امام جمعه تهران: شعار “مرگ بر ضدولایت فقیه” علیه مخالفان تئوریک نیست

خورنا: خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، علیه کسانی نیست که در عرصه تئوریک با ولایت فقیه مخالف هستند، بلکه این شعار، مرگ بر براندازان و مرگ بر کسانی است که برای سقوط نظام اسلامی تلاش می‌کنند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: مقام معظم رهبری طی رهنمودهای اخیرشان در این چند ماه، چندبار روی بحث استحکام داخلی و استحکام درون‌زا تاکید بایسته داشتند و اقعیتش این است که این استحکام داخلی، قوی‌ترین و ارزشمندترین سلاح در برابر دشمنان است.

وی با بیان اینکه “با استحکام داخلی می‌توان در برابر توطئه‌ها مقابله کرد”، به بیان مؤلفه‌های استحکام داخلی پرداخت و افزودذ: خداباوری از جمله این مؤلفه‌هاست و الحمدالله ملت ما ۳۵ سال است که با چنین عنصری استحکام داخلی‌شان را حفظ کرده‌اند و به وعده‌های خدا ایمان داشته‌اند و در حالی که با خدا باشند، خدا تنهایشان نخواهد گذاشت.

امام جمعه موقت تهران در ادامه، ظرفیت مردمی بویژه ظرفیت جوانان کشور را از دیگر عناصر استحکام‌بخش برشمرد و اظهار کرد: جوانان عزیز ما در طول این سالها نشان دادند که شعار “ما می‌توانیم” فقط شعار نیست و عمل است؛ چنانکه در اوج تحریم‌ها به فناوری‌هایی دست پیدا کردند که دشمن را خیره کرد و از جمله آنها، فناوری‌های هسته‌یی‌، هوافضا و فناوری در عرصه پزشکی بود. بنابراین ما سرمایه داریم و سرمایه ما جوانان مستعد هستند که می‌توانند آنچه را که دنیا تصور نمی‌کند به عرصه عمل بیاورند.

سیداحمد خاتمی با بیان اینکه “تحکیم وحدت، از دیگر مولفه‌های استحکام داخلی است”، ضمن اینکه محور وحدت این ملت را ولی فقیه دانست، افزود: در عرصه پیروزی انقلاب، همه گروه‌ها از جمله کمونیست‌ها،‌ لیبرال‌ها و توده‌ای‌ها آمدند و وقتی این انقلاب پیروزی شد که یک ولی فقیه یعنی امام راحل عظیم‌الشأن به صحنه آمد و به تعبیر خود طاغوتی‌ها در مذاکرات محرمانه‌شان، آنها مثل برف آب شدند.

وی با تاکید بر اینکه “ولایت فقیه سرمایه این کشور بوده‌، هست و خواهد بود”، گفت: این یک اصل نهادینه شدن است و مردم ما به قانون اساسی رای دادند و در این باره جای تردیدی وجود ندارد. در بازنگری قانون اساسی آمده است که ۴ اصل اسلامیت،‌ ولایت، جمهوریت و مذهب رسمی کشور قابل تغییر نیست؛ بنابراین شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، شناسنامه انقلاب اسلامی است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در همین راستا خاطرنشان کرد: این شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، معنایش کسانی که در عرصه تئوریک با ولایت فقیه مخالف هستند، نیست. در کتاب‌ها و درس‌های خارج ما ادله ولایت فقیه مورد بحث قرار می‌گیرد حتی کسانی چون استاد بزرگوار مرحوم آیت‌الله شیخ جواد تبریزی که ادله ولایت فقیه را نقد می‌کند، آخرش می‌نویسند که اگر نظام دینی تشکیل شد، همه باید حمایت کنند.

وی با بیان اینکه “شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه، مرگ بر براندازان و مرگ بر کسانی است که برای سقوط نظام اسلامی تلاش می‌کنند”، افزود: این شعار در ۱۰ سال امامت امام در حضور ایشان سر داده می‌شد و بعد از ایشان در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی گفته شد و به فضل الهی این بیعت ادامه پیدا خواهد کرد و این شعار از دهان مردم ما نخواهد افتاد.

