مدیر آب و برق خوزستان: انتقال آب کارون جایز نیست

خورنا: مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر این‌که در جلسات داخلی وزارت نیرو خطرات انتقال آب کارون را گوشزد کرده‌ایم گفت:‌ اگر انتقال آب برای مصارف غیر از شرب باشد اصلا جایز نیست.

علیرضا رضایی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که پیش از این مقداری آب از کارون از طریق تونل‌های کوهرنگ منتقل شده است گفت:‌در حال حاضر نیز بحث‌هایی جدیدی مطرح شده و ما در جلسات داخلی وزارت نیرو خطرات را گوشزد کرده ایم.

وی افزود: انتقال آب بیش از حد معمول برای شبکه‌های آبیاری و زهکشی و سدهایی که در دست اجرا داریم مشکلاتی را ایجاد می‌کند که همه موارد را بیان کرد‌ه‌ایم.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر شرایط خاص رودخانه کارون و بحث کیفیت آب در خوزستان، گفت: در خوزستان نیاز به آب فراوان است چرا که این منطقه از لحاظ آب، خاک و دما شرایط خاصی دارد و مشابه آن در کشور نیست.بنابراین اگر آب برای مصارف غیر شرب بخواهند انتقال دهند قابل قبول نیست.

رضایی‌نیا با اشاره به این‌که طرح بهشت‌آباد نیز یکی از طرح‌هایی است که دنبال می‌شود گفت:‌استان اصفهان به شدت دنبال اجرای طرح بهشت‌آباد است و ما در جلسات کارشناسی در مورد آن با وزارت نیرو بحث کرده‌ایم.

طرح بهشت‌آباد یکی از طرح‌هایی است که مربوط به انتقال آب از چهار محال و بختیاری به اصفهان است. این طرح بزرگ شامل احداث تونل بهشت‌آباد است که با ظرفیت انتقال سالانه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب، آب را به فلات مرکزی منتقل می‌کند.

طرح بهشت‌آباد در نهایت در میان مخالفت کارشناسان، مسئولان، نمایندگان و مهم‌تر از همه افکار عمومی استان‌های خوزستان و چهار محال و بختیاری، در آستانه استیضاح نامجو وزیر نیرو و با فشار مسئولان و نمایندگان استان‌های مرکز کشور، به ویژه اصفهان، در شورای عالی آب تصویب شد.

در آن زمان وزارت نیرو اعلام کرد که در هفته دولت در سال ۱۳۹۰ طرح بهشت آباد کلنگ زنی می‌شود در حالی که پروژه مورد انتقاد سازمان حفاظت محیط زیست کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان مدیریت منابع آب ایران بود.

هدف اصلی طرح، توسعه کشاورزی است و با اجرای طرح بهشت‌آباد آب صنعت و کشاورزی اصفهان، یزد و کرمان تا ۲۰ سال آینده تامین می‌شود.

وی در مورد میزان آبی که از کارون منتقل می‌شود گفت: تاکنون عدد و رقمی مطرح نشده و زیر بار میزان خاصی هم نرفته‌ایم؛ فقط بحث‌های کارشناسی درجلسات به صورت شفاهی و کتبی مطرح شده است.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: مردم خوزستان نیاز به‌ آب دارند و مسئله حیات مردم مطرح است.

رضایی‌نیا در مورد وضعیت آب کارون نیز ، اظهار کرد: براساس پیش بینی‌ها میزان بارش کمتر از حد نرمال خواهد بود واین مسئله برای ما نگرانی ایجاد کرده است ولی تلاش می کنیم شرایط را مدیریت کنیم.

مدت‌ها است که مسئله انتقال آب کارون به زاینده رود برای تامین آب اصفهان، کرمان و یزد مطرح است و این درحالی است که در سال جاری نیز ایران با خشکسالی شدیدتر دست و پنجه نرم می‌کند؛ درحال حاضر نیز خوزستان مخالف و اصفهان در انتظار انتقال آب است.