محققان ایرانی رشد ویروس ایدز را متوقف کردند

خورنا: پژوهشگران پارک فناوری پردیس با تولید و تجاری سازی داروی آیمود برای بیماران مبتلا به ایدز در حال حاضر تحقیقاتی را در دستور کار قرار دادند تا روشی برای جلوگیری از رشد ویروس ایدز ارائه دهند و امیدوارند با این روش در آستانه درمان این بیماری قرار گیرند.

ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود. داروی آیمود نیز برای بهبود شرایط بیماران مبتلا به این ویروس تولید شده است که یک داروی تقویت‌کننده سیستم ایمنی است و ترکیب آن با سایر داروهای ضد ویروسی ایدز نتایج ارزشمندی را از نظر افزایش کیفیت زندگی و طول عمر بیماران فراهم آورده است.

داروی کنترل بیماری ایدز یا IMOD دارای ریشه گیاهی بوده و با استفاده از از دانش نانو و بیوتکنولوژی تولید شد. این دارو بر روی سیستم حیاتی و ایمنی بدن بسیار موثر عمل کرده و بیمار را از مرحله خطرناک ایدز خارج می کند. دستیابی به این دارو بیش از ۵ سال به طول انجامیده و دارویی برای کنترل این بیماری و نه درمان قطعی آن است.

آخرین وضعیت داروی آیمود در کشور

دکتر رامین رادمنش- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر به بیان وضعیت داروی آیمود برای بهبود شرایط بیماران مبتلا به ایدز پرداخت و در این باره توضیح داد: بر اساس قانون‌های جهانی بیماران مبتلا به ایدز تحت درمان دولت‌ها قرار دارند از این رو با سفارش وزارت بهداشت این دارو تولید و به طور رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: پس از انجام مطالعات و ثبت این دارو از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این دارو به عنوان یک داروی کنترل کننده برای بیماران مبتلا به ایدز تجویز شد.

رادمنش با بیان اینکه این دارو بیماران مبتلا به این بیماری را به زندگی عادی برمی‌گرداند، اظهار داشت: در بیماران مبتلا به ایدز به دلیل اختلال در سیستم ایمنی، هر گونه عفونتی ضمن کاهش سطح کیفیت زندگی بیماران خطر مرگ آنها را در پی دارد.

به گفته وی بسیاری از داروهایی که در دنیا به منظور درمان بیماری‌های صعب العلاج پیشنهاد می‌شوند در صورتی که بتوانند بهبودی ۱۰ درصدی در بیماران ایجاد کند به عنوان دارو شناخته می‌شوند در صورتی که نتایج به دست آمده از آنالیزها نشان می‌دهد آیمود قادر به بهبود بسیار زیاد شرایط بیماران است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این دارو می‌تواند بیماران را به زندگی عادی برگرداند و طول عمر بیمار را زیاد کند، ادامه داد: این دارو مورد اقبال وزارت بهداشت قرار گرفته است و بر این اساس با سفارش آنها ما این دارو را تولید و در اختیار بیماران قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به وضعیت صادرات این دارو خاطر نشان کرد: با توجه به تزریقی بودن این دارو و مشکل ثبت داروهای تزریقی در حاضر با همکاری محققان چند کشور اروپایی پروژه مشترکی در زمینه اثر بخشی این دارو در دستور کار قرار دارد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان رزفارمد خاطر نشان کرد: این دارو تاکنون در کشورهای سوریه و لبنان به ثبت رسیده است.

تلاش برای کنترل رشد ویروس ایدز

این محقق از اجرای فاز توسعه‌ای داروی آیمود خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر برای راحتی بیشتر بیماران بر روی فرم خوراکی این دارو در حال مطالعه هستیم.

رادمنش اضافه کرد: علاوه بر این در کنار تولید داروی آیمود پروژه تحقیقاتی دیگری تعریف شده است تا روشی را برای جلوگیری از تکثیر ویروس ایدز ارائه دهیم.