فردا در خوزستان خورشید گرفتگی رخ میدهد

خورنا: دبیر انجمن ستاره شناسی ماهشهر گفت: روز یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ خورشید گرفتگی مرکبی رخ خواهد داد که مردم استان خوزستان با توجه به موقعیت جغرافیایشان بطور میانگین حدود ۳۰ دقیقه فرصت برای رصد آنرا خواهند داشت.

به گزارش خورنا از ماهشهر، سید معین بنی سعید اظهار داشت: ۱۲ آبان ماه غروب آفتاب در اهواز ساعت۱۷:۲۳ خواهد بود و لحظه ی شروع خورشید گرفتگی ساعت ۱۶:۴۹ است آن هنگام که خورشید ۶ درجه ارتفاع دارد.

وی ادامه داد: این خورشید گرفتگی در ایران بصورت جزئی و تنها در دو سوم از بخش مرکزی و غربی ایران دیده می شود.شهرهای غربی کشور همجوار با خلیج فارس دارای بهترین موقعیت برای تماشای خورشید گرفته هستند.این درحالیست که در آفریقای مرکزی خورشید گرفتگی بصورت کامل روئیت می شود.

بنی سعید خاطرنشان کرد: گرفت خورشید آن هنگام روی می دهد که بواسطه ی موقعیت ماه در مدار خود (در ابتدای ماه قمری) ؛ ماه مابین زمین و خورشید قرار می گیرد.و اگر می پرسید که چرا در ابتدای هر ماه قمری شاهد یک خورشید گرفتگی نیستیم پاسخ اینست که هر گاه علاوه بر هم راستایی ؛ ماه ، خورشید و زمین در یک سطح قرار گیرند گرفت خورشید روی خواهد داد.

دبیر انجمن ستاره شناسی ماهشهر بیان داشت: با وجود اینکه خورشید گرفتگی بصورت جزئیست و در لحظه ی گرفت؛ خورشید به افق نزدیک است اما از نگاه مستقیم به خورشید جدا پرهیز کنید.

وی در پایان اظهار کرد: عینک های مخصوص رصد خورشید بهترین ابزار برای لذت بردن بی دغدغه از خورشید گرفتگی هستند. بعد از این برای تماشای یک خورشید گرفتگی در ایران باید تا ۶سال بعد از این به انتظار نشست.پس فرصت را از دست ندهید.