در برنامه دیشب ۹۰ چه گذشت؟

خورنا: دوازهمین برنامه ۹۰ در لیگ ۹۲ از ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه آغاز شد و همانند گذشته، دوشنبه شب‌ از شبکه سه پخش شد و در ادامه به بررسی بازی‌های هفته‌ دوازدهم لیگ بر‌تر و حاشیه آن  و نیز در مورد بازی با تایلند و اردوهای اماده سازی تیم ملی  پرداخت.
به گزارش تابناک، در آغاز برنامه، آیتم ۹۰ درجه به نمایش درآمد و سپس قرعه‌کشی هفته گذشته نیز انجام شد. ابراهیم میرزابیگی کار‌شناس داوری فوتبال مهمان فردوسی پور بود.
ناراحتی کی‌روش، از فردوسی پور!
کارلوس کی روش دوشنبه شب مهمان برنامه ۹۰ بود تا در مورد بازی با تایلند و اردوهای اماده سازی تیم ملی و همچنین نفرات دعوت شده به تیم ملی صحبت کند.
در جریان مصاحبه فردوسی پور با سرمربی تیم ملی، مجری ۹۰ اعلام کرد که اهالی فوتبال معتقدند کی روش بازی های لیگ را زیر نظر نگرفته است و به همین دلیل خیلی ها که در تیم هایشان بازی نکرده اند دعوت شده اند.
کارلوس کی روش به شدت از این سوال عصبانی شد و گفت: اینکه عنوان کنید من لیگ را زیرنظر ندارم یک توهین به من است و صداقت مرا زیر سوال می برد. با این سوالی که پرسیدید باید بگویم دفعه آینده در برنامه شما شرکت نخواهم کرد.
فردوسی پور پس از این اظهارات تلاش کرد اینگونه القا کند که سوتفاهم شده و منظور وی زیر سوال بردن صداقت کی روش نبوده است.
دلیل عدم انتخاب بختیار رحمانی
در ادامه برنامه، کارلوس کروش سرمربی تیم ملی که به برنامه ۹۰ رفته بود سرانجام به انتقاد فولادی ها از دعوت نشدن بازیکنان شان به تیم ملی پاسخ داد. او که در این مدت حرف های زیادی را از فولادی ها شنیده درباره اینکه چرا بختیار رحمانی به تیم ملی فراخوانده نشده است، گفت: «در یکی از اردوهای قبلی من از بختیار رحمانی دعوت کردم اما او نیامد. او به من گفت مصدوم است. من هم پذیرفتم اما دیدم فردای آن روز برای تیم ملی زیر ۲۲ سال ما به میدان رفت!
کارلوس کروش این اتفاق را دلیلی برای دعوت نشدن بازیکن فولاد که شایسته حضور در تیم ملی بوده به دلیل رفتار پیشینش از اردوی فعلی کنار مانده است. البته این سئوال هم بی جواب می ماند که چرا نباید کمیته تیم های ملی اعضای کادرفنی دو تیم بزرگسالان و امید، این قدر با یکدیگر هماهنگ باشند که چنین اتفاقاتی نیفتد. اتفاقاتی که بار قبل باعث می شود بختیار سر از تیم منصوریان در بیاورد و یا اینکه این بار پیام صادقیان را از تیم امید باز می دارد.
چرا اینجا همه به من می گویند دانیال!
دانیل داوری در برنامه ۹۰ از توان منحصر به فردش در یادگیری زبان فارسی را گفت. این در ۴ جلسه کلاس فشرده ۳ کلمه فارسی یاد گرفته است و گناه زبان بلد نبودنش به گردن پدرش است!
دانیل داوری که مهمان برنامه ۹۰ بود، از روزهای حضور در لیگ آلمان و تیم ملی ایران گفت. عادل با او از صعود براینشوایگ به بوندسلیگا آغاز شد که داوری گفت:« فصل قبل ما سال خیلی خوبی را داشتیم و همه خیلی خوشحال شدیم که به بوندسلیگا صعود کردیم.»
اما روزهای خوش براینشوایگ در بوندسلیگای دو در بوندسلیگای یک تداوم نداشته. دانیل در این باره می گوید: «بله مطمئنا ما شروع سختی داشتیم. برای اینکه وقتی از دسته پایین تر می آیی خیلی سخت است که با تیم های بزرگ رقابت کنی. ولی خیلی امید دارم که بتوانیم روند خوب مان در چند بازی گذشته را ادامه بدهیم. در دو یا سه بازی اخر مان روند تیم بهتر شده است و می توان این روند را بهتر کرد.»
او درباره بازی هایش برای تیم آلمانی هم گفت: «من بیشترین تلاشم را می کنم که بتوانم به تیم کمک کنم و امیدوارم که فرصت بازی هم داشته باشم.
