همایش بین‌المللی ولایت در اهواز و خرمشهر برگزار می‌شود

خورنا: دبیر همایش بین‌المللی علمی ولایت گفت: این همایش امسال در دو روز و در قالب شش محور در شهرستان‌های اهواز و خرمشهر برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام پیمان علی‌نژاد در نشست خبری که ظهر امروز در محل دانشگاه امیرالمومنین (ع) برگزار شد اظهار کرد: در همایش بین‌المللی علمی ولایت، سال گذشته ۱۷۴ مقاله از ۱۰ کشور جهان به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد ۵۵ مقاله از سایر استان‌ها و ۱۶ مقاله مربوط به خارج کشور بود.

وی با بیان اینکه همایش امسال در روزهای ۱۱ و ۱۲ آبان ماه در اهواز و خرمشهر برگزار می‌شود افزود: افتتاحیه همایش که در روز ۱۱ آبان است در مجموعه فجر اهواز برگزار خواهد شد همچنین اختتامیه این مراسم روز ۱۲ آبان ماه در خرمشهر انجام خواهد شد.

دبیر همایش بین‌المللی علمی ولایت افزود: تاکنون ۱۹۰ مقاله و اثر به دبیرخانه کنگره ولایت ارسال شده است که عمده این مقالات مربوط به استان خوزستان و مابقی از استان‌هایی همچون اصفهان، مشهد، ایلام، فارس و قم است.

وی اضافه کرد: همچنین مقالاتی از کشورهای خارجی نظیر لبنان، افغانستان، پاکستان و عراق به دست دبیرخانه رسیده است.

*تمدید مهلت ارسال آثار تا پایان مهرماه

وی با بیان اینکه مهلت ارسال آثار تا پایان مهرماه تمدید شده است افزود: بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شود.

علی‌نژاد از حضور مسئولان کشوری و استانی در این همایش خبر داد و گفت: این همایش با همکاری مجمع جهانی اهل بیت (ع) و بنیاد بین‌المللی غدیر برگزار خواهد شد و تاکنون استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: با توجه به بین‌المللی بودن این همایش شبکه‌های ماهواره‌ای بسیاری از کشورهای مختلف برای پوشش این همایش به خوزستان سفر خواهند کرد که اقدامات لازم را در این خصوص با صدا و سیما استان انجام داده‌ایم.

دبیر همایش بین‌المللی علمی ولایت با اشاره به اینکه در این همایش بیش از ۱۵۰ میهمان خارجی حضور خواهند داشت گفت: میهمانان داخلی و خارجی حاضر در این همایش در مجموع بیش از ۲۰۰ نفر هستند.

وی در ادامه به اهمیت و جایگاه رسانه در برگزاری هر چه بهتر این همایش اشاره کرد و افزود: در حاشیه همایش از خبرنگارانی که بهتر و بیشتر این همایش را پوشش دهند تجلیل خواهد شد.

علی‌نژاد از برگزاری این همایش در قالب سه محور خبر داد و گفت: محور اول مربوط به اهل بیت (ع) و سیره آن است که در شش عنوان مرجعیت علمی و دینی اهل بیت (ع) نزد اهل سنت، فضائل اهل بیت (ع) در مهم‌ترین تفاسیر اهل سنت، غدیر در آئینه ادب و هنر فارسی و عربی، موضع ائمه (ع) در برابر جریان‌های انحرافی شیعه، علل و زمینه‌های گرایش ایرانیان به اهل بیت (ع) و تشیع و عزاداری برای اهل بیت (ع) از دیدگاه قرآن، سنت و تاریخ برگزار می‌شود.

وی محور دوم این همایش را مهدویت عنوان کرد و افزود: نحوه تعامل حضرت مهدی (عج) با ادیان و مکاتب در عصر بعد از ظهور، مدرنیسم و اندیشه مهدویت، بحران معنویت و اندیشه مهدویت، نقش امام غایب (عج) در عرصه تکوین، تحلیل و بررسی تجدید دین در عصر ظهور، غرب و مهدویت موضوعات این محور محسوب می‌شوند.

