۷۵۰۰ هکتار ذرت در بهبهان کشت و برداشت می شود

خورنا: رئیس اداره جهاد کشاورزی بهبهان گفت: هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان که به زیر کشت ذرت رفته است، آبان ماه برداشت می شود.

سید محمدرضا حسنی اظهار کرد: در کشت تابستانه سال زراعی جاری در حدود هفت هزار و ۵۰۰ هکتار ذرت در شهرستان بهبهان کشت شده که خوشبختانه برای اولین بار هزار و ۲۰۰ هکتار از این ارازی به روش قطره ای، ۸۰۰ هکتار به روش آبیاری تحت فشار و بقیه سطح زیر کشت به روش جوی پشته و کف جوی انجام شده است.

حسنی افزود: با توجه به سطوحی که کشت شده و سطح سبز خوبی که داریم پیش بینی می کنیم چیزی در حدود هزار هکتار ازسطح زیر کشت به صورت علوفه ای، مستقیم برای مصرف دام و مابقی اراضی نیز به صورت دانه ای برداشت شود.

وی همچنین گفت: ذرت دانه ای نیز بعد از برداشت به شش کارخانه ذرت خشک کنی بهبهان انتقال می یابد و بعد از خشک شدن به مصرف دام خواهد رسید. با توجه به وضعیت مزارع پیش بینی عملکرد ما حدود ۶.۵ تن در هکتار است که در سطح استان رقم مناسبی به شمار می رود.

حسنی ضمن بیان اینکه چیزی در حدود ۷۰ درصد از برداشت ذرت دانه ای بهبهان به خارج از استان صادر می شود، گفت: زمان برداشت ذرت در شهرستان بهبهان از نیمه آبانماه آغاز خواهد شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی بهبهان در خصوص اعطای تسهیلات به کشاورزان نیز اظهار کرد: برای هر هکتار، دو کیسه فسفات و هفت کیسه کود اوره و همچنین بذر مورد نیاز برای کشت ذرت به کشاورزان داده شد.

عدم کشت زمین به علت اختلافات

وی در مورد دلیل پائین آمدن سطح زیر کشت ذرت در بهبهان گفت: حدود هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی روستای قالند به دلیل اختلاف بر سر مالکیت زمین کشت نشد. همچنین توسعه کشت یونجه باعث شده که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از ارازی شهرستان به کشت یونجه اختصاص یابد.

حسنی ادامه داد: ۳۸۵ هکتار از زمینهای منطقه دره بازار نیز در حال مکانیزه شدن بود که متاسفانه به دلیل ضعف مالی عشایر اسکان داده شده آن منطقه بلاتکلیف مانده است.

وی در زمینه کشت بهاره نیز گفت: ۱۷۰ هکتار ذرت بهاره داشتیم که با توجه به عملکرد شهرستان در زمینه برداشت بهترین عملکرد را در سطح استان به خود اختصاص دادیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی بهبهان ادامه داد: برای نمونه در سطح ۲۰ هکتار ارازی کشت بهاره آقای طیبی فرد با سیستم آبیاری بارانی تقریبا ۱۴ تن در هکتار با رطوبت ۱۱ درصد برداشت شد که یک رکورد استثناعی محسوب می شود.

حسنی افزود: این موضوع حاکی از آن است که زمینه و استعداد در بهبهان موجود است و با مساعدت مسئولین و تلاش و مدیریت کشاورزان امکان بالابردن عملکرد در واحد سطح وجود دارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی بهبهان ابراز امیدواری کرد با مساعدت استاندار خوزستان، مشکلات کشاورزان بهبهان حل شود و توان تولید شهرستان بیش از پیش شود.

بلاتکلیفی ۳۸۵ هکتار اراضی تحت فشار در بهبهان

حسنی همچنین اظهار کرد: پروژه آبیاری تحت فشار دره بازار بهبهان از محل اعتبارات ۷۵ درصد یارانه دولتی و ۲۵ درصد آورده کشاورز اجرا شده که یارانه دولتی کلا پرداخت شد ولی متاسفانه عشایر منطقه دره بازار بهبهان به دلیل ضعف مالی نمی توانند میزان آورده خود را که چیزی حدود دو میلیون تومان به ازای هر هکتاراست را پرداخت کنند.

وی ضمن بیان اینکه، کسری ۱۵۰ میلیون تومانی باعث شده است که این پروژه عظیم بلاتکلیف بماند، افزود: حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا امروز برای پروژه آبیاری تحت فشار هزینه شده است و با حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان این پروژه تکمیل خواهد شد.

حسنی تاکید کرد: کارهای اساسی چون ایجاد شبکه، خط انتقال آب و ایستگاه پمپاژ، اجرا شده و فقط کارهایی چون تست شبکه و تکمیل جزئیات کارباقی مانده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی بهبهان تصریح کرد: اگر از طرف دولت مساعدتی در این زمینه صورت گیرد؛ ۳۸۵ هکتار به ارازی با آبیاری تحت فشار بهبهان افزوده خواهد شد.