برای دومین بار در اهواز / تشکیل زنجیره انسانی دیگری برای حفاظت از کارون/ حمایت مسئولین از زنجیره انسانی

خورنا: بعد از ظهر فردا پنج شنبه، دومین حلقه انسانی برای حفاظت از کارون در ساحل غربی این رودخانه بسته می شود.

هفته گذشته فراخوانی توسط فعالان اجتماعی منتشر شد که نتیجه آن ایجاد حلقه انسانی در ساحل غربی رود کارون شد. پس از آن، یکی از سایت های محلی با پوشش آن به صورت تصویری و کتبی توانست بسته شدن این زنجیره انسانی را به گوش همه هموطنان برساند. از جمله به گوش ابتکار.

این بار قرار است فردا پنج شنبه، باز هم زنجیره انسانی دیگری برای حمایت از کارون در ساحل غربی این رود و در کنار کتابخانه مرکزی پارک ساحلی بسته شود. دومین زنجیره انسانی کارون همزمان شده است با اعلام سازمان بهداشت جهانی در خصوص آلوده ترین شهرهای جهان که در لیست اخیر این سازمان اهواز در کنار سه شهر دیگر از ایران، آلوده ترین شهرهای جهان معرفی شدند.

بر اساس این گزارش، باوجود اینکه این لیست در اصل در فصل بهار سال جاری منتشر شده‌است، اما مکمل خوبی برای گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی درباره ارتباط میان آلودگی هوا و سرطان ریه است.

سازمان بهداشت جهانی این گزارش را طی همکاری با آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان،‌IARC، منتشر کرده‌است که بر اساس آن، آلودگی هوا بیشتر از سیگار کشیدن موجب ابتلای شهروندان به سرطان ریه می‌شود.

ابتکار موافق است/ اهوازی ها نگرانند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از منابع آب رودخانه کارون را از برنامه های سازمان عنوان کرد و گفت: از زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق زیست محیطی خوزستانی ها ایجاد شده حمایت می کنیم .

معصومه ابتکار در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص موضع سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اعتراض شماری از دوستداران محیط زیست که با ایجاد زنجیره انسانی در ساحل کارون در اهواز، مخالفت خود را با انتقال آب این رودخانه به مناطق مرکزی ایران اعلام کرد، اظهار کرد: این اقدام نشان می دهد مردم اهواز نسبت به وضعیت زیست محیطی شهر بسیار نگرانند که البته با توجه به وضعیت ریزگردها و رودخانه کارون در این استان این نگرانی کاملا بجاست.

وی افزود: امیدواریم این اقدام با برنامه ریزی و مطالعه کافی اثراتی که این انتقال بر مبدا می گذارد انجام شود زیرا در غیر اینصورت اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی برای استان خوزستان و رودخانه ارزشمند کارون به بار خواهد آورد.

ابتکار تصریح کرد: البته حفاظت از کیفیت و منابع و سرچشمه های کارون در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و مردم اهواز مطمئن باشند که سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد حقوق زیست محیطی خوزستانی ها نادیده گرفته شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: حمایت از اعتراض به حق مردم خوزستان را وظیفه خود می دانیم و این زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق مردم تشکیل شده باید مسئولان محیط زیست را همراه خود بدانند.

حلقه ای نمادین دوستداران محیط زیست در ساحل غربی رود کارون

بنا بر گزارش مهر روز چهارشنبه گذشته، دوستداران محیط زیست در ساحل غربی رود کارون حلقه ای نمادین از انسان ها تشکیل دادند تا اعتراض خود را به انتقال آب سرشاخه های کارون به استان های مرکزی ایران اعلام کنند.

در این برنامه تعداد زیادی از دوستداران محیط زیست از شهرهای مختلف خوزستان از جمله رامهرمز، آبادان، خرمشهر، مسجد سلیمان، دشت آزادگان، شادگان و… شرکت کرده بودند.

