شهرک‌های صنعتی چشم به راه توجه مسئولان/ مشکل صنعتگران شوش پابرجاست

خورنا: شهرک‌‌های صنعتی شهرستان شوش در طول سالیان اخیر بسیار موفق عمل کرده‌اند اما با وجود مشکلات و فراز و نشیب‌های پیش‌رو، همچنان چشم به راه توجه مسئولان هستند.

با توجه به اینکه یکی از جایگاه‌های مهمی که صنعتگران در آن به خوبی می‌توانند فعالیت‌‌های خود را ادامه دهند شهرک صنعتی است به جایگاه صنعت، صنعتگران و شهرک‌های صنعتی باید توجهی ویژه شود.

همواره توجه به صنعتگران به عنوان یکی از اهرم‌های تولیدکننده کشور بسیار حائز اهمیت است و باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان ملی قرار گیرد.

کارشناسان هدف از ایجاد شهرک‌های صنعتی را علاوه بر توسعه صنعتی کشور در خارج از مناطق شهری، به منظور پائین آوردن تأثیرات منفی صنعتی بر ساکنان شهری، کم کردن آلایندگی، دسترسی آسان به مسیر حمل و نقل و به حداقل رساندن بار ترافیکی در مناطق شهرنشین بیان می‌کنند.

شهرک صنعتی همه خدمات مورد نیاز صنعتگران را در خود جای داده است و به عنوان جایگاهی برای رشد و گسترش فعالیت‌های آن‌ها محسوب می‌شود.

شهرک‌‌های صنعتی شهرستان شوش نیز در زمینه اهداف متعالی بر عهده نهاده شده بسیار موفق عمل کرده‌اند و البته با وجود فراز و نشیب‌ها، مسیر طولانی را برای رسیدن به موفقیت پیش‌رو دارند.

در این خصوص خبرنگار فارس گفت‌وگوهایی انجام داده که در زیر می‌خوانید.

یکی از صنعتگران شوش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با بیان اینکه فعالان صنایع استان در سال‌های اخیر به ویژه پس از اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه‌ها با مشکلات جدیدی مواجه شده‌اند که مسیر رشد صنعتی استان را دشوار کرده است تصریح کرد: تسهیلات و عدم پرداخت به موقع آنها از مهمترین مشکلات ما صنعتگران در این منطقه محسوب می‌شود که امیدواریم در این زمینه مسئولان همتی جدی برای رفع مشکلات کنند.

این صنعتگر خوزستانی تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی ظرفیت‌های بی‌نظیری برای ایجاد اشتغالزایی موثر در مناطق هستند که با حمایت از آنان می‌توان روند بیکاری را کاهش داد.

وی ادامه داد: حل بسیاری از مشکلات صنایع نیازمند تعامل و همکاری با دستگاه‌های اجرایی مختلف است.

این صنعتگر توجه به صنعت استان را توجه به مسئله اشتغال و عدم بیکاری جوانان عنوان کرد و گفت: با توجه به آمار جمعیت جوان در استان باید نیاز به اشتغال جوانان مورد توجه باشد.

*وجود معضلات پیش‌روی صنعتگران

رئیس شهرک صنعتی شهرستان شوش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با اشاره به مشکلات پیش‌روی صنعتگران اظهار کرد: برخی از معضلات و تنگناها پیشرفت صنعتگران را با مشکل مواجه کرده است.

مهدی چنانی افزود: برخی از مشکلات همچون عدم تخصیص سرمایه در گردش، عدم پرداخت یارانه‌ها، تأسیسات نوسازی، تقسیط و تمدید تسهیلات بدهی صاحبان صنایع، همکاری بانک‌‌ها برای وام‌‌های جدید از جمله مواردی هستند که پیشرفت صنعتگران را با مشکل مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: در صورتیکه یک خط اعتباری جدید برای واحدهای صنعتی جدید با پیشرفت ۴۰ درصد می‌توانیم رشد بیشتر صنعتگران را پیش‌بینی کنیم.

رئیس شهرک صنعتی شوش با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی همواره نقش حمایتی از واحدهای صنعتی را دارند و در بهبود وضعیت کاری آنها بسیار حائز اهمیت تاثیرگذارند گفت: در حال حاضر ۵۲ واحد صنعتی در شهرک صنعتی شوش مستقر هستند که از این تعداد ۲۰ واحد آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و هم اکنون ۱۲ واحد در مرحله ساخت ‌و ساز و ۹ واحد آن به دلایل گوناگون راکد هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در این چند سال خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی شوش تمام زیرساخت‌های لازم اعم از آب برق گاز تلفن و حتی اینترنت پرسرعت را در شهرک راه‌‌اندازی و در بحث حمایتی شهرک صنعتی تسهیلات سرمایه در گردش را برای صنعتگران شهرستان آماده کرده است.

*اختصاص اعتبار بالغ بر یک میلیارد ریال به فضای سبز

چنانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث فضای سبز شهرک تصریح کرد: با تلاش‌‌های صورت گرفته از محل اعتبارات نفت، موفق به راه‌اندازی سیستم آبیاری قطره‌‌ای در شهرک شده‌ایم.

رئیس شهرک صنعتی شوش اضافه کرد: این طرح با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال به بهره‌ برداری رسید و عنوان شهرک سبز را به شهرک صنعتی شوش اختصاص داده است.

وی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه شهرک صنعتی شوش از یک هزار و ۳۶ نفر پرسنل برخوردار است خاطرنشان کرد: ۹۰۰ نفر در حال حاضر در واحدهای صنعتی مشغول فعالیت هستند و امید است که این روند افزایش یابد.

چنانی ادامه داد: در دولت نهم و دهم اعتباری بالغ بر یکصد و ۴۰ میلیارد ریال از بنگاه‌‌های زودبازده تخصیص داده شده است تا بتوان این بخش را بیش از پیش فعال کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهرک صنعتی شوش در مساحت ۲۸ هکتار در ۱۲ کیلومتری شهر شوش واقع شده است و به عنوان شهرک صنعتی فعال استان به شمار می‌‌آید که امید است با توجهی بیشتر بتوان همه پتانسیل‌های آن را تبدیل به فعل کرد و در راستای رفع مشکل و معضلات صنعتگران گامی موثر برداشت تا باری از دوش اقتصاد این شهرستان برداشته شود.