قومی‌گرایی اصلی‌ترین علت عقب‌ماندگی شادگان است

خورنا: عضو شورای اسلامی شهر شادگان گفت: قومی‌گرایی اصلی‌ترین علت عقب‌ماندگی شادگان است و باید از این شهر برچیده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، شهر شادگان با وجود همه ظرفیت‌های پیدا و پنهان اما از لحاظ شهری و وضعیت ظاهری بسیار ضعیف است و شهروندان از این روند بسیار گلایه‌مندند. این شهر سنتی، دست‌نخورده است و به جرات می‌توان گفت در چند سال اخیر شاهد هیچ تغییر و تحولی نبوده است. این منطقه با برخورداری از ظرفیت‌های بسیار مستعد کشاورزی، نخلستان‌های سرسبز و دامپروری وسیع اما از رونق و آبادانی خاصی برخوردار نیست و با وجود تالاب بین‌المللی و کارخانه فولاد اما هیچ سودی از این قابلیت‌های بالقوه نمی‌برد و دست به گریبان بسیاری از مشکلات است. در این زمینه به سراغ ولید آلبوناصر یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شادگان رفته‌ایم و در خصوص مسائل شهری و دغدغه‌های شورا و شهرداری مسائلی را جویا شده‌ایم.

*فارس: از شهریت شادگان برایمان بگوئید و اینکه این منطقه با وجود همه ظرفیت‌های موجود هنوز چه مشکلاتی را به دوش می‌کشد؟

*آلبوناصر: شادگان وضعیت بسیار خاصی دارد. این منطقه از لحاظ عمرانی و فضای سبز بسیار عقب مانده است و اصلا با شهرهای مجاور خود نیز قابل قیاس نیست. این شهر نیاز به مسئولان توانمندی دارد که بتواند آن را از وضعیت فعلی خارج سازد. باید با ارائه و برنامه‌ریزی برنامه‌های تخصصی و مطالعاتی بتوان شهر را به سوی تعالی پیش برد.

*فارس: نقش شهردار تا چه اندازه در پیشرفت و شکوفایی وضعیت شهری موثر بوده است و خواهد بود؟

*آلبوناصر: شهردار قبلی مرحوم توفیق آلبوناصر تمام تلاش خود را برای پیشرفت امور شهری و شهرداری کرد اما شهردار جدید باید با همتی مضاعف وضعیت شهر را بیش از پیش سر و سامان دهد. باید در شهرداری نیروهای جدید و کارآمدی تربیت کرد تا با شجاعت و از طریق آموزش و نظارت بتوان شهری بهتر و نو ساخت. مدیریت شهری مطمئنا نتیجه خوبی در وضعیت بهبود خدمت‌رسانی شهری دارد. البته نقش اعتبارات در این زمینه حرف اول و آخر را می‌زند که متاسفانه شهرداری از وجود آن بی‌بهره است. شهرداری شادگان به اندازه کافی نیرو دارد اما این نیروها همگی کارآیی لازم را ندارند.

*فارس: مهمترین مشکل این شهر را در چه می‌بینید؟

*آلبوناصر: بساط‌ها و دستفروشانی که در سطح شهر وجود دارند وجهه شهر را وضعیتی نابه سامان بخشیده‌اند که در این زمینه باید اقدامی جدی صورت گیرد. باید این بساط‌ها برچیده شوند اما برخی تعارفات اجازه نمی‌دهد که شهرداری و شورای شهر کار خود را به درستی انجام دهند. قومی‌گرایی و سنتی بودن تمام بخش‌های اجرایی این شهر مشکلاتی را برای شادگان ایجاد کرده است که تنها راه برون رفت از آنان کنار گذاشتن این تعارفات و قومی‌گرایی‌هاست. به جرات می‌توان گفت طی ۱۰ سال گذشته در این منطقه هیچ تغییری صورت نگرفته است.

*فارس: چه راهکاری برای برون رفت از این مشکلات عنوان می‌کنید؟

*آلبوناصر: باید شهر را نظم بخشید و با تعامل مضاعف بین شورای شهر و شهرداری آن را تا حدودی متحول و دگرگون کرد. می‌توان با راه‌اندازی کارخانه آسفالت و تولید مصالح علاوه بر تامین نیاز شهر، نیاز دیگر شهرداری‌ها را هم تامین کرد و درآمدزایی خوبی ایجاد کرد. شهرداری علاوه بر اعتباراتی که به آن تعلق می‌گیرد باید درآمدزایی کند.

