شهردار جدید مشکل کتابخانه‌های عمومی اهواز را حل کند

خورنا: رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز گفت: امیدوار هستیم شهردار جدید اهواز حل مشکل کتابخانه‌های عمومی را اولویت کار خود قرار دهد.

حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: گسترش و ترویج مطالعه در سطح جامعه زمینه لازم را برای حضور جوانان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه ایجاد می‌کند و تحقق این امر به شکوفایی استعدادهای اقشار مردم کمک قابل توجهی می‌کند.

وی ادامه داد: اهواز با یک میلیون و ۴۲۷ هزار و ۱۱۰ نفر جمعیت و یک میلیون و ۶۴ هزار و ۵۴۵ نفر باسواد دارای ۳۴ کتابخانه عمومی است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز عنوان کرد: تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی اهواز، ۳۹۸ هزار و ۶۳۳ جلد است که به نسبت هر ۱۰۰ نفر از کل جمعیت سرانه کتاب در اهواز ۱۹.۲۷ است.

وی افزود: اعضای عضو در کتابخانه‌های عمومی اهواز، ۴۲ هزار و ۲۴۲ نفر است که نسبت به هر ۱۰۰ نفر از کل جمعیت ۹۶.۲ است.

کلاه‌کج فضای کتابخانه‌های اهواز را ۱۸ هزار و ۷۵۸ متر مربع بیان کرد و گفت: فضای کتابخانه‌های اهواز نسبت به هر ۱۰۰ نفر از کل جمعیت ۳۱.۱ است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد ۱۳ ایستگاه مطالعه در اهواز فعال است که تا پایان سال این تعداد باید به ۲۴ افزایش یابد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز با بیان اینکه امروز کتاب دغدغه جدی مردم خوزستان نیست اشاره کرد: تا زمانی که این خوراک روح دغدغه جدی مردم نباشد و نیاز به آن در زندگی حس نشود به سبد کالای خانه افزوده نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ملتی که کتاب نخواند باید تمام تاریخ را تجربه کند اذعان کرد: لزوم افزایش کتابخانه‌های دیجیتال در اهواز حس می‌شود، امروزه که ذائقه مردم به سمت رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی رفته است ارائه خدمات این نوع کتابخانه‌ها در افزایش مطالعه موثر است.

کلاه‌کج اظهار کرد: به استناد بند ۱۱۷ قانون بودجه کشور شهرداری‌ها موظف‌ هستند تا نیم درصد درآمدهای خود را برای اداره و تامین هزینه‌های مطالعه و توسعه کتابخانه‌ها به کتابخانه‌های عمومی پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: شهرداری اهواز در سال جاری تنها ۷۰۰ میلیون ریال به کتابخانه‌های عمومی اهواز پرداخت کرده است، این رقم برای اداره ۳۴ کتابخانه که هزینه نگهداری آن‌ها ماهیانه بالای ۵۰۰ میلیون ریال است کافی نیست.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اهواز با بیان اینکه توسعه امروز کتابخانه‌های استان مرهون همت استاندار خوزستان و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان است تصریح کرد: همه مسئولان شهرستان اهواز از فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر علاقه‌مند به رفع مشکل پرداخت نیم درصد به کتابخانه‌های عمومی هستند.

وی در این خصوص اضافه کرد: به دلیل شبهه به وجود آمده درباره اینکه کتابخانه‌های عمومی اهواز به شهرداری بدهکار است، پرداخت نیم درصد برای اداره کتابخانه‌ها محقق نشده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوار هستیم سیدخلف موسوی اولویت کاری خود را به رفع مشکل کتاب و کتابخوانی اختصاص دهد.