چشم اصفهـانی ها به دنبال یکی دیگر از سرشـاخه‌های کارون

خورنا: حسین محمدرضایی، رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان  در گفت و گو با ایمنا  با اشاره به اینکه راهکارهای نجات کشاورزی اصفهان و رودخانه زاینده رود بسیار است، اظهار داشت: سریعترین راه برای نجات زاینده رود انتقال آب از شهرستان سمیرم به اصفهان است.

وی به فاصله ۱۳۰ کیلومتری رودخانه ماربر شهرستان سمیرم تا زاینده رود اشاره کرد و بیان داشت: طرح انتقال آب از ماربر سمیرم زمان کمتری نسبت به طرح های انتقال آب بهشت آباد و یا آبرسانی از خزر و خلیج فارس می برد.

وی با تاکید بر اینکه استحصال آورد آب ۱۱ رودخانه سمیرم ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است، تاکید کرد: متاسفانه مقدار زیادی از این آبها به سمت سرشاخه های کارون در خلیج فارس و سپس به آب های آزاد می رود.

محمدرضایی با بیان اینکه ارتفاع آب رودخانه ماربر از سطح دریا ۲ هزار متر بوده در حالیکه ارتفاع شهر اصفهان نسبت به دریا ۱۶۰۰ متر است، تاکید کرد: با این محاسبات رودخانه ماربر حدود ۴۰۰ متر شیب به سمت اصفهان داشته و آب به صورت ثقلی به سمت زاینده رود حرکت می کند و اگر این طرح مورد موافقت وزارت نیرو قرار گیرد به پمپاژ آب نیاز نخواهد بود و این اقدام سبب کاهش هزینه ها در انتقال آب به زاینده رود می شود.

وی تصریح کرد: در صورت انتقال یک سوم آب رودخانه ماربر سمیرم به اصفهان، دشت شهرضا، جرقویه و شرق اصفهان آباد شده و مقداری از بار موجود بر رودخانه زاینده رود برداشته می شود.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان همچنین اضافه کرد: در صورت افتتاح سد یلان فریدون شهر، حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب به سمت اصفهان هدایت خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت تعامل وزرات نیرو و جهادکشاورزی برای نجات کشاورزان و زاینده رود، بیان داشت: ایجاد استخرهای ذخیره آب، لوله کشی کم فشار در بین مزارع و ایجاد کانال ۳ و ۴ بین مزارع تا حدودی می تواند نجات بخش کشاورزی اصفهان به خصوص در منطقه شرق باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • تاسف خوب تابستون و عید ها خوزستانی های عزیز تا لحظات آخر هم از اصفهان دل نمیکنن برگردن اونوقت حالا شد چشم داشتن حالا شد از این حرفا واقعا چشم سفیدی و نمک نشناسی حدی داره!