جزئیات پرداخت وام ازدواج و اشتغال

خورنا: مدیر عامل صندوق مهر رضا (ع) با بیان این‌که بیش از ۸۵ درصد از وام‌های اشتغال ارائه شده به مردم از طرف این صندوق در حال فعالیت است گفت: دلیل اصلی دایر بودن طرح‌های فوق پالایش خوبی بوده که از سوی این صندوق انجام شده است.

مهدی حسین‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که در ارائه وام اشتغال باید این نکته در نظر گرفته شود که پول بین مردم توزیع شود یا اشتغال ایجاد کنیم، گفت: اگر بخواهیم به همه افراد وام اشتغال بدهیم در واقع بیکارانی را به بیکاران بدهکار تبدیل کرده‌ایم.

وی افزود: این درحالی است که وام اشتغال باید برای ایجاد شغل داده شود تا در کنار آن درآمد ملی بالا رفته و بیکاری کاهش یابد. بر همین اساس نیز در صندوق مهر امام رضا (ع) در سال‌های اخیر گرایش به ارائه وام به مشاغل پایدار بوده است.

مدیرعامل صندوق مهر رضا (ع) با بیان این‌که ما برای ارائه وام‌های اشتغال نظارت‌های زیادی داریم گفت: وامی که ما می‌دهیم برای مشکل گشایی نیست بلکه می‌خواهیم طرح اشتغال اجرایی شود. لذا در صندوق در سه مرحله پیش از ارائه وام، حین و بعد از پرداخت وام نظارت انجام می‌گیرد تا مشخص شود افراد این وام‌ها را در چه زمینه‌ای به مصرف می‌رسانند.

حسین‌نژاد با تاکید بر این‌که تا فردی مستعد نباشد وامی به او تعلق نمی‌گیرد گفت: ما برای آن که افراد بیکار را توانمند کنیم بر روی نوع طرح‌های آن‌ها دقت می‌کنیم که اجرایی شود.

وی با اشاره به ارائه وام ازدواج از سوی این صندوق از سال ۸۳ اظهار کرد:‌ در سال‌های گذشته وام ازدواج را با ۵۰۰ هزار تومان شروع کرده‌ایم که اخیرا به سه میلیون تومان و در صورت داشتن شرایط پنج میلیون تومان نیز رسیده است هر چند که صندوق مهر امام رضا بر اساس نظر بانک مرکزی دیگر وام ازدواج نمی‌دهد و منابعی برای آن در نظر گرفته نشده است.

مدیرعامل صندوق مهر رضا (ع) خاطرنشان کرد که در ماه شعبان سال جاری به مدت یک هفته از زوج‌هایی که در این مدت عقد کرده بودند درخواست وام ازدواج را پذیرفتند و از منابع داخلی خود صندوق این وام‌ها پرداخت شده است.

حسین‌نژاد در مورد مبلغ سه میلیونی وام ازدواج نیز، اظهار کرد:‌این رقم شاید در کلانشهرها به نظر پایین باشد اما در دیگر شهرهای کشورمان برای آغاز یک زندگی تا حدود زیادی مناسب است.

وی در پایان گفت: با توجه به طرحی که مجلس در دست بررسی دارد در صورتی که موافقت شود که وام ازدواج مجددا از طریق صندوق مهر رضا (ع) پرداخت شود ما بسترهای لازم را برای آن داریم و هر تصمیمی که مجلس بگیرد آمادگی اجرای آن را خواهیم داشت.