انفجار دوباره پیرترین لوله گاز ایران در خوزستان

خورنا: خط لوله انتقال گاز خوزستان برای دومین بار متوالی در طول یک ماه گذشته تاکنون دچار آتش‌سوزی و انفجار شد که مسئولان وقوع حوادث مختلف گازی در تاسیسات انتقال گاز را فرسودگی و عمر بالای خط لوله گاز اعلام می‌کنند.
صنایع نفت و گاز جهان پس از صنعت انرژی هسته ای جز صنایع پر ریسک و پرحادثه جهان هستند و هر روز شاهد یک حادثه در کشورهای مختلف نفت و گازخیز جهان هستیم، با این وجود در طول حدود یک ماه گذشته حوادث متعددی در سطح صنعت گاز ایران به وقوع پیوسته است.

از این رو در این مدت خطوط لوله انتقال گاز آغاجاری، شادگان به ماهشهر، تاسیسات تقویت فشار گاز پتاوه، پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس و انبار گوگرد عسلویه هر یک دچار آتش سوزی و بعضا انفجار شده اند که خسارت‌هایی را به صنعت گاز کشور تحمیل کرده اند.

با این وجود به دلیل فرسودگی بخش‌های مختلف خط لوله انتقال گاز ماهشهر به شادگان در طول چند هفته گذشته تاکنون دچار حادثه انفجار و آتش سوزی شده است که با وجود خسارت‌های مالی، این حوادث تاکنون تلفات جانی به همراه نداشته است.

منابع محلی گزارش داده اند: خط لوله انتقال گاز ۴۰ اینچی در روستای شعیته در ۲۰ کیلومتری رامشیر خوزستان دچار آتش سوزی و انفجار گاز شده و شدت انفجار به حدی بود که شهرستان رامشیر به شدت لرزید.

مسئولان محلی با تاکید بر اینکه خط لوله انتقال گاز ۴۰ اینچی از منطقه عملیاتی شهید محمدی اهواز به پالایشگاه گاز بیدبلند در میانکوه منفجر شده است، تاکید کرده‌اند: این لوله گاز ۴۲ سال قدمت دارد و در سال ۱۳۴۹ شمسی در احداث شده و به دلیل نشت گسترده گاز بخش هایی از آن در طول چند هفته گذشته دست کم دوبار منفجر شده است.

در این بین مسئولان شرکت ملی گاز ایران هم علت انفجار مجدد این لوله گاز را فرسودگی خط لوله اعلام کرده و یاد شده اند: به زودی خط لوله ١١۴ کیلومتری ۵۶ اینچ آماده و جایگزین خط لوله کنونی گاز در منطقه رامشیر خواهد شد.

مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز هم پیشتر درباره جزئیات حادثه آتش سوزی در خط لوله ۱۶ اینچی ماهشهر به شادگان با رد هرگونه انفجار در مسیر این خط لوله انتقال گاز، گفته بود: در حین انجام عملیات نشت یابی در مسیر این خط لوله در نقاطی چند مورد نشتی گزارش شده است.