معصومه ابتکار: انتقال آب غیرشرب از کارون غیر منطقی است

خورنا: رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: انتقال آب غیر شرب به مفهومی که بخواهد اثری بر کارون داشته باشد غیرمنطقی است و باید ملاحظات زیست محیطی و مسئله ac و شوری آب در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، معصومه ابتکار در نشست شورای کیفی رودخانه کارون که عصر امروز در محل استانداری خوزستان برگزار شد اظهار کرد: دولت با مشکلاتی روبه رو است لذا سیاست‌ها و تصمیماتی که لحاظ می‌کند واقع‌بینانه است.

وی عنوان کرد: یکی از محورهای ۱۱گانه رئیس جمهور توجه به محیط زیست و توسعه پایدار است که که نشان می‌دهد آقای روحانی شرایط خطیر کشور را به لحاظ زیست محیطی در نظر گرفته و با جدیت مسائل محیط زیست را دنبال می‌کند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: نمی‌خواهیم وعده شعاری بدهیم بلکه به طور جدی پای کار هستیم و بطور حتم مسائلی که معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دهند، مدنظر خواهیم گرفت.

وی از برگزاری شورای عالی آب به ریاست رئیس جمهور خبر داد و افزود: فردا جلسه شورای عالی آب به ریاست آقای روحانی تشکیل خواهد شد و به موضوع رودخانه کارون و معضلات کیفی آب این رودخانه رسیدگی خواهد شد.

ابتکار با بیان اینکه تالاب‌های استان خوزستان بین‌المللی هستند و باید از زاویه دید بین‌المللی به تالاب‌های استان نگاه شود افزود: در حال حاضر طرح ریزگرد‌ها با کشور عراق در حال پیگیری است و به تبع آن بحث مدیریت تالاب‌ها و ریزگرد‌ها در دستور کار آقای نوری مالکی است.

وی با اشاره به اینکه برای حل و فصل مشکلات زیست محیطی دو رویکرد وجود دارد، افزود: رویکرد نخست پیشگیری و مطالعه مسائل زیست محیطی پیش از انجام طرح است؛ به عنوان مثال اگر می‌خواهیم تغییراتی در سد گتوند و یا سیاست‌های سد گتوند داشته باشیم ابتدا باید مطالعات زیست محیطی را انجام داده باشی.

ابتکار در ادامه خاطرنشان کرد: هر واحد تولیدی جدیدی که به استان اضافه می‌شود ابتدا باید کار مطالعاتی زیست محیطی بر روی آن انجام شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: رویکرد دوم برای حل مشکلات زیست محیطی داشتن یک اراده ملی است و بر این اساس می‌توان مشکلات زیست محیطی را برطرف کرد؛ باید از مسائل منطقه‌ای و قومی پرهیز کنیم و از دید ملی به مشکلات نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه ما به منابع آبی باید ملی باشد و به هیچ حوزه‌ای نباید لطمه وارد شود افزود: مسئله آب شرب در تمام دنیا متفاوت است اما بحث انتقال آب غیر شرب به مفهومی که بخواهد اثری بر کارون داشته باشد غیرمنطقی است و باید ملاحظات زیست محیطی و مسئله ac و شوری آب در نظر گرفته شود.

ابتکار عنوان کرد: اگر چه شورای کیفی رودخانه کارون از سال ۸۰ تشکیل شد اما با توجه به مشکلات بسیاری که وجود دارد همچنان جلسات این شورا باید با ریاست استاندار خوزستان ادامه داشته باشد.

وی به تشکیل صندوق محیط زیست ایران اشاره کرد و افزود: قانون تشکیل این صندوق به سال ۸۴ بر می‌گردد اما متاسفانه این طرح سال‌ها متوقف بود.

وی ادامه داد: وجود این صندوق می‌تواند پشتوانه خوبی برای پیشبرد طرح‌ها در سطح ملی باشد البته طرح‌هایی که توجیه اقتصادی و جنبه محیط زیستی داشته و در بهبود وضعیت رودخانه، هوا و خاک موثر باشند می‌توان از آن‌ها استفاده خوبی داشته باشیم.

رییس سازمان محیط زیست کشور در خصوص طرح ریزگرد‌ها گفت: در سطح سازمان هماهنگی‌های خوبی با سازمان‌های بین المللی و از جمله عراق انجام داده‌ایم. با برگشت آب به سمت تالاب‌های عراق قدری وضعیت ریزگرد‌ها در شهرهای استان بهتر شده و تعداد روز‌ها و غلظت ریزگرد‌ها کمتر شده است.

وی عنوان کرد: حفاظت از محیط‌های طبیعی و عرصه‌های تالابی برای استان بسیار مهم است و باید از تخریب و آسیب به این مناطق جلوگیری شود.

ابتکار با اشاره به اینکه بخش کشاورزی ما باید به سمت الگوهای صحیح برود افزود: امروزه در بحث مدیریت آب و محیط زیست باید به مدیریت آب مجازی توجه کنیم. کشاورزان م باید یک نگاه راهبردی و ملی داشته باشند و شیوه‌های آبیاری خود را اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخش پساب و زهاب‌های کشاورزی در استان مدیریت نمی‌شود افزود: شیلات طرح‌های بزرگی را در استان دارد که اگر مسائل زیست محیطی این طرح‌ها به خوبی انجام نشود آسیب بزرگی به طبیعت می‌زند.