*فارس: تعامل شورای اسلامی شهر و شهرداری در این زمینه چه میزان دخیل است؟

*آلبوناصر: به نظر من اعضای شورای شهر باید دست شهردار را بگیرند اما دخالت نکنند. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین سایر مسئولان اجرایی شهر نیز در این زمینه باید مشابه عمل کرده و از سنگ‌اندازی جلوی پای شهردار جلوگیری کنند تا شهروندان نیز راضی و خشنود شوند. متاسفانه یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مشکلات شهرداری، دخالت‌های شوراست که مطمئنا در این دوره شورا چنین امری ممکن نخواهد شد. دودستگی در شوراها می‌تواند شهرداری و شهر را به مرز نابودی بکشاند که البته در مورد شورای شهر شادگان باید گفت خوشبختانه تفرقه و اختلاف وجود ندارد. شورای شهر نیز برای خدمت‌رسانی به مردم با هیچ‌کسی تعارف ندارد.

*فارس: یعنی شما عمده‌ترین مشکل عقب‌ماندگی شهر شادگان را در این موارد می‌بینید؟

*آلبوناصر: بله. البته عواملی دیگر که در خصوص مسائل شهری بسیار موثر هستند دخالت‌های برخی افراد و مراکز قدرت هستند که با دخالت در امور شورای شهر و نفوذ در بین اعضای شورا جلوی پیشرفت شهر را می‌گیرند. مثلا از عمده مشکلات این شهر دستفروشان هستند که بیش از یک هزار دستفروش را تشکیل می‌دهند که ترافیک زیادی در شهر ایجاد می‌کنند آلودگی محیطی را منجر می‌شوند و با تجمع زباله در جوی و کناره‌های کوچه و خیابان‌ها، مشکلات فاضلاب را نیز رقم می‌زنند اما به محض اینکه شهرداری می‌خواهد نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام کند این افراد بانفوذ وارد صحنه می‌شوند و جلوی کار شورای شهر و شهرداری را مختل می‌کنند. زیرا تفکرات در این شهر هنوز قومی‌ و سنتی است.

*فارس: در هر صورت برای جمع‌آوری این دستفروشان اقدامی صورت گرفته است؟

*آلبوناصر: بله. دو بازارچه در را برای دستفروشان احداث کرده‌ایم اما هنوز نتوانسته‌ایم آنان را برای ورود به این بازارچه‌ها مجاب کنیم زیرا دست‌های بازدارنده بسیارند. همچنین مردم نیز با استقبال از این دستفروشان هیچ میل و رغبتی برای انتقال آنان به بازارچه‌های جدید نشان نمی‌دهند که این امر وضعیت نه چندان مطلوبی را ایجاد کرده است. مشکل را باید به دست خود مردم حل کرد باید در این خصوص فرهنگسازی شود. باید در ابتدا امکانات به منطقه وارد کرد و سپس با فرهنگسازی وضعیت شهر را ساماندهی کرد.

*فارس: از وضعیت کشاورزی این منطقه بگوئید و دیگر ظرفیت‌های شهر؟

*آلبوناصر: نخلستان‌های شادگان بسیار فعال هستند و عمده درآمد مردم این منطقه از دامپروری و کشاورزی است. می‌توان از طریق تالاب بین‌المللی درآمدزایی خوبی در شهرداری ایجاد کرد. می‌توان وضعیت اقتصادی شادگان را با تبدیل کردن به شهری توریستی بهبود بخشید. آب کشاورزی این شهرستان از رودخانه جراحی تامین می‌شود که می‌توان با تقویت این ظرفیت، کشاورزی را به تعالی بیشتری رساند. این منطقه به دلیل وجود تالاب نمی‌تواند مجوز احداث پتروشیمی را بگیرد زیرا آلودگی محیط زیستی را ایجاد می‌کند به همین دلیل باید تا می‌توان در دیگر زمینه‌ها درآمدزایی و فعالیت کرد. سالانه حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان راهیان نور به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر راهی می‌شوند و از مناطق عملیاتی دیدن می‌کنند در حالی که شادگان نیز سهم به‌سزایی در دوران دفاع مقدس داشته است. سال گذشته فقط ۵۰ هزار نفر روزانه از تالاب دیدن کردند که اگر در خصوص مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس این شهرستان نیز کار شود می‌توان ظرفیت‌های آن را تبدیل به فعل کرد و درآمدزایی بسیار خوبی را منجر شد. باید شادگان به کشور معرفی شود و با توجه به اینکه نقش زیادی در عملیات شکست حصر آبادان ایفا کرد آن را مقدس شمرد و ارج نهاد.