خاتمی، عنصر چهارم استحکام داخلی انصاف و شفافیت عنوان و با قرائت روایاتی از امیر مؤمنان علی(ع) مبنی بر اینکه انصاف دلها را به هم نزدیک می‌کند و با وجود چنین عنصری محبت در جامعه گسترش پیدا خواهد کرد، گفت: در بحث انصاف آمده که حب و بغض‌های شخصی را نباید به کار گرفت.

وی در ادامه، به سفر هیأت ایرانی به نیویورک اشاره کرد و گفت: می‌بینیم هیأت دیپلماتیک ایران که به نیویورک می‌رود، یک هیأت کوچک ولی کاری است و در طول مدت فعالیتش تلاش وسیع و تحرک وسیع دیپلماتیک دارد. رییس‌جمهور محترم نیز در سخنرانی خود در سازمان ملل، مستند حرف می‌زند و سیمای شفاف ایران را به دنیا نشان می‌دهد و در برابر رژیم صهیونیستی موضع می‌گیرد؛ اینها ارزش‌هایی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و تکریم نکرد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند برخی از آنچه که در سفر نیویورک پیش آمد بجا نبود که این خود یعنی انصاف است و اینکه خوبی‌ها را ببینید و نقاط ضعف را بگیرید. در واقع، آن مسئولی که شفاف به مردم بگوید اینکه بجا نبود چیست، نه تنها از چشم مردم نمی‌افتد بلکه محبوب مردم هم خواهد شد. می‌گویند آفرین بر این مسئول صادق و مسئولی که پیچیده نیست و حتی آنچه مربوط به خودش هم هست، می‌گوید؛ پس بیمی از شفافیت نداشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه “مردم ما مردم خوبی هستند و ما به صراحت می‌گوییم که ما به مسئولانمان اعتماد داریم”، گفت: از اول پیروزی انقلاب تا امروز تنفیذ ولایت فقیه که آمد، ما نیت مسئولانمان را خیر می‌دانیم و معتقدیم آنها نیت خدمتگذاری دارند، بویژه وزرای خارجه ما که سیاست کلان خارجی‌شان را از مقام معظم رهبری می‌گرفتند. بنابراین “بجا نبود” به صورت شفاف بیان شود.

خاتمی با بیان اینکه “ادبیات نقدپذیری و تحمل، از دیگر عناصر استحکام داخلی است”، اظهار کرد: این دولت با شعار آزادی سر کار آمد و از نقد گفت و کار خوبی هم کردند، چراکه با فضای باز نقد، جرقه‌ها‌، حرف نو و ابتکار نو پیدا می‌شود اما منتقدان باید منصف باشند. مسئولان محترم نیز باید آغوش خود را در این باره باز کنند و به رسانه‌های مربوط به خود و همچنین رسانه‌های علاقه‌مند خودشان بگویند خفگان رسانه‌ای به وجود نیاورید.

وی ادامه داد: نباید این طور باشد که تا کسی انتقاد کرد، بگویند افراطی است. این افراطی‌گفتن، یعنی ایجاد خفگان رسانه‌ای و به این معنی است که معتدل آنهایی هستند که مدام به به و چه چه می‌کنند و تا کسی گفت بالای چشمتان ابروست، او را افراطی می‌دانند. دولت محترم برای پذیرش نقدهای منصفانه آغوشش را باز کرده است بنابراین طوری بنویسید‌ و نقد کنید که هم نقاط مثبت و هم نقاط منفی را شامل شود.

خاتمی با تاکید بر اینکه “نباید شخصیت منتقد را هتک کرد”، یادآور شد: متاسفانه برخی قلم‌ها زهرآگین است. اگر می‌خواهی بگویی این خطبه‌ فلان انتقادات را داشت، بنویس، ما با آغوش باز از انتقادات سازنده استقبال و به آن عمل می‌کنیم اما نیش زدن، در شأن یک مسلمان نیست.