هدیه بنیاد برکت به مناطق محروم خوزستان

خورنا: شرایط زیست مردم محروم در مناطق کمتر توسعه یافته شمال شرقی استان خوزستان، با طرح‌های محرومیت‌زدایی بنیاد برکت در این مناطق بهبود یافته است.

طرح بنیاد برکت برای توانمندسازی و توسعه روستایی این مناطق در سال های اخیر به سرعت و جامعیت اجرا شده و نتایج موفقیت آمیزی در پی داشت.

تلاش برای بهبود وضعیت نامناسب زندگی در مناطق عشایری لالی، اندیکا و مسجد سلیمان، یکی از فعالیتهای مهم بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سال های اخیر بوده است.

ابعاد متنوع این طرح جامع قابلیت اجرا در سایر مناطق محروم کشور را دارد و به عنوان الگویی موفق و موثر برای بهبود شرایط زیست در مناطق محروم تلقی می شود.

براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، چند سال قبل با انتخاب هسته ای تخصصی، توانمند و متعهد، طرح جامعی برای احیا، توسعه و رفع محرومیت از بیش از ۷۰۷ روستا، در شهرستانهای اندیکا، لالی و بخش عشایری شهرستان مسجدسلیمان که در برگیرنده همه نیازهای عمرانی، فرهنگی، بهداشتی، اقتصادی و…، در آن منطقه باشد، تهیه و اجرا شد.

محرومیت عمومی منطقه، منجر به فقر فرهنگی، تخریب زیرسـاخت هــا، فشــار به منابع پایه طبیعی و تخریب محیط زیست، به همراه فقر بهداشتی و تهدید سلامت عمومی و بروز ناهنجارهای اجتماعی در منطقه شده بود که با طرح های توسعه مدارانه بنیاد برکت این مسایل در حال حاضر به حداقل تقلیل یافته است.

محدودیت فرهنگی ناشی از دسترسی کم به خدمات فرهنگی وآموزشی به طور بارز به چشم می‌خورد و منابع طبیعی و منابع پایه اکولوژیک، به دلیل فشار بیش از اندازه، به شدت آسیب دیده و تهدید می شد.

بنیاد برکت طرح محرومیت زدایی از این مناطق رابا همه جانبه نگری از طریق فراهم سازی حداکثر خدمات زیر بنایی لازم همچون ایجاد زیر ساخت های عمرانی، آموزشی و فرهنگی، بهداشتی و درمانی، خدماتی، امنیتی و ارتباطی و ایجاد بسترهای اقتصادی مناسب برای توسعه فعالیت های اقتصادی و کار آفرینی در قالب ایجاد مراکز احیاء و توسعه در سطح آبادی, منظومه و مجموعه، طراحی و با مشارکت مؤثر بخشهای مختلف به اجرا درآمد.

این مناطق با مساحتی بالغ بر ۶۰۰۰ کیلومتر مربع، جمعیتی  بالغ بر ۸۵ هزار نفر را در برمی‌گیردو پروژه برق و آب رسانی به صدها روستای پراکنده این منطقه  از اقدام های اجرایی در این پروژه بوده است.برق رسانی به ۱۱۰ روستا و آب رسانی به ۲۸۵ روستا در چارچوب این طرح محرومیت زدایی ، توانست تحولی اساسی در شرایط زیستی ساکنان این مناطق ایجاد کند.

از سوی دیگر ۳۵۰ واحد مسکونی با امکانات مناسب در مناطق مختلف عشایری لالی، اندیکا و مسجد سلیمان ساخته شد تا بسیاری از ساکنان این مناطق از زندگی در زیر چادرها و کپرها، رهایی یابند. ساخت ۴۰۰ مرکز نگهداری دام در نزدیکی منازل مسکونی این عشایر، شرایط سهل تری برای دامداری اهالی این مناطق همراه با حفظ شرایط بهداشت محیطی فراهم کرده است.

تأمین خدمات حمایتی در کشاورزی و دامداری توسط این بنیاد، بهره‌وری از اراضی مناطق روستایی اندیکا، لالی و بخش عشایری مسجد سلیمان را، بالاتر برده‌ و اجرای دو پروژه زیر ساخت توسعه باغبانی در این مناطق، فرصت استفاده موثر از بیش از ۱۵۰۰ هکتار اراضی منطقه و توسعه صنعت دامداری را فراهم ساخته است.

همچنین با اجرای دو پروژه آبخیزداری در مناطق روستایی اندیکا و لالی، زمینه بهره برداری پایدار و بهتر از اراضی منطقه در بخش کشاورزی فراهم شده است.

مهمترین بخش از طرح بنیاد برکت برای بهبود شرایط زندگی در این مناطق، توسعه فضاهای آموزشی بود تا فرصت مناسبی برای تحصیل کودکان و نوجوانان محروم این منطقه ایجاد شود. این بنیاد در سالهای اخیر با احداث ۴۷ مدرسه در منطقه، توانسته است بیش از ۱۲۰۰ دانش آموز محروم این منطقه را از نعمت تحصیل و آموزش بهره مند کند.

بنیاد برکت با حمایت های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) توانسته است طرح های محرومیت زدایی از این مناطق را به مراحل نهایی نزدیک سازد و الگویی مناسب برای اجرایی چنین طرح هایی در مناطق مشابه فراهم سازد.