درد تبخال کشیده‌اید؟

خورنا: یک متخصص پوست و مو گفت: تبخال یک بیماری عفونی و ویروسی است که عامل آن ویروسی به نام هرپس سیمپلکس است.

 اظهار داشت: ویروس هرپس سیمپلکس دارای دو نوع تیپ می‌باشد که تیپ نوع اول مسئول ایجاد تبخال معمولی یا ضایعاتی مشابه تبخال معمولی است که روی قسمت کمر به بالا ظاهر می‌شود و تیپ نوع دوم مسئول ایجاد تبخال ناحیه تناسلی است.

وی ادامه داد: شیوع ویروس تبخال معمولی بیشتر به نظر می‌رسد زیرا از طریق مخاط دهان وارد بدن می‌شود.

این متخصص پوست و مو افزود: ویروس تبخال گاهی از طریق راه‌های غیرشایع مانند غشا ملتحمه چشم، از منافذ پوست یا از راه ناحیه تناسلی به بدن وارد می‌شود اما شایع‌ترین راه نفوذ آن به بدن از طریق مخاط دهان است.

یعقوبی گفت: هنگامی که ویروس تبخال برای اولین بار وارد بدن می‌شود، عفونت اولیه ایجاد می‌کند و بیشتر در کودکان کم سن و سال ۴ تا ۵ سال و زیر ۵ سال ایجاد می‌شود.

وی درباره علایم عفونت اولیه با ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک عنوان کرد: این ویروس موجب ایجاد زخم‌های سطحی و دردناک در قسمت قدامی دهان، روی زبان و لب‌ها می‌شود. این زخم‌ها بسیار دردناک است و بر اثر آن، خوردن و آشامیدن مختل می‌شود.

این متخصص پوست و مو افزود: همچنین تب و تورم غدد لنفاوی ناحیه گردن و بوی بد دهان به علت نخوردن و نیاشامیدن به وجود می‌آید؛ به طوری که در چند روز ممکن است فرد دچار کاهش وزن شود، همچنین در جریان ابتلا به تبخال، کودک دچار بیقراری می‌شود.

وی ادامه داد: ضایعات پوستی بیماری تبخال خود به خود از بین می‌روند و دارویی موثر برای بهبود آن وجود ندارد. این عارضه پس از ۱۰ روز یا یک هفته فروکش می‌کند.

یعقوبی عنوان کرد: هنگامی که ویروس تبخال وارد بدن می‌شود، از طریق جریان خون در نهایت در ناحیه‌ای نهفته و در ریشه عصبی حسی نخاع جایگزین می‌شود و در این محل به صورت نهفته و غیرفعال باقی می‌ماند. هر گاه سیستم دفاعی بدن بر اثر بیماری، پریود ماهانه، کابوس، اشعه درمانی و یا ضربه تضعیف شود این ویروس یک بار دیگر در بدن فعال می‌شود و در محل خود تکثیر می‌یابد و از طریق ریشه اعصاب، خود را به پوست رسانده و به صورت تبخال بر روی پوست ظاهر می‌شود.

وی عنوان کرد: تبخال بیشتر در اطراف سوراخ‌های طبیعی بدن مانند بینی و دهان ظاهر می‌شود. این ضایعه پوستی به صورت قرمزی محدود که بر روی آن دانه‌های آب‌دار ریز (وزیکول) قرار دارد، کنار هم به صورت گروهی ایجاد می‌شود.

این متخصص پوست و مو گفت: اگر باکتری‌هایی به عارضه تبخال اضافه نشود(عفونت باکتریال)، این عارضه بدون این‌که جوشگاهی از خود بر جای بگذارد از روی پوست پاک می‌شود.

یعقوبی بیان کرد: در بیمارانی که به صورت مکرر و عودکننده تبخال می‌زنند، گاهی یک جوشگاه سطحی یا یک رنگ‌پریدگی و بی‌رنگی و حالت سفید شدن پوست یا مخاط لب ایجاد می‌شود.

وی گفت: افرادی که به صورت مکرر تبخال می‌زنند، در واقع همان تبخال اولیه است که یک بار دیگر ظاهر می‌شود؛ پس یکی از ویژگی‌های تبخال این است که در همان محل اولیه عود پیدا می‌کند.

این متخصص پوست و مو درباره درمان تبخال توضیح داد: بیماری تبخال یک بیماری خود به خود محدود شونده است، یعنی برای این بیماری داروی موثری وجود ندارد و نیازی به درمان نیز ندارد زیرا به خودی خود پس از ۱۰ روز یا یک هفته بهبود می‌یابد.

وی افزود: بیمارانی که مبتلا به تبخال هستند بهتر است محل زخم را تمیز نگه دارند، از دستکاری زخم خودداری کنند و برخورد یا روبوسی را با اطرافیان خود نداشته باشد زیرا از این طریق تبخال به دیگر افراد منتقل می‌شود.

یعقوبی اظهار کرد: در صورت ابتلا به بیماری تبخال، سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود؛ مثلا اگر فرد مبتلا به بیماری ایذر یا سرطان باشد، در صورت مبتلا شدن به بیماری تبخال، سیستم ایمنی بدن وی که به عنوان سپر دفاعی در برابر این بیماری دفاع می‌کند تضعیف و در نهایت ویروس در بدن پخش می‌شود و علاوه بر مبتلا شدن پوست، ویروس تبخال در سیستم اعصاب مرکزی، کبد و ریه نیز عفونت ایجاد می‌کند.

وی گفت: برای افرادی که دچار این بیماری هستند و پیاپی تبخال می‌زنند، دارویی شناخته شده به نام اسیکلوویر وجود دارد که به صورت آمپول و قرص در دسترس است و پزشکان معمولا در مواردی که بیمار وضعیت وخیم دارد و درگیری منتشر ارگان‌ها یا اعضای داخلی بدن دارند، این دارو را تجویز می‌کنند.