استاندار خوزستان: اختیاراتم را با هیچکس به اشتراک نمی گذارم

خورنا: استاندار جدید خوزستان با انتقاد از طرح انتقال آب از سرچشمه های کارون، گفت: انتقال آب یک مساله اجتماعی و اقتصادی است که سیاسی هم شده است و لازم است کارشناسی شود و باید مواظب باشیم و نگذاریم که این مسئله امنیتی شود.

عبدالحسن مقتدایی در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم انجام کار عمرانی در استان خوزستان، اظهار کرد: علاقمندی بنده به کار عمرانی است، زیرا اگر کار عمرانی خوب در استان انجام شود، معضلات دیگر مانند اشتغال، ازدواج، مسایل مالی و دیگر مشکلات نیز حل می شوند و استان رونق می گیرد.

وی افزود: در سال های گذشته کارهای بسیاری در مناطق محروم و دورافتاده استان انجام شده و از این به بعد نیز پروژه ها پیگیری خواهند شد. دولت جدیدی که بر سر کار می آید، باید به کارهایی که در گذشته انجام شده چیزی بیفزاید و اگر مجموعه ای وقت خود را صرف انتقاد از عملکرد گذشته کند، یعنی ضعف هایی دارد. نباید وقت خود را هدر بدهیم و از ضعف های گذشته انتقاد کنیم، بلکه باید از قدرت خود بگوییم.

مقتدایی با تشکر از زحمات استاندار پیشین استان، تصریح کرد: درون استان تصمیم گیری بر عهده شورای برنامه ریزی و شخص استاندار است. تجربه قبلی مدیریت من نشان می دهد که من اختیاراتم را هیچ کس به اشتراک نگذاشته ام و با کسی به اشتراک هم نگذاشته ام و از اختیاراتم در مقابل مسئولیتی که داشتم نهایت استفاده را کردم. خوزستان استانی دارای تنوع افکار و قومیت است که البته این تنوع فرصت است، نه تهدید. بهترین جلوه سمفونی وحدت را می توان در طول هزار کیلومتری کارون مشاهده کرد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: جماعتی که در اطراف رودخانه کارون، از شمال تا جنوب خوزستان دور هم جمع شده اند، در طول تاریخ فرهنگی منسجم و بدون انقطاع داشته اند. متاسفانه در برخی موارد در برنامه نویسی و تهیه اسناد اشکال هایی وارد است و تعارضاتی را شاهدیم. به عنوان مثال زمانی که بحث سدسازی بر روی رودخانه کارون مطرح می شود و ۴ سد و ۶ نیروگاه را با آن همه هزینه احداث می کنیم، باید به فکر آب لازم برای کشاورزی باشیم. اجرای طرح ۸۰۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان به آب نیاز دارد و در این شرایط آیا برداشت آب از سرچشمه های کارون تعارض در سرمایه گذاری نیست؟

وی با بیان اینکه با برداشت آب از سرچشمه های کارون قطعا این ۶ نیروگاهی که در خوزستان ساخته شده از چرخه خارج می شوند، ادامه داد: قرار نیست اگر کسی در نقطه ای از این کشور مسئولیتی را بر عهده گرفت تنها به نفع منطقه خودش تصمیم بگیرد. موضوع انتقال آب از سرچشمه های کارون موضوعی اجتماعی و اقتصادی است. اقوامی که از شمال تا جنوب استان با زبان ها و قومیت های مختلف در کنار کارون زندگی می کنند، تاکنون کوچکترین تعارضی با هم نداشته اند و این انسجام و وحدت در کنار کارون ایجاد شده است؛ اگر کارون از سرچشمه خشک شد، بسیاری از روستاها آسیب می بینند و پایین دست رودخانه نیز از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه می شود.

مقتدایی گفت: در گذشته قرار بر این بود که در سال ۲۵۶ مترمکعب آب از سرچشمه کارون برداشته شود؛ سپس با تغییرات سیاسی که در مرکز انجام شد، قرار شد که این میزان به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب برسد و بعد این طرح مدتی متوقف شد. اکنون شواهد نشان می دهد که تونلی که در حال احداث است، برای همین میزان بیش از یک میلیارد است و توصیه می کنیم آقایان این طرح را کارشناسی کنند.

وی تاکید کرد: موضوع انتقال آب کارون موضوعی اجتماعی و اقتصادی است که سیاسی هم شده است و باید کارشناسی شود و باید مواظب باشیم و نگذاریم که این مسئله امنیتی شود.

به گزارش ایسنا، استاندار جدید خوزستان در ادامه با اشاره به مسئولیت خود در استان خوزستان در سال های ۷۷ تا ۸۰، خود را “مقتدایی ورژن ۲” نامید و افزود: همه باید در کنار هم تلاش کنیم تا فرصت خدمت از دست نرود و وقت خود را تنها با جلسات هدر ندهیم.