حفاظت از کارون در دستور کار سازمان محیط‌ زیست قرار گرفت

خورنا: رئیس سازمان محیط زیست حفاظت از منابع آب رودخانه کارون را از برنامه های سازمان عنوان کرد و گفت: از زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق زیست محیطی خوزستانی ها ایجاد شده حمایت می کنیم .

دکتر معصومه ابتکار در خصوص موضع سازمان محیط زیست در مورد اعتراض شماری از دوستداران محیط زیست که با ایجاد زنجیره انسانی در ساحل کارون در اهواز، مخالفت خود را با انتقال آب این رودخانه به مناطق مرکزی ایران اعلام کردند اظهار داشت: این اقدام نشان می دهد مردم اهواز نسبت به وضعیت زیست محیطی شهر بسیار نگرانند که البته با توجه به وضعیت ریزگردها و رودخانه کارون دراین استان این نگرانی کاملاً بجاست.

وی افزود: امیدواریم این اقدام با برنامه ریزی و مطالعه کافی اثراتی که این انتقال بر مبداء می گذارد انجام شود زیرا در غیر اینصورت اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی برای استان خوزستان و رودخانه ارزشمند کارون به بار خواهد اورد.

ابتکار تصریح کرد: البته حفاظت از کیفیت و منابع و سرچشمه های کارون در دستور کار سازمان محیط زیست قرار دارد و مردم اهواز مطمئن باشند که سازمان محیط زیست اجازه نمی دهد حقوق زیست محیطی خوزستانی ها نادیده گرفته شود.

رییس سازمان  محیط زیست تأکید کرد: حمایت از اعتراض به حق مردم خوزستان را وظیفه خود می دانیم و این زنجیره انسانی که در دفاع از حقوق مردم تشکیل شده باید مسئولان محیط زیست را همراه خود بدانند.

کارون تمام دلخوشی خوزستانی ها ست /با خروج آب کارون از خوزستان جز بیابانی وسیع چیزی باقی نمی ماند

به گزارش خبرنگار مهر، چهارشنبه گذشته، دوستداران محیط زیست در ساحل غربی رود کارون حلقه ای نمادین از انسان ها تشکیل دادند تا اعتراض خود را به انتقال آب سرشاخه های کارون به استان های مرکزی ایران اعلام کنند.

در این برنامه تعداد زیادی از دوستداران محیط زیست از شهرهای مختلف خوزستان از جمله رامهرمز، آبادان، خرمشهر، مسجد سلیمان، دشت آزادگان، شادگان و… شرکت کرده بودند.

حاضرین در این زنجیره انسانی با اشاره به وضعیت کنونی رودخانه کارون که عمق آن در بعضی نقاط شهر اهواز به کمتر از یک متر رسیده و ریشه بسیاری از بیماریها در این استان شده خواستار پیگیری جدی فعالان محیط زیست خوزستان در این مورد شد.

شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی همچنین از رئیس جمهور، رئیس سازمان محیط زیست، استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس خواستار پیگیری ویژه و سریع برای رفع مشکل کم آبی کارون و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های این رودخانه به استان های دیگر شدند.

شرکت کنندکان در این مراسم تمام دلخوشی خوزستانی ها را رودخانه کارون عنوان کردند: با خروج آب باقی مانده در کارون از خوزستان جز بیابان چیزی باقی نمی ماند و مردم استان که در حال حاضر در بسیاری از شهرها از آب شرب شور استفاده می کنند از آن هم محروم خواهند شد و این حق خوزستانیها نیست.