ابتکار: انتقال آب کارون برای محیط مضر باشد لغو می‌شود

خورنا: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: انتقال آب کارون بررسی می‌شود و اگر ارزیابی زیست محیطی منفی و برای کارون مضر باشد سازمان محیط زیست مخالفت خود را اعلام می‌کند.

معصومه ابتکار شامگاه دوشنبه در پایان سفر یک روزه خود به خوزستان در نشستی خبری اظهار کرد: انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون به برخی از استان‌ها مانند اصفهان باید مورد بررسی زیست محیطی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این کار بررسی می‌شود و اگر ارزیابی زیست محیطی منفی و برای کارون مضر باشد سازمان محیط زیست مخالفت خود را اعلام می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تاکید کرد: کارون نباید لطمه بخورد و باید مسئله آب را ملی ببینیم، کمبود آب یک مشکل کشوری است ولی با این حال حفظ کیفیت و وضعیت رودخانه‌ها برای ما مهم است.

وی با بیان دوباره بر این نکته که نباید به رودخانه کارون لطمه بیشتری وارد شود افزود: مشکلاتی را در زاینده رود و دریاچه ارومیه نیز وجود دارد زیرا هر جا آب برای کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود الگوی مناسب مصرف وجود ندارد.

ابتکار بیان کرد: این حرف‌هایی که زده شد موضع رسمی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور است و طرحی که بخواهد به کارون لطمه بزند و بدون ارزیابی زیست محیطی باشد با اجرای آن موافقت نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تضمین اجرای نظرات سازمان محیط زیست در دولت گفت: بعید می‌دانم بین وزارت نیرو و سازمان محیط زیست دعوایی صورت‌بگیرد زیرا در این مورد یک تصمیم جمعی اتخاذ می‌شود.

*۱۷ شهر خوزستان مجهز به شبکه پایش آلودگی هوا

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان این مطلب که یکی از علت‌های آلودگی هوا ریزگردها هستند خاطرنشان نشان کرد: در ۱۷ شهر خوزستان شبکه پایش آلودگی هوا انجام می‌شود که گتوند نیز جدیدا به جمع آنها پیوست، در این شبکه می‌توان میزان آلودگی هوا را لحظه‌ای مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: کار ارزشمندی صورت گرفته است، خصوصا در مواقعی که مسئله بحرانی می‌شود و آلودگی هوا بیش از حد مجاز است.

ابتکار در مورد سپر یونی که بحث آن برای جلوگیری از آلودگی هوا مطرح است نیز اظهار داشت: خود من هم در مورد سپر یونی سوالات زیادی دارم زیرا استاندارد خاصی برای این دستگاه‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به این نکته که موضوع ریز گردها یک مدیریت صحیح منطقه‌ای را می‌طلبد ادامه داد: روش‌های مختلفی برای جلوگیری از مسئله ریزگردها پیش بینی شده که مالچ پاشی در بخشی از خاک عراق و استان خوزستان از جمله آن است.

به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، کاشت گونه‌های مختلف درختان متناسب با اقلیم مناطق نیز یکی از این راه‌های جلوگیری از ورود ریزگردهاست.

وی عنوان کرد: از وقتی که آب به تالاب هورالعظیم بازگشت ریزگردها در استان خوزستان کمتر شده و غلظت آن نیز کاهش یافته است.

ابتکار یادآور شد: ریزگردها ۲۳ استان کشور را در بر می‌گیرد که برنامه‌ای ملی و بین‌المللی برای رفع آن در حال انجام است ولی سپر یونی هیچ جایگاهی در این مسئله ندارد.

*اثر ساخت سدها بر محیط زیست

وی در مورد اثر ساخت سدها بر محیط زیست نیز گفت: هر گونه سدسازی باید با مطالعات زیست محیطی انجام شود، در گذشته برخی کارها بدون مطالعات انجام شده که سد گتوند یکی از آنهاست.

ابتکار متذکر شد: برای هر گونه سدسازی و موارد مشابه دیگر، باید آب و محیط زیست را در نظر گرفت و قبل از هر گونه تصمیم گیری به این دو موضوع پرداخت.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که سد گتوند از لحاظ زیست محیطی در حال ارزیابی است اذعان کرد: این معضل وزارت نیرو است که باید راه حلی برای رفع آن پیدا کند ولی هر گونه اقدام، باید مورد ارزیابی زیست محیطی قرار گیرد.

ابتکار در مورد ساخت سد کارون یک نیز گفت: هر گونه سدسازی با استعلام از سازمان محیط زیست انجام می‌شود که تاکنون در این رابطه استعلامی انجام نشده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد آلودگی‌های زیست محیطی پتروشیمی ماهشهر نیز بیان کرد: اصلاحیه‌هایی قرار است در دستگاه‌های آنها انجام شود که تا پایان امسال صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد آتش سوزی در جنگل‌های خوزستان نیز اظهار داشت: بخشی از جنگل‌های استان خوزستان مانند شیرین بهار (شیمبار) حفاظت شده است که برای نگهداری آن بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود و در حد ضرورت وسایل مورد نیاز برای جلوگیری از آتش سوزی در اختیار همکاران قرار خواهد گرفت.