تبدیل شدن تالاب هورالعظیم به کانون گرد و غبار / آلودگی ذرات به سرب

خورنا: مسئول آزمایشگاه سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: تالاب هورالعظیم به یکی از کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، الهام خاکسار در یازدهمین نشست ادواری مدیران بحران کلانشهرهای کشور که ظهر امروز در مجتمع فجر اهواز برگزار شد اظهار کرد: در چند ماه اخیر با پر بودن تالاب‌ها حرکت ریزگرد‌ها انحراف پیدا کرده و استان را دور زده است.

وی با بیان اینکه تنها ۲۰ درصد از مساحت استان مناطق بیابانی بوده و مابقی تحت تاثیر پدیده ریزگرد‌ها قرار گرفته است، افزود: هم‌جواری خوزستان با کشورهای عراق و عربستان موجب شده است که یکی از کانون‌های بروز ریزگرد‌ها در کشور به شمار رود.

مسئول آزمایشگاه سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان افزود: پدیده ریزگرد‌ها که از کشور عراق وارد خوزستان می‌شود و بخش وسیعی از منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد تبعات بسیاری در استان داشته است.

وی با بیان اینکه کشور ایران بر روی کمربند گرد و غبار جهان قرار دارد افزود: این ذرات گرد و غبار که ۵ میکرون هستند دید افقی را از یک تا ۲ کیلومتر محدود می‌کنند.

خاکسار عنوان کرد: رطوبت خاک، پوشش گیاهی منطقه، عدم آب دهی مناطق پس از احداث سد‌ها و مهار آب‌های سطحی از عوامل انتشار این پدیده در خوزستان به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع میزان حداکثر غلظت گرد و غبار تا ۵۰ برابر استاندارد رسیده است افزود: بیشترین تداوم دوره زمانی ۱۰ روز و بیشترین تعداد دفعات بروز این پدیده در استان ۸۵ روز بوده است.

مسئول آزمایشگاه سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: در سال‌های ۸۶ و ۸۷ تنها استان‌های خوزستان و کرمانشاه مورد هجوم این پدیده واقع شدند اما در سال‌های بعد حدود ۲۰ استان کشور تحت تاثیر پدیده گرد و غبار قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه ۶۶ درصد کانون‌های گرد و غبار مربوط به عراق، ۲۷ درصد مربوط به خوزستان و ۷ درصد به عربستان اختصاص دارد افزود: طی سال‌های گذشته بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نقطه به کانون‌ها گرد و غبار منطقه اضافه شده است.

خاکسار با اشاره به اینکه تالاب هورالعظیم به یکی از کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده است افزود: این تالاب در سال ۱۹۷۲ حدود ۷۵۰ هزار هکتار مساحت داشت اما هم اکنون مساحت آن به زیر ۱۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۶ بیش از ۴۷ پرواز هوایی و در سال ۸۷ نیز ۵۶ پرواز به علت پدیده گرد و غبار لغو شدند، افزود: در سال ۸۷ نیز تعداد روزهای سالم ۸۰ روز و تعداد روزهای خطرناک ۴۰ روز بود. همچنین در نیم سال اول ۹۲ تعداد روزهای خطرناک ۳۲ روز بود و از همه مهم‌تر هیچ گونه روز پاکی در استان مشاهده نشده است.

مسئول آزمایشگاه سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: از سال ۶۵ تا ۹۰ میزان رطوبت در بستان به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است که این امر باعث می‌شود پدیده گرد و غبار تشدید پیدا کرده و به لحاظ مسائل بهداشتی بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه به موجب پدیده گرد و غبار شیوع بیماری تنفسی به میزان ۴ درصد در استان افزایش یافته است گفت: در روزهای اخیر به واسطه باران میکروبی بیش از ۴ هزار نفر راهی بیمارستان‌ها شده‌اند.

خاکسار از وجود سرب در نمونه ذرات گرد و غبار خبر داد و گفت: در نمونه‌برداری‌هایی که از ذرات گرد و غبار به عمل آوردیم شاهد آلودگی این ذرات به ماده سرب به میزان ۱۲/۵۷ درصد بودیم که این موضوع بسیار خطرناک است.