مشکل ۱۶ ساله مدارس آبادان حل شد

خورنا: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: پس از ۱۶ سال، مشکل مدارس شهرستان آبادان برطرف شد و این مدارس از بلاتکلیفی خارج شدند.

افشین حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: تعداد زیادی از مدارس شهرستان آبادان به بهانه ارزش تاریخی حفاظت شده اعلام شده بود که پس از کار کارشناسی بسیار زیاد این مدارس تعیین تکلیف شدند.

وی با اشاره به اینکه برخی از این مدارس اصلا ارزش تاریخی و معماری نداشتند، گفت: تیم‌های متعدد کارشناسی به شهرستان آبادان اعزام شد و این مدارس را از نظر معماری، هویت و اصالت بررسی کردند و سپس در این‌باره نظر کارشناسی دادند و این نظرات به خروج از حفاظت برخی از این مدارس منجر شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به دقت نظر اعمال شده در بررسی این بناها در آبادان افزود: کارشناسان خبره اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان پس از بازدیدهای میدانی و تبادل نظر در کمیته فنی این اداره کل رای به خروج از حفاظت این بناها دادند و در این زمینه دقت نظر بسیار زیادی به کار گرفته شده است.

حیدری با اشاره به اینکه تک تک مدارس بررسی شده است، گفت: برای هر مدرسه ساعت‌ها بررسی کارشناسی انجام شده و از این نظر هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: از طرفی به دلیل وجود ارزش تاریخی در برخی از این مدارس قرار شده تا شش مدرسه باارزش از این مدارس نیز حفاظت شده اعلام شوند.

وی تاکید کرد: اعلام مدارس حفاظت شده دلیلی برای عدم فعالیت نوسازی مدارس در مرمت و استحکام بخشی آنها نمی‌شود و اگر هر بنایی نیازمند فعالیت عمرانی باشد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان آمادگی همکاری در راستای حفظ اصالت آثار تاریخی را دارد.

حیدری خاطر نشان کرد: بسیاری از این مدارس در شرایط کنونی محل تحصیل دانش‌آموزان هستند و به دلیل در معرض خطر بودن این مدارس نیازمند مرمت و یا بازسازی هستند و امید است در اسرع وقت برای استحکام‌بخشی این مدارس تامین اعتبار شود.

وی تصریح کرد: با توجه به نظر نجفی ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقدیم که هر جا آثار تاریخی وجود دارد آن منطقه از وجود اثر تاریخی باید توسعه پیدا کند و در این راستا در تلاش هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان همچنین عنوان کرد: حفاظت از آثار تاریخی در اولویت نخست اداره کل میراث فرهنگی خوزستان قرار دارد و به این بخش توجه بسیار زیادی می‌شود.