اندیمشک و بهبهان در راس نقاط زلزله‌خیز خوزستان

خورنا: مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: با توجه به شرایط استان و وقوع زلزله در بسیاری از شهرستان‌های آن، نیاز است آموزش عموم برای ایمنی مقابل این بلایا گسترش پیدا کند.

علی‌عسکر ظاهری در نشست خبری خود که به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی و در ساختمان اداری جمعیت هلال احمر استان برگزار شد، اظهار کرد: هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایا طبیعی از ۲۰ تا ۲۶ مهر نامگذاری شده است. با توجه به شرایطی که استان خوزستان دارد و وجود رشته کوه‌های زاگرس، این استان در معرض آسیب در برابر زلزله قرار دارد.

وی ادامه داد: تاریخ نشان می‌دهد که خوزستان در مقابل زلزله دچار صدمات بسیاری شد؛ به طور نمونه سال ۲۱۸ هجری شمسی در اهواز، ۲ بار در ارجان (بهبهان کنونی)، منطقه هفت‌تنان (بین ایذه و اندیکا) و همچنین در شهرستان ایذه زمین‌لرزه‌هایی به وقوع پیوسته است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در ۵۰ سال اخیر وقوع ۳۰۷ مورد زلزله بین ۳ تا ۵ ریشتری و ۳۹ زلزله بین ۵ تا ۷ ریشتری در خوزستان، گواه بر این است که استان در معرض آسیب‌های بسیاری ناشی از وقوع زلزله است و بنابراین نیاز است توجه بیشتری در خصوص مسایل ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی صورت بگیرد.

ظاهری افزود: شهرستان‌های اندیمشک، لالی، اندیکا، ایذه، باغملک و بهبهان نقاطی است که در معرض خطر بیشتری ناشی از وقوع زلزله هستند.

وی اظهار کرد: اندیمشک و بهبهان نقاطی هستند که بیشترین آمار وقوع زلزله را داشته‌اند و شهرستان‌های ایذه، باغملک، مسجدسلیمان و لالی در رده‌های بعدی قرار دارند. شهرهای امن نیز خرمشهر، آبادان و شادگان هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: با وجود گسلی که در خوزستان وجود دارد و اینک این استان در معرض خطر زلزله قرار دارد، مقاوم سازی باید جدی گرفته شود. به همین منظور هماهنگی های لازم با دستگاه های متولی ساخت و ساز مسکن انجام شده تا سازه ها از اولین مرحله ایمن‌سازی شوند.

ظاهری افزود: در جهت ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، اقدامات بسیار خوبی از جمله مقاوم‌سازی روستاها و همچنین بافت فرسوده شهرها انجام شد ولی لازم و ضروری است که بحث مقاوم‌سازی به طور جدی نهادینه شود.

وی آموزش در بحث ارتقای ایمنی را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و گفت: مردم باید بدانند که حادثه هرگز خبر نمی‌کند. آموزش عموم برای افزایش ایمنی و کاهش آسیب‌ها در حوادث طبیعی از جمله زلزله، یک ضرورت است که باید به آن توجه بیشتری شود. به همین منظور جمعیت هلال احمر خوزستان برای تربیت نیروی متخصص در این زمینه ساختمان پیشین خود را به مجموعه دانشگاهی اختصاص داد که در بهمن ماه امسال با پذیرش دانشجوی جدید، آمار دانشجویان که عمدتا در گرایش‌های امداد و نجات هستند به هزار و ۵۰۰ نفر خواهد رسید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان به برنامه های جمعیت در هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی اشاره کرد و گفت: از افتخارات جمعیت هلال احمر است به طور قانونی و رسمی می‌تواند عضو افتخاری داشته باشد و این اعضای افتخاری مردم علاقمند به فعالیت‌های انسان دوستانه و امدادی هستند. روز سه شنبه (۲۲ مهرماه) مراسم تحلیف ۶۰۰ نفر از سازمان جوانان هلال احمر برگزار می شود و این افراد از مجموعه جوانان به مجموعه امداد و نجات تغییر وضعیت خواهند داد و امدادگر می‌شوند. همچنین در همین روز مراسم دعای عرفه با حضور اعضای جمعیت هلال احمر خوزستان برگزار می‌شود.

ظاهری ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این هفته اجرای طرح دادرس در همه مدارس استان است. طرح دادرس عبارت از دانش آموز آموزش‌دیده روزهای سخت است که بر اساس توافقنامه میان جمعیت هلال احمر و آموزش و پرورش در سراسر استان اجرا می‌شود.

وی افزود: همچنین در هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی تعدادی پروژه های عمرانی جمعیت هلال احمر خوزستان افتتاح می شود. از جمله این پروژه ها می توان به ساختمان اداری جمعیت واقع در کیانپارس، انبار امداد محل ذخیره اقلام زیستی و امدادی، ارودگاه آموزش فرهنگی جوانان در اندیمشک که در فاز نخست ظرفیت پذیرش ۲۳۰ نفر را دارد و مجموعه فرهنگی سینمای مسجدسلیمان اشاره کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: آموزش و عضوگیری از علاقمندان در این هفته همچنان ادامه دارد. همچنین به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی مانورهای عملیاتی امداد به صورت منطقه ای در سراسر استان برگزار می شود.

ظاهری گفت: جمعیت هلال احمر خوزستان دارای بیش از ۱۴۰ هزار عضو است که حدود ۷۵ هزار نفر از این افراد در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان فعالیت می کنند و ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از اعضا نیز آموزش های تخصصی امداد و نجات را فرا گرفته اند که هنگام وقوع حادثه به صورت تیم‌های عملیاتی امداد و نجات به محل حادثه اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر خوزستان ۱۵ پایگاه امداد و نجات جاده ای، ۲ پایگاه امداد و نجات دریایی در خرمشهر و دزفول و یک پایگاه امداد هوایی مستقر در اهواز دارد که با در اختیار داشتن تمام امکانات و تجهیزات لازم امداد و نجات، در جهت نجات هموطنان هنگام وقوع حوادث مختلف از جمله بلایای طبیعی آمادگی کامل دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • علی قلاوند باتشکروسپاس ازنویسنده وطراحان خوب این مجموعه.
  • کبری پاپی باتشکرفراوان.واقعامفیدوآموزنده بود.لذاازشماخواهشمندم تصاویربیشتری روسایت قراردهید.