وزیر نیرو راست نمیگوید یا امام جمعه اصفهان؟/ کارون برای مصرف شرب اصفهانی ها یا کشاورزی؟

خورنا: امام جمعه اصفهان با بیان اینکه مشکلات زیست‌محیطی‌و آبی اصفهان از سوءمدیریت برخی مسئولان ناشی می‌شود گفت: مسئله آب استان اصفهان به بودجه وابسته نیست بلکه به مدیریت مسئولان وابسته است.

امام جمعه اصفهان: اگر آب نباشد کشاورزی اصفهان از بین میرود

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با معاون رئیس‌جمهور در سازمان حفاظت از محیط زیست کشور اظهار کرد: برای ما اصفهانی‌ها مسئله آب مهمترین مسئله است و حدود ۳ سال است که زاینده‌رود خشک شده است. اگر آب نباشد، درختان خشک شده و صنعت کشاورزی اصفهان از بین می‌رود و اکنون در حال رسیدن به این مقطع هستیم.

وی با اعتقاد بر اینکه آب جزء انفال بوده و در دست حکومت است، گفت: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان تاکنون برای تونل سوم کوهرنگ هزینه شده است، اما در این مورد مسئولان خوزستان اعتراض دارند.

وی در انتقاد به مسئولان خوزستانی از اینکه آب را جزء منابع استانی خود و اختصاص‌یافته به همان استان می‌دانند، ابراز کرد: آب مسئله‌ای نیست که تنها بتوان آن را به مردم خاصی اختصاص داد بلکه برای همه مردم ایران بوده و کوتاهی وزرای ما در این زمینه سبب شده است تا مسئولان این استان چنین اجازه‌ای به خود بدهند.

چیت چیان: انتقال آب کارون فقط برای مصرب شرب

وزیر نیرو گفت: در کشور انتقال حوضه به حوضه آبی صورت نمی گیرد مگر برای مصرف آب شرب؛ بنابراین انتقال آب از کارون به زاینده رود نیز تنها برای بخش شرب صورت می گیرد.

حمید چیت چیان دیروز در نخستین نشست خبری خود گفت: غیر از نیاز شرب، آب منتقل نخواهد شد.

