هر ۶ نیروگاه را از مسیر کارون خارج می‌کنم

خورنا: استاندار خوزستان با بیان اینکه برداشت آب از سرچشمه‌های کارون متعارض با قانون و مصوبه احداث ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان است، گفت: هر شش نیروگاه را از مسیر کارون خارج می‌کنم.

عبدالحسین مقتدایی در مراسم آئین تقدیر از استاندار پیشین و معارفه استاندار خوزستان که شامگاه دوشنبه در تالار شهید هاشمی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: من با گذشته دیگر کاری ندارم و از امروز مقتدایی جدید و با تفکری دیگر را خواهید دید.

وی بیان کرد: در دوران آقای حجازی به بهترین شکل در استان تحول ایجاد شد و من از زحمات وی به طور ویژه تشکر می‌کنم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در زمان آقای حجازی در مناطق حاشیه‌نشین استان کارهای قابل تقدیری انجام شد، افزود: قول می‌دهم که تمام کارهای باقی‌مانده از دولت قبل را نیمه‌کاره‌‌‌ رها نکرده و به اتمام برسانم.

وی گفت: هر دولتی که بر سر کار می‌آید نباید از دولت قبل ایراد بگیرد چراکه هر مجموعه دارای ناتوانی‌هایی است پس بهتر است که از قوت‌ها بگوییم و تنها به ضعف‌ها نپردازیم.

مقتدایی با بیان اینکه استاندار به نوعی یک رییس جمهور در محدوده جغرافیایی خودش به شمار می‌رود، افزود: در دوره‌ای که استاندار خوزستان بودم وسعت اختیاراتم را با هیچ چیز عوض نکردم.

وی با اشاره به اینکه بهترین سمفونی وحدت در استان، طول یک هزار کیلومتری کارون است عنوان کرد: وجود قومیت‌ها در استان یک مزیت و فرصت به شمار می‌رود و به هیچ عنوان یک تهدید نیست.

استاندار خوزستان ادامه داد: اگرچه با هدف تولید برق اقدام به ساخت چهار سد و شش نیروگاه در مسیر کارون کرده‌اند اما از طرفی چگونه می‌خواهیم دستور رهبری مبنی بر احداث ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان را که نیاز به آب دارد، اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه وجود ۸۰ هزار هکتار اراضی نیشکر و اجرای طرح ۸۰۰ هزار هکتار کشاورزی در استان نیاز به آب دارد، افزود: برداشت آب از سرچشمه‌های کارون متعارض با قانون و مصوبه احداث ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان است لذا من هر شش نیروگاه را از مسیر کارون خارج می‌کنم.

مقتدایی عنوان کرد: قرار نیست در این مملکت هر کسی که در مرکز و یا گوشه‌ای مستقر شد به نفع خود تصمیم‌گیری کند. موضوع سرچشمه‌های کارون تاکنون اجتماعی و اقتصادی بوده اما متاسفانه در حال سیاسی شدن است و این امر باعث می‌شود که فرصت خدمت از دست برود.

وی افزود: قرار بر این بود که در طول سال ۲۵۶ متر مکعب از سرچشمه‌های کارون برداشت شود اما امروز برداشت آب با تونلی که در حال احداث است به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

زمانی دبی خروجی آب کارون سه هزار و ۸۰۰ متر مکعب بود اما اکنون وضعیت اسف‌بار است و قول می‌دهم که این کار غیرکار‌شناسی است.