس شورای اسلامی برای آن ردیف بودجه نیز در نظر گرفته شده است و من از همکاران خود در وزارت نیرو خواسته ام، در مورد این طرح حساسیت بیشتری بروز دهند و مطالعه مجددی صورت پذیرد تا پس از برطرف شدن نقاط ابهام کار بصورت اساسی ، عملیاتی شود.

وزیر نیرو در جلسه مجمع نمایندگان خوزستان: کارمطالعاتی طرح بهشت آباد به انجام رسیده و در مجلس برای آن ردیف بودجه نیز در نظر گرفته شده!انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر تابع مقررات و ضوابطی است که در شورای عالی آب به تصویب رسیده است.

طبق مصوبات جهانی سازمان یونسکو، دربحث انتقال حوضه به حوضه، چنانچه نیاز حوضه آب دهنده مرتفع نشده باشد، انتقال آب ممنوع است.

به گزارش خوزنیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دولت ، حمید چیت چیان؛ وزیر نیرو،‌ درجلسه مجمع نمایندگان مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب که شما نمایندگان مردم هستید و نیازهای مردم استان خود را بیان می کنید و ما به عنوان خادمان این مردم تلاش می کنیم تا در رفع مشکلات آن ها کوشا باشیم گفت : انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر تابع مقررات و ضوابطی است که در شورای عالی آب به تصویب رسیده و براساس آن تصمیماتی اتخاذ شده است که طبق مصوبات جهانی سازمان یونسکو، آب دهنده و آب گیرنده باید دارای شرایط خاصی باشند و ضوابطی را رعایت کنند تا مشمول انتقال گردند.

وزیر نیرو با تاکید براینکه طبق قوانین بین الملل ، تا زمانی که احتیاجات حوضه آب دهنده و نیازمنطقه ای وی به آب مرتفع نشده باشد انتقال آب ممنوع است، گفت: حوضه آب گیرنده (مقصد) نیز باید اصول مدیریت تقاضا را رعایت کند و ضمن مدیریت در مصرف از اسراف و استفاده نابجا بپرهیزد.

چیت چیان افزود: از دیگر نکات قابل توجه در بحث انتقال آب،‌ رعایت ضوابط و معیارهای زیست محیطی است و انتقال نبایستی موجب خسارت به محیط شود.

وی با تاکید براین مطلب که در خوزستان بیش از ۲۱میلیارد مترمکعب آب جریان دارد و در بحث انتقال از سرشاخه های دز و کارون بیش از ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب منتقل نمی شود گفت: این میزان آب برای رفع نیازهای شهرهای اصفهان،‌ کرمان، یزد و کاشان بوده و فقط برای مصارف شرب استفاده خواهد شد.

وزارت نیرو با بیان اینکه قرار نیست انتقال آب از کارون به جز شرب برای صنعت و مصارف دیگر استفاده شود تاکید کرد: وزارت نیرو هرگز اجازه نخواهد داد مردم خوزستان در مضیقه بی آبی قرار گیرند.

وی در خصوص طرح بهشت آباد یادآور شد: کارمطالعاتی طرح بهشت آباد به انجام رسیده و در مجلس شورای اسلامی برای آن ردیف بودجه نیز در نظر گرفته شده است و من از همکاران خود در وزارت نیرو خواسته ام، در مورد این طرح حساسیت بیشتری بروز دهند و مطالعه مجددی صورت پذیرد تا پس از برطرف شدن نقاط ابهام کار بصورت اساسی ، عملیاتی شود.

چیت چیان با حساس خواندن این طرح گفت: با عنایت به حساسیت های فوق العاده منطقه ای، اجرای این طرح موکول به تصویب شورای عالی آب می شود تا ضمن تصویب این طرح در شورای عالی آب که در راس آن ریاست محترم جمهور، نمایندگان محیط زیست و مسئولین مرتبط با این موضوع قرار دارند، این طرح مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه به نتیجه رسیدیم که طرحی لازم است اجرا شود، با تایید این شورا و رعایت اصول زیست محیطی اینکار انجام خواهد گرفت.
وی تاکید کرد : تصمیمات قوای مجریه و مقننه حتی المقدور در بستری آرام اتخاذ خواهد شد و چنانچه نگرانی نیز در جامعه وجود داشته باشد سعی خواهیم کرد اضطراب را از جامعه دور کنیم و نگذاریم اشاعه پیدا کند.

قبل از سخنان وزیر نیرو، نمایندگان مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، به بیان کمبودها و مشکلات آب، برق و فاضلاب و همچنین انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون پرداختند که وزیر نیرو قول داد با تشکیل جلسات ویژه ای با همکاری سه جانبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو نسبت به رفع آلودگی های کارون، لایروبی، ساماندهی سیستم فاضلاب و پساب های کشاورزی و دیگر آلاینده های صنعتی و کشاورزی و همچنین افزایش کیفیت آب و بهسازی شبکه های توزیع برق چاره اندیشی های اساسی صورت گیرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • علی سلام شما که با نمایندگان میتوانید تلفنی یا حضوری صحبت کنید لطفا به آنان زنگ بزنید مصاحبه بگیرید موضوع را فرا ملی کنید چرا ساکتید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