حاضرین در این زنجیره انسانی با اشاره به وضعیت کنونی رودخانه کارون که عمق آن در بعضی نقاط شهر اهواز به کمتر از یک متر رسیده و ریشه بسیاری از بیماریها در این استان شده خواستار پیگیری جدی فعالان محیط زیست خوزستان در این مورد شد.

شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی همچنین از رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس خواستار پیگیری ویژه و سریع برای رفع مشکل کم آبی کارون و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های این رودخانه به استان های دیگر شدند.

شرکت کنندکان در این مراسم تمام دلخوشی خوزستانی ها را رودخانه کارون عنوان کردند: با خروج آب باقی مانده در کارون از خوزستان جز بیابان چیزی باقی نمی ماند و مردم استان که در حال حاضر در بسیاری از شهرها از آب شرب شور استفاده می کنند از آن هم محروم خواهند شد و این حق خوزستانیها نیست.

حمایت مقتدایی از زنجیره انسانی

عبدالحسین مقتدایی، استاندار جدید خوزستان نیز از حلقه انسانی حمایت از کارون که فردا اجرا می شود، حمایت کرده است.

مقتدایی در پاسخ به این پرسش که آیا از طرح زنجیره انسانی در حمایت از کارون که دوم آبان ماه برگزار می شود حمایت می کند، اظهار کرد: ۱۰۰ درصد از این طرح حمایت می‌کنم چرا که معتقدم کارون همیشه باید خروشان باشد.

وی افزود: کارون سمفونی وحدت مردم استان محسوب می‌شود، پس باید مانع از خشک شدن این رودخانه عظیم شویم.

یکی از ساکنان قدیمی اهواز که قرار است فردا پنج شنبه در تجمع برای تشکیل زنجیره حمایت از کارون شرکت کند در گفتگو با مهر گفت: کارون رودخانه‌ای است که طبیعت هزاران سال در کار آفرینشش بوده و میلیون‌ها بشر هم هزاران سال در ساحلش زیسته‌اند. شهرها و روستاها علم کردند و باغ و بستان‌ها آباد کردند. پل‌ها برافراشتند تا میان‌شان فاصله‌ای نماند، تا دو سوی رود را به هم بدوزند. اما حالا چه به حال کارون آمده؟

این اهوازی اظهار کرد: برای نخل کار خرمشهری یا ماهی‌گیر و نخلدار روستاهای “ام الغزلان”، “ام الحیار”، “دارخوین”، “المنیخ” و دهها روستای دیگر که زندگی‌شان به کارون بسته است و معنا پیدا می‌کند چه کسی می خواهد پاسخگو باشد؟

متخصصان محیط زیست همزمان با کاهش رود کارون خطرات زیست محیطی بسیاری را پیش بینی کرده اند. مرگ نخلستانها می تواند اولین پیامد انتقال آب کارون باشد. مرگ گونه های نادر کشور، پایین آمدن تولید گندم در کشور، شوری اروند رود و شور شدن آب خرمشهر، رواج بیماری و … از جمله مواردی هستند که این متخصصان به آنها اشاره کرده اند.

زنجیره ای دیگر، استقبالی بیشتر

پس از اولین تجمع حامیان محیط زیست در کنار رود کارون، دومین تجمع برای زنجیره حمایت از رود کارون فردا پنج شنبه بعد از ظهر در کنار کتابخانه مرکزی بلوار ساحلی اهواز ایجاد می شود. پیش بینی می شود، تجمع فردا با استقبال بیشتری از جانب خوزستانی ها مواجه شود چرا که هم استاندار جدید و هم رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور از ان حمایت کرده اند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • sarbandar کارون مال خوزستان اجازه نمیدیم به خاکمون تجاوز کنن اصفهانی ها خوابشو ببینن خوزستان هممین طوریش 20 سال از شهرهای دیگه عقب تر دیگه چه برسه آبمونم ببرن خواب دیدید خیر باشه بچه سربندرررررررررررررررررررررررررررررررر