سربری درختان به بهانه هرس در باغ موزه شوش

خورنا: به تازگی متوجه شدیم که مسئولان پایگاه میراث فرهنگی شوش اقدام به بریدن بیش از چهار اصله درخت کهنسال محوطه باغ موزه شوش کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، گسترش صنعت در جوامع در حال توسعه و نقش درختان در توسعه، سلامت و راحتی بشر بر هیچ کسی پوشیده نیست، به تازگی متوجه شدیم که مسئولان پایگاه میراث فرهنگی شوش اقدام به بریدن بیش از چهار اصله درخت کهنسال محوطه باغ موزه شوش کرده‌اند.

درختان در ایران دارای هویت تاریخی هستند و با علایق ملی و اعتقادات مردم ما پیوندی ناگسستنی دارند مجموعه تاریخ، علایق و اعتقادات، ارزشی در خورشان به درختان بخشیده است. اگر به تاریخ سرزمین‌مان نگاهی کنیم در خواهیم یافت که درختان و در کل زراعت از جایگاهی مهم برخوردار بوده است و در جشن‌ها و اعیاد ملی همیشه زراعت و درختکاری حضوری پر رنگ داشته است. درختان و فضای سبز میراثی مشترک هستند که از ابتدای هستی برای انسان به یادگار مانده‌اند.

موسسات تحقیقاتی زیادی در گوشه گوشه دنیا سالانه میلیاردها پول هزینه می‌کنند و به مطالعات فیزیولوژیک و ژنتیکی می‌پردازند تا راز دیر زیستی درختان را کشف کنند ولی در گوشه‌ای دیگر کسانی بی‌اعتنا به سرمایه‌های ملی اقدام به بریدن درختان می‌کنند و وقت جواب که می‌رسد هرس کردن را بهانه کرده و از زیر بار جوابگویی شانه خالی می‌کنند.

کسانی که بی‌اعتنا به تاریخ و اعتقاد و علایق مردم اقدام به بریدن درختان می‌کنند از یاد برده‌اند که درختان، جایگاه انکارناپذیری در تأمین آسایش و رفاه جوامع بشری دارند

هزاران رهگذر سال‌ها وقتی از کنار باغ موزه شوش می‌گذشتند از لابه‌لای شیارهای دیوار باغ موزه می‌توانستند فضای سبز و زیبای آن سوی دیوار را مشاهده کنند و به خود ببالند که یکی از زیباترین موزه‌های ایران در شهر آنها واقع شده است. وجود حوض آب زیبایی که در مرکز حیات این باغ موزه وجود دارد زیبایی فوق‌العاده‌ای به این فضا بخشیده است، در کنار حوض، درختان تنومند سدر که محلی‌ها  “کنار” می‌نامندش بر این زیبایی دو چندان افزوده بود. سایه‌ای که این درختان ایجاد می‌کردند دل هر رهگذری را بی‌تاب می‌کرد تا برای چند لحظه‌ای هم که شده در زیر سایه این درختان بنشیند و از فضای زیبای موزه استفاده کند ولی به دلایل نامعلوم و نامفهومی مسئولان باغ موزه تصمیم می‌گیرند که درختان کهنسال باغ را قطع کنند که این کار آنها موجب نارضایتی مردم شده است.

علل قطع درختان کهنسال باغ موزه توسط مسئولان پایگاه میراث فرهنگی شوش این مطلب را در ذهن تداعی می‌کند که مسئولان با ناآگاهی از ویژگی‌ها و ارزش‌های زیست محیطی درختان اقدام به چنین کاری کرده‌اند.

*عدم جوابگویی مسئولان پایگاه میراث فرهنگی شوش

به منظور شفاف‌سازی و جلب توجه اذهان و افکار عمومی خبرگزاری فارس با مسئولان پایگاه میراث فرهنگی شوش تماس حاصل کرد که نتیجه این تماس مثل همیشه عدم جوابگویی مسئولان را در بر داشت.

*بعد از قطع درختان مطمئنا اقدام بعدی تغییر نام موزه است

در این خصوص رئیس انجمن آزاد دوستداران میراث فرهنگی شوش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با ابراز نارضایتی از اقدام خودسرانه مسئولان پایگاه شوش اظهار کرد: درختان در بین اقشار مختلف مردم دارای ارزش و احترام خاصی هستند و با توجه به اهمیت درختکاری و حفظ محیط زیست در زندگی بشر می‌توان به ثمرات این موجود زنده پی برد.