فردوسی پور درباره عدم توانایی داوری در تکلم فارسی پرسید که او گفت: «من تلاش می کنم که بتوانم فارسی را یاد بگیرم. برایم کمی سخت است، چون آنجا خیلی فارسی حرف نمی زدم اما الان ۴ جلسه است که رفتم کلاس زبان فارسی. چند کلمه ای هم همان طور که ابتدای آمدنم گفتم، بلدم حرف بزنم. سلام، خداحافظ، چطوری و …»
که عادل با شنیدن این حرف گفت: یعنی واقعا بعد از ۴ جلسه همین ۳ کلمه را بلدی؟ او با خنده این را پرسید که گلر جدید تیم ملی گفت: غیر از سلام و خداحافظ یک جمله هم بلد هستم: من دارم در براینشوایگ زندگی می کنم!
او سپس با خنده ادامه داد: تقصیر پدرم بود که با من فارسی حرف نزده این زبان را یاد بگیرم. او که مادری لهستانی دارد در خانه چون مادرش فارسی نمی دانسته، به ناچار فارسی هم حرف نمی زده. دانیل که در ۱۰ سالگی به ایران هم آمده بود عکس هایی از حضورش در ایران را برای عادل فردوسی پور آورده بود گفت: من ۱۰ سالم بود که آمدم ایران. خانواده ام همه دور هم جمع بود و به مسافرت رفتیم. این را به خوبی یادم هست که آمدیم ایران.
او سپس درباره عکس های هندبالش گفت: مدتی هم هندبال بازی می کردم. در هندبال هم من درون دروازه بودم.اما فوتبال برایم همیشه جذابیت بیشتری داشت و همین باعث شد که بیایم و به جای هندبال، فوتبال بازی کنم.
او سپس از روزهای نوجوانی اش گفت: تا جایی که یادم هست در نوجوانی ۴ جلسه در هفته تمرین می کردم و بعد به تیم ماینتس رفتم. آنجا در تیم جوانان بازی می کردم. مربی ما آنجا یورگن کلوب بود که خیلی کارش را دوست داشتم. او خیلی چیزها به من یاد داده است. بعد هم که آمدم به براینشوایگ. تیم ما براینشوایگ فصل قبل عالی بود. در زمان صعودش با تیم های دیگر، تفاوت امتیازی زیادی داشت و خیلی زود صعود کردیم و جشن باشکوهی هم گرفتیم.
او در بخشی از حرف هایش هم گفت: اسم من دانیل هست اما نمی دانم چرا اینجا همه به من می گویند دانیال!
بیت آشور: عدد ۳ را دوست دارم!
مهرداد بیت آشور بازیکن تیم ملی دیشب نخستین مهمان عادل فردوسی پور در برنامه نود بود.
او که به سختی فارسی حرف می زند اما می تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. او ابتدا از اینکه چطور پایش به دنیای فوتبال باز شد حرف زد و گفت: ۴ یا ۵ ساله بودم که فوتبال را در حیات خانه مان شروع کردم.آن زمان دوستانم را به خانه دعوت می کردم.من هیچ کاری را به فوتبال ترجیح نمی دهم.
او از سال ۲۰۱۰ و به حقیقت پیوستن رویایش حرف زد و گفت: سال ۲۰۱۰ بود که به سن خوزه پیوستم.خیلی از دوستان و البته خانوده ام می گویند که به من افتخار می کنم.من در دبیرستان بازیساز بودم اما وقتی به کالج رفتم به کارهای دفاعی رو آوردم.آنجا یاد گرفتم که دفاع کردن را بهتر انجام بدهم. الان دیگر می دانم باید چه کار کنم.
فردوسی پور از او پرسید که چه احساسی از اینکه به ایران آمده است دارد که او گفت: واقعا خوشحالم. من در آمریکا به دنیا آمدم.الان ۲۶ سال دارم و فقط یک بار در ۵ سالگی به ایران آمده بودم. من رشته تحصیلی ام ارتباطات است و ۴ سال هم هست که دارم در ام ال اس بازی می کنم.۲ گل در ام ال اس زده ام و پاس گلهای زیادی هم داده ام.
وی با بیان اینکه از بازیکنان تیم ملی خیلی ها را می شناسد گفت: اشکان دژاگه، حسین ماهینی، علی دایی و خداداد را هم می شناسم. او زمانی در سن خوزه بود و از قبل می شناختمش.
بیت آشور که شماره ۳۳ می پوشد در این رابطه هم توضیح می دهد: عدد ۳ را دوست دارم. در تیم ملی شماره ۲۶ را به من داده اند. نمی دانم می توان ۳ یا ۳۳ را بپوشم اما زیاد فرقی نمی کند. او در پایان هم ابراز علاقه کرد که دوست دارد تیم ملی در جام جهانی با آمریکا هم گروه شود.
