محوطه تاریخی ارجان تعیین حریم شد/حفاظت از آثار تاریخی در اولویت نخست

خورنا: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از تعیین حریم محوطه تاریخی ارجان در شهرستان بهبهان خبر داد و گفت: حفاظت از آثار تاریخی در صدر برنامه‌ها قرار دارد.

افشین حیدری اظهار کرد: محوطه‌های تاریخی از جمله فضاهایی هستند که باید حفاظت از آنها در دستور کار میراث فرهنگی قرار گیرد و به این دلیل تعیین حریم می‌تواند نقش اساسی در این حفاظت و حراست داشته باشد.

وی افزود: تعیین حریم هر محوطه تاریخی بر اثر مطالعات باستان شناسی و تاریخی انجام و پس از تعیین حریم، قوانین و محدودیت‌ها برای حفاظت از این محوطه‌های تاریخی اعمال می‌شود.

حیدری تاکید کرد: حفظ محوطه‌های تاریخی در خوزستان در اولویت نخست قرار دارد و حتی بر اساس گزارش‌های مردمی، دوستداران میراث فرهنگی و نهادهای مرتبط نیز در این زمینه اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از میراث فرهنگی نوعی جهاد است، گفت: باید بکوشیم تا در راستای ماندگاری آثار تاریخی کشور جهاد کنیم و این جبهه‌ای جدید است که باید در آن فداکاری کرد.

حیدری با اشاره به بندهایی از قانون گفت: بر اساس بندهای ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کنار پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده تعدی به حریم آثار تاریخی جرم محسوب شده و برابر قانون با متخلفان برخورد قاطع می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: استان خوزستان دارای توانمندی‌های زیادی در بخش میراث فرهنگی است و دستگاه قضایی در استان هماهنگی بسیار زیادی با این سازمان فرهنگی برای حفظ میراث فرهنگی دارد.