*فارس: درآمدهایی که از سوی دولت به شهرداری اختصاص می‌یابد کفاف اوضاع شهری را می‌دهد؟

*آلبوناصر: خیر. اصلا نمی‌توان بر روی این درآمدها حساب کرد. چنانچه وزیر کشور اعلام کرده ۷۰ درصد شهرداری‌های کشور ورشکسته هستند. باید درآمدزایی کرد و به ظرفیت‌هایی که درون منطقه وجود دارد دلخوش کرد. متاسفانه تنها درآمد شهرداری این شهر عوارض ساخت و ساز است که در این مورد نیز شهرداری تخفیف زیادی برای شهروندان قائل می‌شود. شادگان شهری توریستی است و باید بخش گردشگری آن را فعال کرد. این شهر از درآمدهایی چون نفت، گاز و … بی‌بهره است و باید روی دیگر بخش‌های آن کار کرد. فصل ثمره نخل‌ها در این شهرستان بسیار زیباست و می‌توان آن را برای بازدید مسافران و گردشگران معرفی کرد و به استان و کشور شناسانید.

*فارس: ظاهرا روند انتخاب شهردار در این شهر با فراز و نشیب‌هایی مواجه شده بود…

*آلبوناصر: نه. فقط باید مدرک خود را به استان برای دریافت حکم ارائه می‌داد که با توجه به اینکه وی دانشجو هستند مجبور از انصراف از دانشگاه شد و هم اکنون نیز در حال سپری کردن مراحل برای دریافت حکم شهرداری است.

*فارس: حسن مزبانی‌پور تا چه میزان می‌توان شادگان را به سوی دگرگونی و تحول پیش ببرد؟ آیا تاکنون در دوران سرپرستی خود اقداماتی را انجام داده است؟

*آلبوناصر: با توجه به سوابق اجرایی مزبانی‌پور که به مدت هفت ماه در آبادان کار اجرایی انجام داده است به آینده شادگان با شهرداری وی امیدوار هستیم. وی آغاز بسیار خوبی در این شهر داشته است و در راستای اقداماتی که نیاز به اعتبارات زیادی ندارد گام‌های خوبی برداشته است به عنوان نمونه نظافت عمومی، پرداخت حقوق معوقه کارکنان شهرداری، کار در زمینه فضای سبز، پرداخت بیمه کارگران، خرید نهال برای درختکاری، اخذ مشاور در زمینه افزایش سرانه فضای سبز، جمع‌آوری نخاله و زباله‌های شهری و ساختمانی، همگون‌سازی دریچه‌های فاضلاب که مشکلات چندین ساله این شهر است، ارتباط مطلوب با دستگاه‌های اجرایی شهرستان به ویژه اداره آب و فاضلاب به منظور جمع‌آوری آب‌های سطحی در دستور کار شهرداری در طول مدت سرپرستی مربانی‌پور است. همچنین رفع مشکل آبگرفتگی‌ها و برگزاری جلسات منظم در این خصوص نیز برنامه‌های خوبی در دستور کار قرار دارد که در صورت آمدن حکم شهرداری وی اجرایی خواهد شد. نصب بیلبوردهای تبلیغاتی نیز در راستای حذف بنرهایی که بدون هماهنگی در سطح شهر نصب می‌شوند از جمله دیگر برنامه‌های شهرداری است.

*فارس: برای ساماندهی بازار که بسیار وضعیت نامنظمی در شهر ایجاد کرده است توسط شورای شهر و شهرداری چه برنامه‌هایی در نظر گرفته‌اید؟

*آلبوناصر: یک بازار خرمافروشی در شهرستان داریم که فصلی است و شش ماه از کل سال را در برمی‌گیرد. بازارچه این نیز به نام الغدیر ساخته شده که تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است. متاسفانه مشکل اساسی ما تیم اجرایی شهرستان است که ضعیف عمل می‌کنند. در نظر داریم با همکاری نیروی انتظامی دستفروشان صیفی‌جات و سبزیجات را به بازار اصلی شهر که شهید بهشتی نام دارد منتقل کنیم تا فرهنگسازی لازم برای شهروندان نیز صورت گیرد. به هر یک از دستفروشان غرفه‌ای اختصاص داده‌ایم اما این فروشندگان دست از بساط‌هایشان برنمی‌دارند. علاوه بر این دو بازار، برای ماهی‌فروشان نیز بازار مجزایی داریم که همگی خالی هستند.

*فارس: صحبتی با شهروندان…

*آلبوناصر: از همه مردم می‌خواهیم که با همه مسئولان از جمله اعضای شورای شهر و شهردار همکاری و تعامل کنند تا بتوان در آینده‌ای نزدیک، شهری در خور شان شادگان ساخت.

=======

مریم خبازی