رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور: بیمه حوادث اجباری می‌شود

خورنا: رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند هزینه بیمه حوادث بسیار بالا است در حالی که بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان نیست لذا پیشنهاد دادیم که بیمه حوادث اجباری و در قبوض برق از مردم دریافت شود.

حسن قدمی در یازدهمین نشست ادواری مدیران بحران کلانشهرهای کشور که ظهر امروز در مجتمع فجر اهواز برگزار شد اظهار کرد: مدیریت بحران یکی از مباحث فراموش شده در کشور ما است و تا زمانی که مدیران ما موضوع بحران را به معنای واقعی درک نکنند برای آن راهکاری نخواهند یافت.

وی با اشاره به جایگاه بالای شهرداری‌ها در مدیریت بحران کشور گفت: قطعاً شهرداران باید به عنوان یک عضو در شورای هماهنگی حضور داشته باشند، لذا تصمیم گرفتیم که در آئین‌نامه این موضوع را قید و به رییس‌جمهور پیشنهاد دهیم.

*قانون مدیریت بحران به خوبی در کشور اجرا نشد

رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور با اشاره به اینکه شرایط بحران کشور و مهم‌تر از آن زلزله بم باعث شد که به دستور رهبری اقدام به تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور کنیم افزود: اگر قانون مدیریت بحران به خوبی در کشور اجرا می‌شد بسیاری از مشکلات امروز ما برطرف شده بود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۰ اختیارات سازمان مدیریت بحران را از ما گرفتند و به معاونت راهبردی واگذار کردند عنوان کرد: با این کار به نوعی دست سازمان بسته شد و هیچ گونه اعتباری در اختیار ما قرار نگرفت و بسیاری از مشکلات مدیریت بحران در طی این ۲ سال با رابطه برطرف شد.

قدمی ادامه داد: در دولت قبل بار‌ها از نجار وزیر وقت کشور تقاضا کردیم که اختیارات و اعتبارات بیشتری در اختیار مدیریت بحران قرار دهد که در ‌‌نهایت پس از پیگیری‌های بسیار در خصوص برگرداندن اعتبارات به سازمان، این موضوع منجر به طرح دوفوریتی در مجلس شد که یک فوریت آن رای آورد.

*سازمان مدیریت بحران با وضع بی‌پولی بهتر است تعطیل شود

وی عنوان کرد: در جلسه‌ای که با رحمانی فضلی وزیر کشور داشتیم به وی اعلام کردم که اگر سازمان در همین وضع بی‌پولی به کار خود ادامه دهد تعطیل شود بهتر است مگر اینکه اعتبارات ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی آن برگردد.

رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور با اشاره به این مطلب که یکی از ضعف‌های کشور غفلت از اقدامات پیشگیرانه است افزود: امروز تمام حوادث و بلایای طبیعی به غیر از زلزله بم در روستا‌ها صورت گرفته است و دعا می‌کنیم که در شهر اتفاقی رخ ندهد چرا که جمع کردن آن کار بسیار سختی است.

وی با اشاره به اینکه در بخش مقاوم‌سازی مشکل جدی داریم افزود: بسیاری از ساختمان‌هایی که امروز ساخته می‌شوند تنها روی کاغذ تا هشت ریشتر مقاوم هستند در حالی که با یک زلزله ۵ ریشتری تخریب می‌شوند. متاسفانه امروز بسیاری از مهندسان ناظر ما اصلاً نمی‌دانند خانه کجاست اما مهر تایید بر ساخت می‌زنند.

*بیمه حوادث اجباری می‌شود و در قبوض برق از مردم دریافت می‌شود

رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور نگاه دولت جدید را به بخش مدیریت بحران بسیار خوب دانست و گفت: شورای عالی مدیریت بحران یکی از قدر‌ترین شوراهای عالی کشور محسوب می‌شود چرا که افراد طراز اول نظام در این شورا حضور دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری‌های کلان‌شهر‌ها به بافت‌های فرسوده توجه بیشتری داشته باشند افزود: شهرداری‌ها یکی از ستون‌های اصلی نظارت بر بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند لذا باید نظارت کافی و جامع بر ساخت و ساز‌ها داشته باشند.

قدمی موضوع بیمه حوادث را یکی دیگر از مسائل اصلی در مدیریت بحران دانست و افزود: متاسفانه بعضی‌ها فکر می‌کنند که هزینه بیمه حوادث بسیار بالا است در حالی که بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان نیست لذا پیشنهاد دادیم که بیمه حوادث اجباری شود و در قبوض برق از مردم دریافت شود.

وی با بیان اینکه تجهیزات لازم آمار برداری در زلزله‌ها را در اختیار نداریم گفت: در زلزله بوشهر به دلیل نداشتن تجهیزات آمار‌برداری ۷، ۸ انسان به دلیل بیرون آوردن نادرست قطع نخاع شدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور وجود هلال احمر را محور تعامل در تمامی حوادث عنوان کرد و افزود: اعتقادی به حضور نیروهای نظامی و انتظامی در حوادث ندارم چرا که آن‌ها بدون داشتن علم مناسب صدمات بسیاری به مصدومین وارد می‌کند.