امکان تکرار سندرم تنفسی در پی آلودگی هوا

خورنا: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره آلاینده‌های هوا گفت: آلاینده های هوا ترکیباتی هستند که یا در ترکیب طبیعی اتمسفر نیستند و یا به نسبت معین در ترکیب اتمسفر هستند ولی وقتی مقدارشان از حد مشخصی بالا رود به عنوان آلاینده هستند.

دکتر سیدمحمد علوی با بیان این مطلب ادامه داد: مثلا سرب در ترکیب طبیعی اتمسفر نیست و ورود آن به اتمسفر آلودگی تلقی می‌شود یا co2 به نسبت مشخص وجود دارد ولی اگر مقدارش زیاد شود آلوده کننده تلقی می‌شود .

وی انواع آلاینده‌های هوا را به دو گروه اولیه و ثانویه طبقه‌بندی کرد و افزود : آلاینده‌های اولیه، به طور اولیه وارد اتمسفر می‌شوند نظیر دی اکسید سولفور SO2 ، اکسیدهای نیتروژن NO2 ، هیدروکربن‌ها، HC و آلاینده‌های ثانویه در اتمسفر در اثر واکنش های فتوشیمیایی ایجاد می‌شوند مانند O3 (اوزون ) و پراکسی استیل نیترات (PAN ).

رییس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: این آلاینده ها که ترکیبات شیمیایی گوناگون متنوعی دارند و حاوی نیتروژن، گوگرد، فسفر و ترکیبات آلی نظیر کربوکسیک اسیدها، الکل، اتر، آمینی و یا منواکسید کربن CO ، دی اکسید کربن CO2 ، کربنات ها، اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و غیره هستند. به صورت جامد یا مایع و شامل غبار، دودهای غلیظ، دود، خاکستر، غبار مه آلود و اسپری هستند تحت شرایط خاصی از اتمسفر جدا شده و ته‌نشین شده یا توسط باران شسته شده و به سطح زمین می‌رسند.

علوی منابع آلوده کننده در خوزستان را اینگونه معرفی کرد:

۱-نیروگاههای برق وابسته به سوختن های فسیلی که تولید کننده عمده آلودگی هوا هستند .

۲- دود حاصل از سوخت نفت وگاز که شامل گاز های حاوی CO ، CO2 ، SO2 ، NOX ، هیدروکربونها و ترکیبات آلی هستند و از دهانه دکل ها و چاه های نفت در حال اشتعال خارج می شوند.

۳- فعالیت صنعتی : شامل صنایع ، معدن ، پالایش ، صنایع کاغذ سازی و … که مقادیر زیادی آلاینده را از طریق دودکش ها خارج و وارد هوا می کنند .

۴- حمل و نقل : احتراق ناشی از وسائل نقلیه ، کامیون ها ، اتومبیل ها که حجم وسیعی از آلاینده هایی نظیر CO ، CO2 ، N3 ، SO2 ، هیدروکربن ها ، VOCS رها کرده و هوا را آلوده می کنند .

۵- سوزاندن لاستیک زباله ، برگ و ساقه درختان وگیاهان نظیر سوزاندن نیشکر ومزارع کشاورزی که باعث آلودگی هوا با آلاینده هایی نظیر CO ، CO2 ، NOX ، SO2 وهیدروکربن ها می شود .

۶- فعالیت های کشاورزی : مصرف وسیع کودهای حاوی نیترات و فسفات باعث تولید اکسیدهای نیتروژن به علت فعالیت های میکروزیستی شده و در لایه های بالای خاک قرار گرفته به داخل جو منتشر می‌شوند حاوی آلاینده‌های NO ، NH4 (متان)، سولفید هیدروژن H2S و آمونیاک هستند.

۷- صاعقه و رعد وبرق: مقدار زیاد NO را به وجود می‌آورد که در واکنش‌های فتوشیمیایی تولید اوزون شرکت می‌کنند.

۸- ریزگردها و گرد و خاکی که در این چند ساله اخیر آلودگی های شدیدی را باعث شده است .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: استان خوزستان که قطب فعالیت نفتی، صنعتی و کشاورزی کشور است و دارای تاسیسات وسیع نفتی، شرکت های بزرگ و گسترده کشت و صنعت و نیشکر است از حجم بالای این آلاینده ها در رنج است.

وی ادامه داد: گرچه این صنایع و فعالیت ها برای توسعه و پیشرفت استان وکشور خیلی مهم و حیاتی اند ولی خود تهدیدی عمده برای سلامت ساکنین استان خوزستان وشهروندان اهوازی هستند .

علوی تصریح کرد: فعالیت این واحدها بدون در نظر گرفتن مسایل زیست محیطی به علت پتانسیل تولید آلاینده‌های گوناگون همواره سلامت شهروندان را در این قسمت از میهن اسلامی تهدید می‌کنند. داشتن پیوست‌های زیست محیطی و ملزم کردن مدیران و مسئولان پروژه های بزرگ صنعتی و کشاورزی به عمل کردن الزمات زیست محیطی از اهم مسائلی است که تا کنون مورد توجه قرار نگرفته است .

وی در مورد ابتلا شهروندان اهوازی و خوزستانی به سندرم تنفسی که به علت باران اسیدی در چند روز اخیر (۱۴-۱۰ آبان) اظهار داشت: حادثه‌ای که در چند روز اخیر بوقوع پیوست وهزاران نفر از شهروندان عزیزمان را در استان خوزستان در شهر اهواز به علت مشکلات تنفسی و تنگی نفس روانه بیمارستان‌ها کرد، زنگ خطری بود که به صدا درآمد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: استمرار وجود این آلاینده ها در محیط استان و غیر قابل اجتناب بودن تغییرات و شرایط جوی نظیر بارندگی وسکون هوا همواره بروز چنین رخداد و تکرار حوادث چند روز اخیر را متحمل می‌سازد.

علوی گفت: اگر همین الان فکر و چاره ای برای رفع این آلودگی ها و پیشگیری از توسعه آلاینده ها اندیشیده نشود و اقدامات عملی در جهت سالم سازی محیط پیرامون شهروندان صورت نگیرد مسلما فردا خیلی دیر خواهد بود.