علی درویشی تصریح کرد: باغ موزه شوش با قدمتی ۵۰ ساله در میان باغی از درختان سدر و نخل خرما واقع شده است و هر ساله توریست‌های زیادی از سرتاسر ایران و جهان برای دیدن از این مجموعه به اینجا می‌آیند ولی شوربختانه طی چند روز اخیر بیش از ۴ اصله درخت سدر باغ موزه قطع شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه شوش و اطراف این شهر تاریخی پر از درختان سدر و نخل خرما بوده است ولی با گذشت زمان این درختان نابود شده‌اند، مردم قدیمی شوش برای تداعی یاد و خاطره گذشته به باغ موزه می‌آمدند و به مناسبت‌های مختلف مثل جشن نوروز در این مکان دیدنی حاضر می‌شدند ولی اکنون با این تدابیر غیراصولی و غیرعلمی، دیگر فضای سبزی در باغ موزه نخواهیم داشت و احتمالا برنامه بعدی مسئولان باغ موزه تغییر نام این مجموعه است چون وقتی خبری از درختان نباشد نام باغ موزه بی‌معنا خواهد بود.

رئیس انجمن آزاد دوستداران میراث فرهنگی شوش تاکید کرد: موزه‌ها در سرتاسر دنیا در میان یک محوطه سرسبز بنا می‌شوند زیرا وجود فضای سبز و درختان باعث می‌شوند که حفاظی به وجود آید و تسویه هوا به خوبی انجام شود و با وجود رطوبتی که درختان به وجود می‌آورند گرد و غبار در فضا از بین می‌رود.

*دوربین‌های مداربسته بهانه‌ای برای قطع درختان

وی خاطرنشان کرد: وقتی از مسئولان پایگاه شوش برای چنین اقدام خودسرانه‌ای توضیح خواستیم در جواب گفتند به علت وجود دوربین‌های مداربسته قصد هرس کردن داشتیم.

درویشی عنوان کرد: دوربین‌های مدار بسته محوطه بیش از سه سال است که نصب شده‌اند چرا تا به حال این درختان مانع دید نشده‌اند؟ ولی ظاهرا یا ما معنی هرس کردن را متوجه نشده‌ایم یا مسئولان هرس کردن را با بریدن و قطع کردن اشتباه گرفته‌اند!

وی در پایان گفت: قدمت موزه شوش به سال ۱۳۴۵ می‌رسد و به منظور نگهداری و نمایش آثار به دست آمده از محوطه‌های باستانی شوش و دیگر مناطق استان خوزستان تاسیس شده است و در شمار ارزشمندترین موزه‌های کشور به شمار می‌آید.

*تناقض حرف و عمل مسئولان میراث فرهنگی

مسئولان میراث فرهنگی خوزستان بارها و بارها در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که از همه توان میراث فرهنگی خوزستان و تجربیات گذشته استفاده می‌کنند تا محوطه تاریخی شوش را نیز به ثبت جهانی برسانند و با به ثبت رسیدن این اثر، آثار جهانی استان را به سه اثر ارتقا دهند، و اخیرا هم با خبر شدیم که پرونده ثبت جهانی محوطه باستانی شوش در مراحل آخر به سر می‌برد.

حال روی سخن با مسئولان دلسوز اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و در ادامه پایگاه میراث فرهنگی شوش است که با تمام تفاسیر ارائه شده از نابه سامانی محوطه شوش و اخبار آتش‌سوزی، و قطع درختان این محوطه تاریخی، بهتر نیست قبل از تلاش‌های مستمر، در ابتدا به اوضاع نابه سامان این محوطه نظری بلند بیفکنید و سپس به فکر ثبت جهانی این اثر ملی بپردازید؟

در پایان فقط می‌توان مراتب تاسف مردم را به جهت چنین اقدامی به گوش مسئولان رساند و گفت که به چه آسانی تصمیم بر قطع درختانی می‌گیرید که ریشه در تاریخ و باور همین مردم دارند و به منزله سرمایه‌های ژنتیکی‌مان هستند و سالانه پژوهشگران زیادی از اقصی نقاط جهان به ایران می‌آیند تا راز قدمت و تاریخ نهفته در دل این درختان را کشف کنند!