طی ۵۰ روز در سیاست خارجی به اندازه ۵۰۰ روز کار کرده‌ایم

خورنا: حسن روحانی با اشاره به موضوع سیاست خارجی و عملکرد دولت در این زمینه گفت: ما در سیاست خارجی قدم‌هایی نه به اندازه ۵۰ روز بلکه ۵۰۰ روز برداشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، با بیان اینکه حضرت علی (ع) فرمودند علم قدرت است و هرکس به علم و دانش چنگ زند، قدرتمند و توان قدرت‌نمایی را خواهد داشت، گفت: هرکس که از علم فاصله گیرد، دیگران بر او غلبه خواهند کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نخبه غیر از استعداد برتر یا برنده مدال یا شاگرد اول کنکور است. هر زمان که این پتانسیل بالقوه بتواند به عینیت و فعلیت درآید و بتواند در جامعه تاثیرگذار باشد آن واژه کلیدی تاثیرگذار بودن، استعداد برتر در زمینه توسعه و زندگی مردم خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اولین وظیفه ما این است که استعداد برتر را به نخبگی تبدیل کنیم، یاد آور شد: این وظیفه بنیاد ملی نخبگان کشور است؛ باید استعدادهای برتر را جستجو کرد و آن را در وادی و محیط درست قرار دهیم چراکه استعداد برتر در یک محیط مناسب می‌تواند برای جامعه و رشد آن تاثیرگذار باشد.

روحانی با بیان اینکه استعداد برتر را باید مراقبت کرده تا استعداد برتر باقی بماند، افزود: اولین سخن این است که چه کنیم این استعداد برتر بتواند در مسیر برتر ماندن یا حتی برتر شدن از آن چه که هست باقی بماند و دوم اینکه چگونه این استعداد در خدمت جامعه و کشور قرار گیرد.

رئیس‌جمهور به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص سال حماسه سیاسی و اقتصادی اشاره و تصریح کرد: این سخن کاملا باید مدنظر همه ما باشد، حماسه سیاسی را با رهنمودهای مقام معظم رهبری مردم خلق کردند که در این زمینه نیز دانشگاهیان، فرهنگیان و نخبگان نقش بسیار ارزشمندی ایفا کردند.

وی گفت: صدای نخبگان جامعه ما نه تنها از محلات تهران و شهرهای بزرگ عبور کرد بلکه به دورترین روستاهای کشور رسیده است، ما به این روستاییان و این کشور و ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم و به نخبگان جوانمان مغروریم و افتخار می‌کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه باید حماسه اقتصادی را خلق کنیم، اظهارداشت: حماسه آفریدنی است و بدون تلاش و وحدت نمی‌توان حماسه اقتصادی را خلق کرد چرا که نیاز به افق فکری باز دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد ما با اقتصاد جهان هم در صادرات و هم در واردات پیوند خورده است، گفت: آمار و ارقام می‌گوید بزرگترین درآمد ارزی و حتی ریالی از صادرات بوده که شامل صادرات نفتی و غیر نفتی است.

روحانی با بیان اینکه بدون رقابت با دنیا اقتصاد پایدار نخواهیم داشت، افزود: ایده و طرح‌های تحقیقاتی، اختراعات، صنعت و حضور در بازار در صورتی پایدار می‌ماند که توان رقابت با دیگران باشد وگرنه واردات ارزان ایده و فکر شما را از صحنه خارج می‌کند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید خود را باور داشته و استقامت کنیم و در برابر نقشه دیگران نهراسیم، با تدبیر و نه با شعار می‌توان در برابر همه قدرت‌هایی که علیه منافع ملی ما بخواهند حرکت کنند مقاومت کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به دوران دفاع مقدس و نخبگان و فرهیختگانی که آن زمان به صحنه آمدند اشاره کرد و گفت: از شهید ستاری و شهید بابایی یاد می‌کنم و خوشحالم که یک نخبه از خاندان ایثارگران امروز مسئولیت این بنیاد را بر عهده گرفته است.

حجت الاسلام روحانی به ذکر خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس پرداخت و یاد آور شد: در آن زمان بهترین سیستم پدافند هاگ بود و از همه دستگاه‌های کشور فقط یک لامپ قدرت کار می‌کرد که طی جلسه‌ای برخی افراد می‌گفتند این لامپ احیا شدنی نیست و در بازار هم نتوانستیم این لامپ را تهیه کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از اساتید آنجا گفت ما قادریم لامپ را احیا کنیم اما حداقل به سه ماه زمان نیاز است؛ مسئول آن تیم گفت ما دیگر به خانه برنمی‌گردیم و همه هم‌قسم شدند و با تلاش شبانه روزی در کمتر از ۲ ماه اولین لامپ احیا شد.

