پرونده آلایندگی آبهای منطقه خورموسی روی میز دادگستری ماهشهر

خورنا: پرونده آلودگی اخیر آب های منطقه خورموسی به مواد شیمیایی استایرن که باعث تلف شدن ۱۵ تا ۲۰ هزار قطعه انواع آبزیان شد ، در دادگستری شهرستان ماهشهر تحت رسیدگی است.
بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ۳۱ شهریور ماه گذشته هزاران قطعه ماهی در آبهای خورموسی در خوزستان بر اثر تخلیه مواد شیمیایی استایرن در این آبها تلف شدند.
احمد رضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان درباره آخرین نتایج رسیدگی به این پرونده زیست محیطی ، از دستور پیگیری بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ، شعری مقدم معاون ایشان و مدیرعامل پتروشیمی دراین زمینه قدردانی کرد.
وی گفت: وزارت نفت هیاتی را برای بررسی این ضایعه به خوزستان اعزام کرد و از محیط زیست برای بازدید از مجموع دعوت به عمل آمد.
لاهیجان زاده افزود: اما پرونده آلایندگی اخیر آبهای منطقه خورموسی که حسب بررسی کارشناسان ناشی از نشت مواد شیمیایی استایرن متعلق به شرکت پتروشیمی بندرامام است ، همچنان سرمیز دادگستری شهرستان ماهشهرمفتوح است و منتظر صدور رای قضایی در این زمینه هستیم .
وی اظهارکرد: پتروشیمی بندر امام خود را در بروز این حادثه مقصر نمی داند و برای خود دلایلی دارد که قطعا به دادگاه ارایه خواهد داد.
سیدرحیم مغینمی مدیرکل شیلات خوزستان نیز در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد که پتروشیمی بندرامام در بروز این حادثه مقصر است.
آلودگی زیست محیطی منابع آبی و تلفات بین ۱۵ تا ۲۰ هزار قطعه ماهی شامل هامور، شانک، میگو، حلوا سفید و صبیتی در اثر ورود عناصر مضر صنایع پتروشیمی در آب منطقه خورموسی بوده و این مسئله در گذشته نیز تکرار شده است.
وی اضافه کرد: بروز پی در پی چنین حوادثی می تواند اکوسیستم منطقه را از لحاظ جانوری و آبزیان نابود کند.
این در حالی است که رضا امیری مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام پیشتر  ادعای تخلیه مواد شیمیایی خطرناک (استایرن) متعلق به پتروشیمی بندر امام خمینی در خورموسی و تلف شدن تعداد زیادی آبزی را رد کرده بود.
وی گفت: نشت استایرن به خورموسی جزیی بوده و نمی تواند عامل مرگ ماهیان خورموسی بوده باشد.
امیری گفت: بررسی ها و آزمایش های کارشناسی نشان داد نشت استایرن پتروشیمی بندرامام عامل مرگ ماهیان خورموسی نبوده ، چرا که بر اساس استاندارد، وقتی استایرن به میزان ۲۶۵۰ میلی گرم در هر کیلوگرم برسد می تواند عامل مرگ موجودات زنده و آبزیان شود اما میزان استایرن وارد شده به دریا ، زیر ۵۰ میلی گرم در هر کیلوگرم است و این مقدار اصلا نمی تواند عامل مرگ موجودات زنده و آبزیان شود.