کاخ سفید: پیشنهادات ایران در مذاکرات ژنو، بسیار مفید و تازه است/ روسیه: طرح ایران بسیار جالب بود

خورنا: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد طرح ارائه شده از طرف ایران در ژنو بسیار مفید استبه گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ وی همچنین گفته است: دولت آمریکا طرح ایران را دارای آن سطحی از جدیت و استحکام می‌بیند که پیش از این سابقه نداشته است.

کارنی تاکید کرده است که یک شبه همه چیز حل نخواهد شد و کسی نباید چنین توقعی داشته باشد.

سخنگوی کاخ سفید گفت پیشنهاد ایران تازه بود.

او جزئیاتی در این مورد ارائه نکرد.

جی کارنی می‌گوید موضوعات پیچیده است. مسائیل فنی مختلفی وجود دارد و همان‌طور که رئیس‌جمهوری گفته است پیشینه بدگمانی عمیق است.

قابل ذکر است، برای نخستین بار پس از این مذاکرات، وزیر خارجه ایران و مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نماینده گروه ۵+۱ است، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

روسیه: پیشنهادهای جدید ایران به گروه ۱+۵ جالب بود

 سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور اعلام کرد: پیشنهادهای جدیدی که ایران در نشست با گروه ۱+۵ در ژنو اعلام کرد، جالب بود.ریابکوف در جمع خبرنگاران گفت: رونمایی از طرح پیشنهادهای ایران که به صورت پویانما نمایش داده شد، از نقطه نظرهای متفاوت بسیار جالب بود.

وی افزود: این طرح رویکرد جدید به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ را منعکس می کند و همه شرکت کنندگان در نشست ژنو به این واقعیت اشاره کردند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه برای نتیجه گیری نهایی در باره این طرح نیاز به زمان وجود دارد، ادامه داد: با این وجود شرکت کنندگان در نشست ژنو طرح پیشنهادهای ایران را مشخص خواندند که برای نتیجه گیری از تلاش ها سودمند است.

ریابکوف گفت: بدیهی است که پیشنهادهایی که بدین صورت مطرح می شودف نمی تواند کلید حل تمامی مسائل باشد و نمی توان با آن همه مشکلات را حل کرد اما از اینکه نیروی بالقوه سازنده ای در این پیشنهادها نهفته است استقبال می کنیم.

اعضای گروه ۱+۵ سعی کردند به این عزم ایران توجه کنند و به پیشنهادهای این کشور بصورتی پاسخ دهند که در آینده بخت یافتن راهکار لازم را برای حل مساله هسته ای ایران افزایش دهد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در باره موضع کشورش در قبال نشست ژنو گفت: مسکو در مجموع از این نشست رضایت دارد.

وی با بیان اینکه نشست ژنو برای روسیه موفقیت آمیز بود، افزود: بسیاری از پیشنهادها و ایده هایی که از طرف روسیه در این نشست مطرح شد، مورد توجه قرار گرفت.

ریابکوف گفت: ادعای حق مالکیت ذهنی بر ایده ها نداریم و هدف اصلی ما این است که نتایجی که در مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به دست می آید پایدار و متوازن باشد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه، آهنگ مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ را بی سابقه خواند و اضافه کرد: برای اولین بار در تاریخ مذاکرات دو طرف، آنها توانستند بیانیه مشترکی برای ارائه به رسانه های خبری صادر کنند.

وی گفت: سرعت مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ افزایش می یابد و این امر نشان می دهد که دو طرف می توانند در مسیر حل مسایل موجود حرکت کنند.

ریابکوف گفت: ما می توانیم به جست و جوی راهکار برای حل مسایل بپردازیم و به پیش بینی مواضع یکدیگر اکتفا نکنیم بلکه با واقع بینی گامهای لازم را برای حل و فصل گام به گام مسایل مشخص کنیم.

وی اضافه کرد: در روزهای آینده محل و تاریخ برگزاری نشست کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ که قبل از دیدار هیات های دو طرف برگزار می شود، مشخص می شود.

ریابکوف گفت: دو طرف علاوه بر توافق در باره دیدار هیات های ایران و گروه ۱+۵ در روزهای هفتم و هشتم ماه نوامبر آینده، برای تشکیل گروه کاری در سطح کارشناسان به توافق رسیدند.

نشست آینده کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ امکان تعیین مجموعه ای را از توافق هایی که دو طرف می توانند به دست آورند، فراهم خواهد ساخت.

در این گروه نمایندگانی از دیپلمات ها، کارشناسان هسته ای، متخصصان امور مالی و حقوقدانان عضویت خواهند داشت و در نشست آن همه مسایل مورد بررسی قرار می گیرد و کارشناسان می توانند مقدمات دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ را فراهم آورند.