نارضایتی کشاورزان ماهشهری از افزایش قیمت آب

خورنا: دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی ماهشهر گفت: سیاست‌های امور آب جنوب شرق امیدیه در خصوص افزایش تعرفه آب کشاورزی باعث نارضایتی شدید کشاورزان شده است.

سیدحسین موسوی عنوان‌کرد: در اقدامی عجیب، تعرفه آب کشاورزی بیش از ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته و همین امر موجب نارضایتی کشاورزان ماهشهری شده، به گونه‌ای که بسیاری از کشاورزان حاضر به بستن قرارداد با سازمان امور آب نیستند.

وی با اشاره به این‌که تنها به ۱۰ درصد کشاورزان ماهشهری آب تخصیص یافته است، افزود: به مابقی کشاورزان آب تخصیص نیافته و به شکل فصلی با سازمان امور آب قرارداد می‌بندند و در این چند سال این سازمان حاضر به صدور مجوز برای کشاورزان نشده است.

وی گفت: امسال آب‌بهای کشاورزانی که فاقد تخصیص آب هستند به یکباره از ۱۱ هزار تومان به ۱۷ هزار تومان در هکتار رسیده که این افزایش قیمت شامل ۹۰ درصد کشاورزان ماهشهری شده است.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی خوزستان تاکیدکرد: براساس قانون توزیع عادلانه آب باید تنها یک درصد از ارزش اقتصادی محصول به‌عنوان میزان آب‌بها ملاک قرار گیرد، در حالی که سازمان آب این قانون را رعایت نمی‌کند و بیش از یک درصد را مدنظر قرار می‌دهد.

موسوی با اشاره به این‌که پارسال کشاورزان ماهشهری متحمل خسارت‌های سنگینی شدند، افزود: متاسفانه سازمان آب در خصوص بخشودگی کشاورزان هیچ اقدامی انجام نداده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی ماهشهر تصریح‌کرد: هم‌اکنون کشاورزان با مراجعه به نظام صنفی خواستار پیگیری جدی موضوع افزایش قیمت آب‌بها هستند و نظام صنفی هم در راستای سیاست‌های حمایتی خود از کشاورزان ضمن اعتراض به این وضعیت، تمام تلاش خود را برای حل این مشکل به کار خواهد بست.

موسوی خاطرنشان‌کرد: طی روزهای اخیر ورود زه‌آبهای شبکه آبیاری و زهکشی رامشیر به رودخانه جراحی باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان شده است. این زه‌آبها روی کمیت و کیفیت ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه اثر منفی داشته و زمین‌های کشاورزی را شور می‌کنند و مسئولان هم به‌جای پیگیری موضوع، هیچ‌گونه اقدامی نمی‌کنند و تنها آب‌بها را افزایش می‌دهند.