هشدار: متروی اهواز در ایستگاه دلار متوقف شده است!

خورنا: عباس هلاکویی در حاشیه بازدید مدیرکل پدافند غیرعامل از پروژه قطار شهری اهواز، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متروی اهواز ۲۴ ایستگاه دارد که از این تعداد ۱۴ ایستگاه تقریبا آماده شده و با بررسی‌هایی که انجام شد، در صورت تامین اعتبار لازم ۶ ایستگاه فرودگاه، زیتون، چهارشیر، نفت، دروازه و فرهنگیان به‌طور کامل در مرحله اول راه‌اندازی می‌شود.

وی تخصیص اعتبار لازم برای این پروژه را کمی دشوار دانست و افزود: این اعتبار از ۲ روش فاینانس یا اعتبارات صندوق توسعه قابل تامین است. موفق نشدیم در طول سال این اعتبار را جذب کنیم ولی مشکل مالی باعث نشده تا کار متوقف شود بلکه با اعتبارات ریالی که در اختیار داریم، برخی اقدامات در حال انجام است. عدم راه‌اندازی متروی اهواز، به‌دلیل اعتبارات ریالی نیست بلکه با محدودیت اعتبارات ارزی مواجه هستیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: به‌عنوان یک دستگاه اجرایی نمی‌توانیم از دلار آزاد برای تکمیل کار پروژه استفاده کنیم. سهم متروی اهواز از صندوق توسعه ۱۵۰ میلیون دلار است. همچنین ۳۸۰ میلیون دلار هم مجوز فاینانس به این پروژه داده‌شده‌است. از یک طرف صندوق توسعه به شهرداری به عنوان یک دستگاه اجرایی تسهیلات به عنوان دلار نمی‌دهد. چراکه اگر از صندوق وام به‌صورت دلار گرفته شود، باید به‌صورت دلار بازگردانده‌شود و تا کنون هیچ‌یک از پروژه‌های قطار شهری در کشور یک دلار از صندوق توسعه تسهیلات دریافت نکرده‌است.
به گزارش ایسنا، هلاکویی خاطرنشان کرد: مجموعه نمایندگان مجلس باید به این واقعیت برسند که شهرداری تشکیلاتی نیست که برای مترو بتواند تسهیلات دریافتی را به‌صورت دلار بازگرداند.