باران اسیدی؛ نفس ۵ هزار خوزستانی را گرفت

خورنا: حدود ۵ هزار نفر در خوزستانی در چند روز گذشته و پس از نخستین بارندگی دچار تنگی نفس شده و راهی بیمارستان شدند.

هنوز یک ماه از معرفی دوباره اهواز به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان نمی‌گذرد که موج جدید بروز بیماری‌های تنفسی در آن به راه افتاده است.

روز شنبه اولین باران پائیزی استان خوزستان باریدن گرفت و پس از آن افراد زیادی دچار بیماری تنگ نفس آنی شدند. به همین دلیل اغلب آنها برای رهایی از این وضع به بیمارستان‌ها رفتند.

برخی از مسئولان دلیل تنگی نفس‌های پیش آمده را تلویحاً در پاییز و پس از بارش اولین باران‌ها طبیعی برشمرده‌اند اما برخی دیگر از مسئولان از جمله نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی مستقیماً از بارش‌های اسیدی خبر داده است.

باران اسیدی ناشی از ترکیب باران با باقی مانده آلاینده‌های فسیلی در هواست که منجر به مشکلات پوستی و تنفسی در انسان‌ها و همچنین آلودگی خاک، آب‌های سطحی و فرسایش نمای خارجی ساختمان‌ها می‌شود.

مشابه این پدیده در سال‌های گذشته و در یکی دو ماه اول آغاز بارندگی‌ها نیز در خوزستان دیده شده است و علت آن بوده که بارش بعد از مدت‌ها شروع می‌شود و آلودگی‌ها را منتقل می‌کند، اما وسعت و حجم این پدیده و افراد مبتلا در سال جاری با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست.

*مراجعه بیش از ۳ هزار نفر به مراکز درمانی

رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به مراجعه بیش از ۳ هزار نفر به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی در دو روز گذشته، از آماده‌باش تمام مراکز درمانی خوزستان خبر داد.

سیدمحمد علوی گفت: در روزهای پیش و همزمان با آغاز بارندگی در خوزستان مراجعات شهروندان به مراکز درمانی به علت مشکلات تنفسی، ابتدا در اهواز و سپس در سایر شهرهای استان آغاز شد و تعداد بیماران تا عصر یکشنبه به بیش از ۳ هزار نفر رسید.

وی افزود: علائم این بیماران مشابه و به صورت سندروم تنفسی حاد بوده که ناشی از سرفه و تنگی نفس است.

علوی تصریح کرد: کارشناسان و متخصصان در بررسی‌های اولیه میدانی و بالینی علت این عارضه را آلودگی هوا و احتمال وقوع «باران اسیدی» عنوان کرده‌اند.

*تشکیل کمیته ویژه‌ای با همکاری متخصصان ریه آسم و آلرژی

به نظر می‌رسد در بارش‌های اخیر، آلاینده‌های هوا و آب باران، ترکیبات اسیدی یا به عبارتی «باران اسیدی» ایجاد کرده و بیماران با استنشاق این مواد دچار عوارض تنفسی شده باشند.

برخی گمانه‌ها از احتمال اسیدی بودن اولین باران خوزستان حکایت می‌کند به همین دلیل برخی کارشناسان در این خصوص وارد عمل شده‌اند تا اسیدی بودن یا نبودن این باران را جویا شوند.

در این خصوص معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: با توجه به مراجعه بسیار زیاد بیماران با نشانه‌های تنگی نفس و مشکلات ریوی به بیمارستان‌های اهواز در شنبه شب، کمیته مشترکی از کارشناسان معاونت بهداشتی و درمان برای رسیدگی به این امر تشکیل شده است.

ساسان موگهی افزود: از روزهای گذشته همه تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شد و صبح یکشنبه با تشکیل کمیته ویژه‌ای با همکاری متخصصان ریه، آسم و آلرژی دانشگاه به بررسی این موضوع از طریق مقایسه آمار مراجعان سال گذشته و امسال در موارد مشابه پرداخت شد.

وی افزود: البته متخصصان ریه تلویحاً این امر را در پائیز و پس از بارش اولین باران ها طبیعی برشمرده و عنوان کرده‌اند که بررسی‌ها نشان می‌دهد اغلب مراجعه‌کنندگان دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و آلرژی هستند.