وزیر نیرو در ادامه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تصمیم وزارت نیرو در مورد انتقال آب از کارون به زاینده  رود با توجه به مخالفت ها و استقبال هایی که صورت می گیرد اظهار کرد:  دوستان در خوزستان حساسیت های و در اصفهان نگرانی هایی دارند؛ زاینده رود خشک شده و تامین آب شرب اصفهان به سختی انجام می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مرتضی خاکپور حق الناس چیست؟ و موارد و حدود آن . این نشان که احترام به حقوق دیگران و ادای آن یکی از اساسی‌ترین اهداف ادیان آسمانی است. قرآن کریم در آیات بسیاری مؤمنان را چه در باب مسائل اقتصادی و چه در باب حقوق اجتماعی و… دعوت به احترام به حقوق مردم نموده است. در اینجا تنها به دو نمونه از این آیات اشاره می‌نماییم. «یا أیّها الّذین آمنوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید اموال یکدیگر را از طرق نامشروع و غلط و باطل نخورید»؛[۲]یعنی، هرگونه تصرف در مال دیگری که بدون حق و بدون مجوز منطقی و عقلانی بوده باشد ممنوع شناخته شده است. قرآن کریم، به هنگام نکوهش از قوم یهود و ذکر اعمال زشت آنان می‌فرماید: «…وَ أَکْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ…»؛[۳]آنان در اموال مردم بدون مجوز و به ناحق تصرف می‌کردند. (ناگفته پیداست که مراد از اکل و خوردن، در این آیه کنایه از هرگونه تصرف است خواه به صورت خوردن معمولی باشد یا پوشیدن و یا سکونت و یا غیر آن و چنین تعبیری در زبان فارسی نیز رایج است). بنابراین، هرگونه تجاوز، تقلب، غش، معاملات ربوی، رشوه، خرید و فروش اجناسی که فایده منطقی و عقلانی در آنها نباشد، خرید و فروش وسایل فساد و گناه، در تحت این قانون کلی قرار دارند. در کتب روایی نیز توجه فراوانی به حق الناس شده است. به طوری که اگر تمام روایات مربوطه جمع بندی شود، چندین جلد کتاب خواهد شد. امّا در اینجا به چند نمونه از روایات اشاره می‌شود. حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «اَمّا الظّلم الّذی لا یُترکُ، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً؛ امّا ظلمی که بخشوده نمی‌شود ظلمی است که بعضی از بندگان خدا بر بعض دیگر می‌کنند.»[۴] و در روایت دیگری آن حضرت حتی ادای حق الناس را از حق الله مهم‌تر دانسته و می‌فرماید: «جَعلَ الله سُبحانه حُقوقُ عبادِهِ مُقدّمةً علَی حُقُوقهِ فَمنْ قامَ بِحقُوقُ عبادالله کانَ ذلک مؤدّیاً الی القیامِ بِحقوقِ الله؛ خداوند حقوق بندگانش را مقدم بر حقوق خود قرار داده و کسی که حقوق بندگانش را رعایت کند حقوق الهی را نیز رعایت خواهد کرد».[۵] حدود و موارد حق الناس باید گفت بر اساس آیات و روایات اسلامی، مردم ومؤمنان دارای سه نوع حق و احترام می‌باشند. ۱٫ احترام به مال مردم در دیدگاه اسلامی، مال و دارایی مؤمن و گاهی اموال دیگران محترم است ومصونیت دارد و اتلاف و تجاوز در آن مجاز نیست. بنابراین، اگر کسی از راه ربا، رشوه، فریبکاری، سرقت و بالاخره هرگونه تصرف نامشروع، مالی را از کسی خورده باشد، باید به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن مال اقدام نماید. ۲٫ احترام جان مردم جان مسلمان از نظر اسلام حرمت خاصی دارد بنابراین هیچ کس نمی‌تواند به جان مسلمان، لطمه‌ای از قبیل ضرب و جرح وارد آورد یا با دادن غذای فاسد و مسموم و یا اعتیاد به مواد مخدر و یا هر چیز دیگری، سلامتی کسی را به خطر اندازد. بنابراین احترام به جان و بدن و سلامتی افراد، تا آن حدّ مورد اهمیت و مؤاخذه است که حتی خداوند هم از آن صرف نظر نمی‌کند! امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: خداوند می‌فرماید: «به عزّت و جلال خودم سوگند، از ظلم هیچ ظالمی نخواهم گذشت، اگر چه به اندازه دست بر دست زدنی باشد، ‌یا با فشار دادن دستی از روی ستم، محقق شده باشد».[۶] علاوه بر احترام و حرمت جسم و بدن دیگران، انسان نمی‌تواند با ترساندن و اندوهگین ساختن، آزردن و خلاصه هر گونه ضربه به اعصاب و روان دیگران موجبات ناراحتی آنان را فراهم نماید،‌درغیر این صورت باید همه ضربه‌ها و خسارت‌های وارده را جبران نماید. و اگر چنین نکند، در دنیا و آخرت کیفر کردار ناروای خویش را خواهد دید. ۳٫ حفظ آبروی دیگران و احترام به آن عرض و آبروی افراد هم، دارای حرمت و مصونیت فوق العاده‌ای است و از موارد حق الناس به شمار می‌آید. بنابراین انسان نمی‌تواند به وسیله غیبت، تهمت، افشاگری و هرگونه رفتار دیگری، به آبرو و حیثیت دیگری ضربه و آسیبی وارد نماید، زیرا در غیر این صورت مرتکب ظلم بزرگی در حق او شده که باید به جبران آن بپردازد. چنان که امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «مَن کسَرَ مؤمِناً فَعلَیْه جَبْرُهُ؛ هر کس حیثیت مؤمنی را بشکند، بر او واجب است که آن را جبران نماید».[۷] نتیجه گیری: حاصل آن که حق الناس از نظر اسلام دارای گسترة وسیعی می‌باشد. به عبارتی حق الناس در همه ابواب فقه وجود دارد و می‌توان گفت که بابی از ابواب فقه اسلامی نیست، مگر اینکه مسایل فراوانی در زمینه حق الناس وجود دارد. پس باید دانست که جامعه بر عهدة هر یک از اعضای خود حقوقی دارد که همگی به احترام و ادای آن موظفند وعمل به آنچه آدمی، خود انتظار انجام آن را از دیگران دارد، پایین‌ترین درجه آن است. چنان که از امام صادق ـ علیه السّلام ـ درباره حق مؤمن بر مؤمن سؤال شد، آن حضرت فرمود: «… اَیْسَرُ حَقٍّ مِنها اَنْ تُحبُّ لِنفْسِکَ و تَکْرهُ لهُ ما تَکرَهُ لِنَفْسِکَ…؛ کم‌ترین میزان حقوق برادرت بر تو آن است که آنچه را برای خودت دوست می‌داری برای او نیز دوست بداری و آنچه را برای خودت نمی‌پسندی، برای او نپسندی. http://mkhakpour9.persianblog.ir ========= آقای مسئول به چه حقی ۲۵ سال است که حقوق رزمندگان و جانبازان زیر ۲۵ ٪ را نمی دهی . رزمنده ؛ ایران زمین را با خون خود خریده است . چرا این همه زمین باشد و رزمنده خانه نداشته باشد . همه ایران به رزمندگان بدهکارند . و شما به رزمندگان بدهکارید . مگر می شود رزمنده ای که سالها در جنگ بوده و حالا که در جنگ پبروز شده . بدون حقوق و بدون مسکن و بدون معیشت به امان خدا رها شود و مشکل غم نان باشد . به خود آیید و بدهکاری خودتان و ملت ایران را به رزمندگان و جانبازان زیر ۲۵ ٪ بپردازید . ( که جانباز زیر ۲۵ ٪ من در آوردی است و همه جانبازان باید که حقوق و معیشت بگیرند و این تبعیض و ظلم را پایان دهید ) چرا یک رزمنده برای معیشت خود شب و روز گریان باشد . http://mkhakpour9.persianblog.i