وی با بیان اینکه ما نیاز به نخبگانی داریم که امروز آستین را بالا بزنند افزود: دولت تدبیر و امید دست نیاز به شما نخبگان دراز می‌کند، ما نه تنها در بیوتکنولوژی و نانو و IT بلکه در اقتصاد و سیاست هم به شما نیاز داریم؛ تدبیر و امید نیز از شما و حلقه وصل بین ما و شما بنیاد نخبگان است.

رئیس جمهور بر همین اساس یاد آور شد: اولین قدم دولت به سمت نخبگان این است که گوش شنوا خواهد داشت و زمینه‌‌های حقوقی، مادی و معنوی را برای پیشرفت شما مد نظر قرار می‌دهیم و از شما می‌خواهیم در همه امور و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت کنیم و همه وزرا و سازمان‌ها ازنخبگان جوان استفاده کنند.

وی اظهارداشت: بنده فردا چهارشنبه در جلسه هیئت وزیران خواهم گفت ساز و کاری پیش بینی کنند که در تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از نخبگان جوان استفاده شود.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار داشت: باید در پیشرفت کشور ولو اندک نقش داشته باشیم،که در این راستا نشاط دائمی در ادامه زندگی همراه ما خواهد بود. مهم این نیست زندگی چه پاداشی به ما داده، مهم این است در لحظه مرگ احساس کنیم نقشمان را در پیشرفت کشور ایفا کردیم. می‌خواهم نخبگان چنین احساسی داشته باشند که بگویند برای کشور چه کردیم نه اینکه کشور برای ما چه کرده است.

رئیس جمهور ادامه داد: ممکن است گفته شود در برخی کشورها به نخبگان بیشتر احترام می‌گذارند، من این را رد نمی‌کنم یا در کشورهایی امکانات آماده‌تر است من این را هم می‌پذیرم؛ یا کشورهایی هستند که وسائل آسودگی خاطر در زندگی روزمره برای نخبگان را بیشتر فراهم کرده‌اند، من این را هم رد نمی‌کنم؛ ما امروز به ساختار نهادی نیاز داریم که بتواند دولت، نخبگان و جامعه را به یکدیگر متصل کند.

وی افزود: نخبگان ما باید کاری کنند که صنعت ما به دنبال آنها بدود. ما می‌دانیم در مواردی دولت باید کمک کند و گاهی سرمایه گذاری از طرف بخش خصوصی یا بانک‌ها و بیمه‌گران صورت بگیرد.

حجت الاسلام روحانی در ادامه سخنان خود به تصویب سند راهبردی اشاره و آن را کار خوبی ارزیابی کرد و گفت: از همه آنهایی که در زمینه شناسایی نخبگان تلاش کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم اما سند راهبردی کافی نیست گرچه لازم است. باید ببینیم در این سند چه اقداماتی باید انجام دهیم که تضمین اجرایی داشته باشد و آنکه به کار می‌آید عمل است و از این رو باید دست به دست هم دهیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این دولت با بدهکاری‌های کلان دولت آشناست و می‌داند برای عبور از این راه پر پیچ و خم چقدر تلاش و تدبیر نیاز است، گفت: اما برای حل این مشکلات به کمک مردم دست اندرکاران و نخبگان امیدوارترند.

حجت الاسلام روحانی با تاکید بر اینکه ما در سیاست خارجی قدم‌هایی نه به اندازه ۵۰ روز بلکه ۵۰۰ روز برداشته‌ایم، افزود: ما در زمینه اقتصادی در حد این ۵۰ روز قدمهای تاثیرگذاری برداشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در بخش کشاورزی تنها دولتی هستیم که در اوایل مهر به مردم اعلام می‌کنیم این دولت تمام بدهکاری کشاورزان را تا چند روز پیش پرداخت کرده است و تنها دولتی هستیم که در طول ۵۰ روز بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ماشین‌آلات کشاورزی  در اختیار کارآفرینان قرار دادیم و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید کود در فصل پاییز اختصاص یافته است.

وی افزود: این دولت قبل از شروع پاییز قیمت تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی را در شورای اقتصاد تصویب و اعلام کرد تا از هم اکنون کشاورزان دلگرم کار باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در صنعت و تولید هم در ۵۰ روز قدم‌های مهمی برداشتیم، گفت: در زمینه دارو و درمان نیز به همین شکل بوده است. البته می‌دانم یک اقلیتی هستند که هر کاری دولت کند شمشمیر انتقاد آنها برا‌ن‌تر می‌شود، این دولت به انتقاد منتقدین هم افتخار می‌کند اما به عزیزان منتقد می‌گویم که انتقاد سازنده خواست ماست و برای کشور مفید است؛ سخنان نیشدارمان را کم کنیم و چارچوب ادب و اخلاق، معیار ما در سخن باشد.

رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: من به شما قول می‌دهم که دولت، معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان همه تلاش خود را خواهند کرد که سال آینده در برابر شما شرمنده نباشیم.