بهره‌برداری از نخستین کتابخانه خیرساز در مسجد سلیمان

خورنا: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: به زودی نخستین کتابخانه عمومی خیرساز توسط خانواده مرحومه فرنگیس متین در مسجد سلیمان به بهره‌برداری خواهد رسید.

لفته منصوری صبح امروز در جلسه مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی و نهضت مطالعه مفید شهرستان مسجدسلیمان که در فرمانداری مسجدسلیمان برگزار شد اظهار کرد: رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی‌های خود به بحث مطالعه و کتابخوانی بسیار تاکید می‌کنند و همیشه این نکته را به مسئولان گوشزد می‌کنند که خود باید اهل مطالعه باشند چرا که ایشان کتابخوان حرفه‌ای هستند.

وی اضافه کرد: سبک مطالعه مقام معظم رهبری عمیق و با نگاه انتقادی است در همین راستا کتابی را که در دست مطالعه دارند حاشیه نویسی می‌کنند و معمولا در پایان کتاب نتیجه گیری و نظرشان راجع به موضوع و نویسنده و اهداف کتاب را می‌نویسند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: یکی از کتاب‌هایی که توسط رهبر معظم انقلاب مورد عنایت واقع شد کتاب “لشکر خوبان” نوشته معصومه سپهری که خاطرات مهدی قلی رضایی یکی از سرداران و جانبازان لشکر ۳۱ عاشورا آذربایجان و تبریز بوده است که ایشان این کتاب ۷۸۰ صفحه‌ای را مطالعه کرده و بر آن تقریظ نوشته‌اند.

وی گفت: ایل بزرگ بختیاری به دلیل داشتن سرزمین مشخص و فرهنگ متمایز، اصالت دارد، از سوی دیگر مقتضای ییلاق و قشلاق قوم بختیاری مواجه شدن با فرصت‌ها و تهدیدهای طبیعی و انسانی و اجتماعی بوده و تحرک اجتماعی این قوم نجیب و سلحشور موجب پویایی و تعامل او با محیط طبیعی و اجتماعی شده است.

منصوری در ادامه خاطرنشان کرد: کتابخانه در هر شهر نماد میراث مکتوب اسلامی، ایرانی و محلی است، این میراث به عنوان سرمایه‌ای که از گذشتگانمان به ارث برده‌ایم باید در راستای تربیت فرزندانمان و بازآفرینی مجد و عظمت اسلامی‌مان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کتابخانه یک مرکز خاموش فرهنگی نیست عنوان کرد: مهم نیست ساختمان کتابخانه متعلق به چه سازمانی باشد، مهم بهره برداری از آن برای خیزشی بزرگ در جهت مجد و عظمت فرهنگی و علمی در دهه چهارم انقلاب شکوهمند اسلامی است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر مسجدسلیمان دارای شش باب کتابخانه عمومی است که ۳.۴۷ درصد از کل کتابخانه‌های عمومی استان را داراست.

وی بیان کرد: زیربنای کتابخانه‌های عمومی مسجدسلیمان ۱۹۹۷ مترمربع است که ۲.۴۰ درصد از کل زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شد.

منصوری با بیان اینکه تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان ۶۰ هزار و ۷۷۶ جلد کتاب بوده که ۳.۰۷ درصد از کل منابع استان را شامل می‌شود افزود: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی ۷ هزار و ۱۰۶ نفر بوده که ۴.۴۵ درصد از کل اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعداد رایانه‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی ۲۲ دستگاه بوده که ۳.۸۳ درصد از کل رایانه‌های کتابخانه‌های عمومی استان را شامل می‌شود.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه کرد: در طرح کتاب من نیز تعداد درخواست‌ها ۴ هزار و ۲۹۰ درخواست بوده که ۳.۶۶ درصد از کل درخواست‌های استان را شامل می‌شود.

منصوری در ادامه گفت: بر اساس مقایسه انجام شده در شاخص‌های مختلف در میان شهرستان‌های همطراز گروه د (شامل گتوند، باوی، خرمشهر، مسجدسلیمان، باغملک، رامهرمز، شادگان، ایذه) در شاخص سرانه نفر کتابخانه شهرستان مسجدسلیمان در رتبه سوم قرار دارد.

وی تصریح کرد: یکی از خیرین شهرستان مسجد سلیمان یک باب ساختمان دو طبقه را با صرف هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد ریال در منطقه سی برنج مسجد سلیمان در جوار مدرسه دخترانه بنت الهدی ساخته است و به عنوان صدقه جاریه‌ای برای مرحومه فرنگیس متین، خواهر ایشان که سال‌ها در این مدرسه درس خوانده و تدریس کرده به عنوان کتابخانه عمومی به نهاد کتابخانه‌های عمومی اهدا کرده تا در آینده نزدیک توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی تجهیز و رسما افتتاح شود.