افشای باجگیری یک عکاس و برخورد تند علی دایی و رئیسی کیا
یکی از مباحث درگیری اخیر علی دایی با باشگاه راه آهن، اقدامات عکاس باشگاه راه آهن و اخراج موقت وی از باشگاه بود.
علی دایی در گزارشی که در برنامه ۹۰ پخش شد اعلام کرد که این عکاس مبلغی پول از بازیکن راه آهن (محمدرضا مامانی) با سواستفاده از نام سرمربی دریافت کرده است و دایی نیز به خاطر این مسئله عکاس فوق را اخراج کرده است.
مامانی نیز در مصاحبه ای تاکید کرد مبلغ ۵ میلیون تومان به عکاس قرض داده که بعدها حاضر به پس دادن آن نشده و اعلام کرده به خاطر اینکه عامل ابقای این بازیکن در تیم شده، این مبلغ را به عنوان شیرینی لحاظ می کند!عکاس راه آهن این ادعاها را تکذیب کرد.
بحث تبانی به آفتابه دزد کشید!
ادامه برنامه به بحث  مسائل پشت پرده و فساد در فوتبال البته تنها به مبحث تیم راه آهن و بازی راه آهن و آلومینیوم هرمزگان فصل پیش اختصاص داشت. محسن قهرمانی داور آن بازی بود و تیم راه آهن در آن بازی دو بر یک به پیروزی رسید.
جالب این که معلوم نشد چرا مسائل پشت پرده داوری بازی سپاهان و پرسپولیس به اینجا ارتباط پیدا کرده است؟ اصلا چرا راه دور برویم همین سال پیش چند بازی با نقش مستقیم داور نتیجه اش مشخص شد ؟ از عادل بعید بود به بیراهه برود! یا نخواست و یا؟
آخر داستان یک عکاس مثلا چند میلیون گرفته و ..مشابه یک نمایشنامه نزدیک به ۳ ساعت به این قضیه مهمی پرداخته شد؟
علی دایی اعتقاد داشت که کادر فنی راه آهن در فصل گذشته ارتباطی با مسائل پشت پرده نداشته و کادر مدیریتی و عکاس باشگاه راه آهن در این خصوص مرتکب تخلف شده اند.
در ادامه مهدی تارتار سرمربی پیشین راه آهن نیز هرگونه ارتباط کادر فنی زمان خود با داوران را رد کرد.
ضمنا مسعود اکبری عکاس باشگاه راه آهن نیز عنوان کرد: پولی که از بازیکنان و کادر فنی تیم راه آهن جمع می کردم طبق دستور مولایی بدنساز تیم راه آهن به حساب یک خانم در مشهد واریز می کردم.
در ضمن حجت الاسلام علیپور دبیر ستاد رسیدگی به تخلفات حرفه ای از پیگیری پرونده مذکور به صورت جدی و با دقت خبر داد. وی همچنین در خصوص برخورد با داوران متخلف در آن زمان گفت: در همان زمان ما اسامی ۷ داور را به کمیته داوران به عنوان متخلف اعلام کردیم فکر می کنم در همان زمان محسن قهرمانی دو ماه محروم شد.
محمدرضا مامانی بازیکن پیشین تیم فوتبال راه آهن گفت: مسعود اکبری عکاس باشگاه راه آهن ۵ میلیون تومان به عنوان قرض از من دریافت کرد اما پس از مدتی برای دریافت این پول مراجعه کردم که اکبری به من گفت ” قرار بود نیم فصل از تیم جدا شوی اما من با دایی صحبت کردم و جداییت منتفی شد بنابراین این ۵ میلیون تومان شیرینی شما به من باشد”. اما مسعود اکبری عکاس باشگاه راه آهن این موضوع را تکذیب کرد.
بهمن دهقان مشاور دایی متهم به زدن سیلی به صورت عکاس باشگاه راه آهن بود که این موضوع را تکذیب کرد.
در بخش دیگری از برنامه رئیسی کیا مدیرعامل باشگاه راه آهن و علی دایی سرمربی تیم پرسپولیس در ارتباط تلفنی با برنامه نود پاسخگوی سوالات فردوسی پور بودند.
