رودخانه‌های کم‌آب خوزستان؛ طعمه نفت و لوله‌های فرسوده

خورنا: وضعیت زیست محیطی خوزستان روز به روز اسفناک‌تر می‌شود و هر روز شاهد بروز مشکلی در این بخش هستیم، این بار نشت نفت در رودخانه جراحی بحران آفریده است.

وضعیت زیست محیطی خوزستان روز به روز اسفناک‌تر می‌شود و هر روز شاهد بروز مشکلی در این بخش هستیم، این بار نشت نفت در رودخانه جراحی بحران آفریده است.

توجه به محیط زیست و اکوسیستم این رودخانه‌ها بسیار و حیات وحش خوزستان تاثیر دارد که روز به روز توسط عوامل انسانی این محیط زیست و حیات وحش تهدید می‌شود و شاهد نابودی آهسته آهسته محیط زیست پیرامون هستیم.

چندی پیش بود که به دلیل نفوذ برخی مواد شیمایی به خورموسی بخش زیادی از ماهیان در این خور کشته شدند و خسارت‌های زیادی به محیط زیست این خور وارد شد، ولی پتروشیمی مارون تنها در این زمینه ادعا کرد که خسارت وارد شده را پرداخت می‌کند و محیط آلوده را پاکسازی می‌کند.

از نظر کارشناسان امر تبدیل محیط خسارت دیده در محیط زیست نیازمند زمان بسیار زیادی است و با پاکسازی ظاهری رودخانه و خور این مهم اتفاق نمی‌افتد و نمی‌توان در این زمینه تنها به پرداخت غرامت و پاکسازی محیط آلوده بسنده کرد، از سویی دیگر دوستداران محیط زیست خوزستان به دنبال آن هستند که برخورد شدید دستگاه قضایی با این دستگاه‌های متخلف اتفاق افتد تا دیگر چنین مسائلی در محیط زیست استان شاهد نباشیم و برخورها قدری بازدارنده باشد.

هنوز چند روزی از فاجعه زیست محیطی در خورموسی نگذشته بود که بار دیگر خط بوبه‌ای فرسوده در کنار رودخانه جراحی صدای همه دوستداران محیط زیست را درآورد، اتفاقی که گستردگی زیادی داشت و وضعیت اکوسیستم این رودخانه را به شرایط بحرانی فرو برد.

بروز چنین اتفاقاتی باعث شده تا محیط زیست استان خوزستان بسیار ناامن برای گونه‌های وحشی باشد و با چنین اتفاق‌هایی کشتار دسته جمعی آبزیان و نابودی محیط زیست را تنها نظاره می‌کنیم، اتفاقی که بارها رخ داده و برخوردی جدی برای مقابله با آنها شاهد نبوده‌ایم.

مدیر کل حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان که متولی اصلی برخورد با این مشکلات است در این زمینه می‌گوید: در رسانه‌ها اطلاعاتی درباره میزان نفوذ نفت به رودخانه گزارش شده که میزان آنها کمتر از میزانی است که به رودخانه نفوذ کرده است.

محمدرضا آملازاده می‌افزاید: ابتدا میزان اعلام شده ۱۰۰ بشکه و سپس ۲۵۰ بشکه نفت خام گزارش شده، ولی آمار اعلام شده از سوی مناطق نفت‌خیز جنوب با واقعیت تفاوت دارد.

وی با اشاره به میزان آلودگی ایجاد شده در رودخانه جراحی می‌گوید: طول رودخانه جراحی در خوزستان به طول هشت کیلومتر آلودگی شدید پیدا کرده است و باید برای پاکسازی این آلودگی‌ها فکری اساسی کرد.

این مسئول با اشاره به اقدامات انجام شده در روزهای گذشته برای مقابله با گسترش لکه نفتی در رودخانه می‌افزاید: دبی خروجی رودخانه جراحی و سد بالادست را کنترل کرده‌ایم و با این تدبیر قدری حرکت لکه نفتی آهسته‌تر شده، ولی باید در اسرع وقت با گسترش این لکه نفتی برخورد شود و اقدامات فوری باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان می‌گوید: متولی جمع‌آوری لکه نفتی از سطح رودخانه دستگاهی است که این اتفاق را رقم زده و مناطق نفت‌خیز جنوب باید برای رفع کامل این لکه نفتی هزینه‌های مورد نیاز را پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه خسارت‌های وارده به رودخانه برآورد نشده است، می‌افزاید: هنوز برای خسارت‌های وارد شده به اکوسیستم رودخانه مبلغی از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست به اداره کل مدیریت بحران نرسیده، ولی باید خسارت‌های وارد شده نیز از سوی این شرکت تامین شود.

آملازاده عنوان می‌کند: برای رفع لکه نفتی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در استان خوزستان کمتر از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه خواهد کرد و در این باره از پیمانکاران قدر بخش خصوصی استفاده خواهد شد تا لکه نفتی از رودخانه جراحی برطرف شود.

مشکلات زیست محیطی بسیار زیادی در سال‌های گذشته در استان خوزستان از لوله‌های فرسوده نفت به بار آمده که باید این تراژدی تلخ یکبار برای همیشه خوانده شود و به فراموشی سپرده شود تا با رفع کامل مشکلات در بخش لوله‌های فرسوده انتقال نفت از استان گامی در راستای حفاظت از محیط زیست گران سنگ استان برداشت شود.

وجود هورها، تالاب‌ها و رودخانه‌های طویل‌المسیر در استان خوزستان دیگر نباید مجالی برای نشت نفت و نابودی ماهی‌ها باشد و در این باره یک بار برای همیشه باید مشکلات برطرف شوند، البته اگر چه این اقدام نیازمند هزینه‌های بسیار زیادی است، ولی محیط زیست خوزستان نیز به سادگی به شرایط کنونی نرسیده است و با محاسبه‌ای اندک به این نتیجه می‌رسیم که کوتاهی در این باره باعث پرداخت چندین برابر هزینه‌های پاکسازی و پرداخت غرامت می‌شود.