دبیر همایش بین‌المللی علمی ولایت، موضوع وهابیت را محور سوم برای ارسال آثار علاقه‌مندان دانست و افزود: علاقه‌مندان می‌توانند با موضوعات تحریف شدن میراث مکتوب توسط وهابیت، نقد مبانی کلامی سلفیون معاصر، اهل بیت (ع) از دیدگاه ابن تیمیه، ملاک‌های کفر و ارتداد از دیدگاه ابن تیمیه و وهابیت، نقش بازدارنده وهابیت در بیداری اسلامی و شیوه‌های مقابله با فرقه وهابیت مقالات خود را با محوریت وهابیت ارسال کنند.

*اهدای جوایز به ۱۴ مقاله بر‌تر

وی با اشاره به اینکه در همایش بین‌المللی علمی ولایت پنج مقاله بر‌تر ارائه خواهد شد افزود: در این همایش به ۱۴ مقاله بر‌تر جوایز نفیسی اهدا خواهد شد همچنین سعی خواهیم کرد ۲۰ مقاله بر‌تر را به چاپ برسانیم.

علی‌نژاد از تشکیل سه کمیته داوری برای بررسی آثار خبر داد و گفت: این سه کمیته آثار ارسالی را در دو مرحله ارزیابی خواهند کرد که هم‌اکنون ارزیابی اولیه در حال انجام است.

وی در ادامه به روز عرفه و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: روز عرفه با توجه به عظمت معنوی آن در بین ایام سال یک روز ممتاز بوده و بعد از شب‌های قدر با فضیلت‌ترین روز‌ها به شمار می‌رود.

وی به اهمیت دعای عرفه اشاره داشت و افزود: دعای عرفه در واقع نوعی کلاس درس بوده که آدم درس بندگی را از این دعا یاد می‌گیرد.

دبیر همایش بین‌المللی علمی ولایت با بیان اینکه در آستانه ایام دهه ولایت و در راس آن عید غدیر خم هستیم گفت: عید غدیر، افضل اعیاد بوده و روز غدیرخم روز اکمال دین و اتمام نعمت است.

علی‌نژاد ادامه داد: در آن روز پیامبر اکرم (ص) با صراحت و شفافیت تمام امامت و ولایت امیرالمومنین علی (ص) را از جانب خدا ابلاغ کردند و حتی از مردم بیعت گرفتند.

وی اضافه کرد: در آن روز پیامبر اکرم (ص) تعداد و اسامی ائمه را عنوان کردند و در واقع رسالت الهی خود را به طور کامل انجام دادند اما متاسفانه دشمنان اسلام مقابل این دستور ایستادگی کردند.

*معرفی خوزستان به عنوان پیشانی حرکت در مسیر ولایت

وی همچنین عنوان کرد: در سال‌های اخیر مجموعه حرکت‌های علمی و فرهنگی بسیاری در سطح استان انجام شده که خوزستان را به عنوان پیشانی حرکت در مسیر امر ولایی معرفی کرده است.

دبیر همایش بین‌المللی علمی ولایت گفت: خوزستان پیشانی کشور در برپایی مراسمات جشن غدیر خم بوده و همه ساله برنامه‌های متنوعی برگزار می‌کند.

وی در ادامه به دانشگاه امیرالمومنین (ع) اشاره کرد و افزود: این دانشگاه از چهار سال پیش در حوزه امامت و ولایت شروع به کار کرد که از سه ماه گذشته رسما مجوز ارتقای موسسه به دانشگاه را از سوی وزارت علوم و تحقیقات دریافت کرده است.

علی‌نژاد در پایان افزود: در دانشگاه امیرالمومنین (ع) سه دانشکده فقه و مبانی حقوق اسلامی، قرآن و علوم حدیث، کلام و حکمت اسلامی وجود دارد که بیش از ۳۰۰ دانشجو در مقاطع کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که با پذیرش دانشجو در آینده این تعداد به ۵۰۰ نفر خواهد رسید.