رئیسی کیا در صحبتهای خود گفت: نمی دانم چرا مسائل پشت پرده داوری بازی سپاهان و پرسپولیس به اینجا ارتباط پیدا کرده است؟ اگر قرار به غش کردن به طرفی است باید مدیرعامل تراکتورسازی نیز برای بازی تیمشان با پرسپولیس و اتفاقات آن خواستار رسیدگی به این موضوع باشد. در خصوص کنار گذاشته شدن اکبری عکاس باشگاه نیز باید این را بگویم که ما به خاطر آحفظ آرامش تیم و درگیری که اکبری با دهقان داشت او را به صورت موقت از تیم کنار گذاشتیم. اگر تمامی مشکلات و مسائل پشت پرده داوری در ارتباط با اکبری است چرا در این فصل پیشنهادی به ما نمی شود و اکنون تیم ما در این وضعیت قرار دارد؟
کریمی: در ۳۰ شهریور حاتم و مولایی دنبال این بودند که قهرمانی تخلف کرده است یا خیر؟ من در حال تمرین در ورزشگاه پاس بودم که اطرافیان شما با من تماس گرفتند و گفتند بیایم دفتر شما تا قضییه قهرمانی را جمع کنیم. من که در حال آمدن به آنجا بودم بارها با قهرمانی تماس گرفتم که موفق به صحبت با وی نشدم. در دفتر شما مولایی حاتم دختر کوچولوی شما دهقان و یک فرد بهزاد نامی بود که شما در آنجا به مولایی پرخاش کردید. شما در انجا گفتید که حتی مدیرعامل راه آهن را  می خواهید عوض کنید؛ مولایی که مربی بدنساز تیم است چرا قبل از یکی بازی های راه آهن فصل گذشته یک ساعت قبل از بازی اصرار داشت که اکبری پول را به حساب یک خانم در مشهد واریز کند و حتی یکی از نزدیکان دایی بارها و بارها پیگیر این موضوع بود؟  آقای دایی شما که می گویید داوری من در دربی و قبول نکردن گل محمد نوری در آن بازی مشکوک بوده یعنی که من با استقلالی ها زد و بند کردم و شما به استقلال نیز تهمت زدید.
مولایی: مگر تیم کادر فنی نداشته که همه چیز را به من نسبت می دهند چرا من باید این کار را می کردم؟ خوشبختانه در تیم ما دوربین تمامی اتفاقات را ضبط می کرد و می توانید از طریق آن به اصل واقعیت پی ببرید.
اکبری: الان تمام مشکلات داوری فوتبال ایران و مشکلات داوری بازی سپاهان و پرسپولیس به من مرتبط می شود. قبل از بازی ما مولایی یک برگه به من داد که در آن یک شماره حساب نوشته شده بود و به من گفت این شماره حساب یک خانم است در مشهد که باید ۲ میلیون تومان به حساب وی واریز شود. ضمن اینکه چرا باید در تاریخ ۳۱ شهریور آقای دهقان با من تماس بگیرد و بگوید کمی و کسری نداری؟ و چرا پیش ما نمی ایی؟ و در خواست شماره حساب آن خانم را از من کردند.
دهقان: می گویند که من گفته ام که حبیب کاشانی را می خواهم مدیرعامل راه آهن کنم؟ این موضوع کاملا دروغ است.
کریمی: من نه داورم که ترس و واهمه ای داشته باشم و نه به جایی وصل هستم اما آیا شما نگفتید که مالک باشگاه از نتایج تیم ناراحت هست و قرار است حبیب کاشانی جایگزین رئیسی کیا شود؟
دایی: دفتر ما یک دفتر ۷۰ – ۸۰ متری است و من هم آنجا بودم.
کریمی: شما در آنجا دختران حضور داشت و می خواست با ماژیک روی دیوار خط خطی کند و شما حواستان به او بود.
دایی: من یعنی گوشم نمی شنود؟
کریمی: حتی به من گفتند که به پرسپولیس بروم اما گفتم که به دلیل دربی نمی توانم این کار را بکنم حتی گفتند اگر به شموشک هم برویم شما را می بریم.
دایی: تمام صحبتهای کریمی خیلی هایش را قبول ندارم اما خواهش می کنم آخر این برنامه را یک بار دیگر مرور کنید.
کریمی: شما به من نگفتید اما آقای دهقان بارها به من این حرف را گفتند.
دایی: به علی دایی نمی توانند چیزی را بچسبانند اما سیاست آقایان این است که به دور و بری های من این مسائل را بچسابنند اما من نمی گذارم این موضوع به وقوع بپیوندد.
پرسش و پاسخ نظرسنجی ۹۰
پرسش نظرسنجی ۹۰ این بود که نتیجه بازی ایران و تایلند چیست؟ ۱- برد با بیش از۲گل۲- برد با بیش از ۱ گل ۳- برد بایک گل ۴- مساوی ۵- بردتایلند  که در پایان، نزدیک ۴۰ درصد به ‌گزینه ۱، و ۳۷ درصد به ‌گزینه ۲ و مابقی گزینه های ذیگر را برگزیدند.