*درباره باران اسیدی پیش‌داوری نکنید

معاون محیط زیست انسانی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز درباره احتمال اسیدی بودن باران‌های اهواز اظهار کرد: نتیجه نهایی بررسی‌ها هنوز حاصل نشده است و تا موضوعی اثبات نشود آن را تائید نمی‌کنیم.

جمال شاکری تصریح کرد: باید صحت و سقم احتمالات مطرح شده از جمله بارش باران اسیدی، باید بررسی شود.

وی تاکید کرد: از پیش‌داوری در خصوص عوامل ایجاد کننده این وضعیت برای شهروندان پرهیز شود تا نتیجه منطقی و معقول به دست آید.

*وضعیتی مشابه یک مانور پدافند غیرعامل

با وجود اینکه مسئولان سعی دارند از غیراسیدی بودن باران‌ها بگویند اما نماینده مردم اهواز در مجلس سخن دیگری دارد.

ناصر سودانی در این زمینه گفت: آخرین آمار مراجعه به بیمارستان‌ها به دلیل مسمومیت ناشی از بارش باران اسیدی در اهواز به حدود ۵ هزار نفر رسیده است.

وی، وضعیت فعلی در اهواز را مشابه یک مانور پدافند غیرعامل واقعی توصیف کرد و افزود: در برخی موارد بیمارستان‌های اهواز با تجمع مراجعان با علائم مسمومیت ناشی از باران اسیدی خبر داده‌اند.

*تشکیل کارگروهی برای بررسی این پدیده

گفته می‌شود کارگروهی نیز برای بررسی این پدیده تشکیل شده و احتمالات در حال بررسی است که متولی اصلی کارگروه بررسی پدیده شیوع تنگی نفس پس از بارندگی‌ها، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز است.

این مرکز باید دلایل و عوامل آن بررسی و از طریق سخنگوی رسمی، نتیجه اعلام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز چنین عنوان کرد: تا ظهر روز یکشنبه آمار کل بیماران خوزستان بر اثر این پدیده، ۳ هزار و ۱۰۰ نفر بوده و اکنون نیز بر اساس آماری که فعلا در دست است.

محمد حسین سرمست تصریح کرد: از روز گذشته تا این لحظه یک‌هزار نفر دیگر به تعداد بیماران این پدیده افزوده شده، با این وجود از حجم کل بیماران کاسته شده است.

وی ادامه داد: آمار بستری‌‌شدگان تا ظهر دیروز ۱۲۸ نفر بوده و جمع‌بندی تعداد بستری ‌شدگان در ۲۴ ساعت دوم این پدیده نیز عصر امروز مشخص و اعلام می‌شود.

*مسئولان چاره اندیشی کنند

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی نیز با تایید وضع پیش آمده برای مردم خوزستان بعد از اولین بارش باران اظهار کرد: این وضع باید به صورت جدی از سوی کارشناس درمانی مورد بررسی دقیق قرار بگیرد زیرا چنین وضعی برای مردم در سال‌های گذشته به این شدت ایجاد نشده بود.

عبدالله تمیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان افزود: واقعیت این است که مردم خوزستان در سال‌های اخیر تاوان فراوانی برای آلودگی داده‌اند به همین دلیل انتظار داریم موضوعی جدیدی که باعث صدمه وارد شدن به مردم شود بروز نکند و باید مسئولان بهداشتی برای این شرایط بحرانی چاره اندیشی کنند.

وی با تاکید بر اینکه این وضعیت به صورت جدی از سوی نمایندگان مردم در خوزستان پیگیری خواهد شد، عنوان کرد: منتظر اعلام رسمی علت به وجود آمدن شرایط هستیم تا تصمیمی جدی در این خصوص اتخاذ کنیم.

وی تصریح کرد: مردم خوزستان از زمان آغاز جنگ تاکنون سختی‌های فراوانی را متحمل شده‌اند به همین دلیل باید مسئله تنگی نفس مردم خوزستان به صورت جدی ریشه‌یابی شود تا از تکرار مجددا آن جلوگیری کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، موضوعات محیط زیستی در خوزستان و به‌ویژه اهواز، روز به روز بحرانی‌تر می‌شوند. وجود آلاینده‌های شرکت‌های مختلف در اهواز و… مزید بر علت شده‌اند. این اتفاق در حالی پیش آمد که در سه روز گذشته، مردم اهواز در اعتراض به سخنان غیرشفاف هیئت دولت در خصوص انتقال آب برای بار چهارم در ساحل غرب کارون تجمع کردند.