ابتکار دولت تدبیر و امید در انتقــال آب کارون، امروز در خوزستان رونمایی می شود؟

خورنا : امروز معصومه ابتکار؛ رییس سازمان محیط زیست کشور وارد استان خوزستان می شود تا بحث انتقال آب کارون و معضلات زیست محیطی را در اهواز بررسی کند.

انتقال آب کارون و دز از سرشاخه های  به فلات مرکزی ایران و بخصوص اصفهان گرچه سالهاست مورد اعتراض کارشناسان و مردم خوزستان است اما این روزها اعتراضات حال و هوایی دیگر به خود گرفته است. حلقه مفقوده این اعتراضات یعنی ورود مردم، تصور مسئولین را از انتقادات به کلی دگرگون کرده است. حال در چنین شرایطی رییسه سازمان محیط زیست کشور برای بررسی این مسئله به خوزستان سفر می کند.

اما این سفر را از زاوایه  ای دیگر ببینیم. خوزستان قلب تپنده اقتصاد ایران همانطور که در منابع و پتانسیل ها سرآمد است، شوربختانه در داشتن مشکلات زیست محیطی رکورد دار است و پیشرو! کم آبی و شوری آب کارون، گرد و غبار و ریزگردها، مشکلات فراوان هورها و تالاب ها، آلودگی های صنعتی و … گوشه ای از مشکلات خوزستان است. در این زمینه اگر رجز بخوانیم و هل من مبارز بخوانیم مسلما هیچکس یک قدم به پیش نخواهد گذاشت!

اکنون با شرحی که رفت اگر شما به عنوان یک شهروند مستقل ایرانی – ونه خوزستانی- رییس سازمان محیط زیست کشور بودید و قرار بود که در کشور بگردید و مشکلات را بررسی کنید کدام استان را به عنوان اولین گزینه انتخاب می کردید. البته پاسخ شما خوزستان است اما پاسخ سرکار خانم ابتکار چیز دیگری است.

ابتکار روز دوشنبه ۲۹ مهرماه سال جاری – همانند رییس جمهور که اولین ملاقات خود را با مجمع نمایندگان استان اصفهان برگزار کرد- اولین سفر کاری خود را به استان اصفهان و برای بررسی وضعیت محیط زیست اصفهان به ویژه زاینده رود به اصفهان انجام داد. معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری در سفر یک روزه خود به اصفهان ضمن دیدار با روسای دفاتر HSE واحدهای صنعتی استان و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد از زاینده‌رود نیز بازدید کرد. شرکت در جلسات شورای اداری استان اصفهان و کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان و نشست خبری با رسانه‌های استانی بخش دیگری از برنامه‌های رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر اصفهان بود. برداشت شما از این اتفاق چیست؟

خانم ابتکار، اما پس از تجمع عده ای از شهروندان کارون در اعتراض به انتقال آب کارون در کنار این رودخانه در اهواز  اظهار داشت: حفاظت از کیفیت و منابع و سرچشمه‌های کارون در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد و مردم اهواز مطمئن باشند که سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد حقوق زیست محیطی خوزستانی‌ها نادیده گرفته شود.  حمایت از اعتراض به حق مردم خوزستان را وظیفه خود می‌دانیم و این زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق مردم تشکیل شده باید مسئولان محیط زیست را همراه خود بدانند.

کلامی بی پرده با خانم ابتکار

اول: خانم ابتکار باید بدانند که از آنجا که ایشان معاون رییس جمهور دولت تدبیر و امید هستند پس منطقی است که هر فعلی از ایشان براساس تدبیر سر بزند. خوزستانی ها، مردم اصفهان را برادر و هموطن خود می دانند. ایشان باید در مقابل افکار عمومی مردم خوزستان پاسخی شفاف داشته باشند که تدبیر ایشان در انتخاب استان اصفهان به عنوان اولین استان و زاینده رود به عنوان اولین اولویت چه بوده است.

دوم: خانم ابتکار شخصیتی سیاسی است اما خوزستانی ها از ایشان انتظار دارند فارغ از سیاسی کاری و سیاست بازی، موضع صریح خود را در ارتباط با  انتقال کارون که می تواند باعث فاجعه زیست محیطی و اجتماعی گردد بیان دارند.

سوم: خانم ابتکار احتراما باید بدانند که گوش مردم خوزستان از صحبت های مکرر و آتشین مسئولین انباشته است. خوزستان بیش از حرف، تشنه عمل و اقدامات عاجل برای حل مشکلات فراوان است. گره معضلات زیست محیطی خوزستان در چرخش مدیریت ها -که از قضا ایشان هم بخشی از این مدیریت ها بوده اند – نه تنها حل نشده است که هر روز رو به فزونی بوده و هست.