نبود رادیولوژیست خانم در جنوب خوزستان/ بیمارانی که برای درمان مهاجرت می‌‌کنند

خورنا: نبود رادیولوژیست خانم درجنوب خوزستان برای بیماران مشکلاتی را ایجاد کرده است تا جایی که بسیاری از بانوان برای انجام معاینه مجبور به مهاجرت می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم یکی از ضروریات است و به جرات می‌‌توان گفت وجود پزشک و ارائه خدمات درمانی از ملزومات است. امروزه شاهدیم با پیشرفت تکنولوژی، موضوع سلامت به عنوان یک امر مهم در جهان مورد توجه قرار گرفته است و کشورها برای دستیابی به پیشرفت‌های پزشکی هر روز در رقابت هستند. خوشبختانه ایران نیز یکی از کشورهایی است که توانسته در عرصه پزشکی خودی نشان دهد.

اما در شهرستان مرزی آبادان با وجود همه تلاش‌‌های صورت گرفته، مردم همچنان از نبود پزشک رنج می‌برند و برخی نیز که از لحاظ اقتصادی وضعیت بهتری دارند به اجبار برای درمان به مرکز استان یعنی اهواز و یا استان‌های همجوار تردد می‌کنند تا درمان شوند. در این بین آن دسته از افرادی که بضاعت مالی ندارند تنها از درد به خود می‌پیچند و زندگی خود را با مریضی سر می‌‌کنند تا شاید فرجی شود. اما این آخر قصه نیست در برخی از موارد پزشک متخصص و فوق‌تخصص در آبادان وجود ندارد و عدم دسترسی به پزشک باعث شده خیلی از افراد جان و مال خود را به خطر بیندازند تا با مراجعه به استان‌‌های همجوار امور درمانی خود را دنبال کنند و به وفور شاهد بوده‌ایم که در سال‌های اخیر مواردی پیش آمده که افراد برای درمان بیماری خود در نبود پزشک جان خود را از دست بدهند.

*تردد در جاده‌ها بیشتر از بیماری آزارم می‌دهد

یکی از شهروندان آبادانی در این خصوص تصریح کرد: نبود پزشک متخصص خانم رادیولوژیست برای بانوان این منطقه مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه شهرستان آبادان با کمبودهای زیادی در بخش درمان مواجه است انتظار می‌رود مسئولان حداقل چنین موارد خاصی را بیش از پیش پیگیری کنند.

این شهروند آبادانی ادامه داد: با توجه به راه‌اندازی دانشکده علوم‌پزشکی آبادان باید اعتبارات بیشتری به بخش بهداشت و درمان شهرستان و البته زیرمجموعه این دانشکده در شهرهای جنوبی اختصاص یابد تا مردم برای درمان به شهرهای دیگر سفر نکنند.

وی عنوان کرد: البته وضعیت بیمارستان‌های نفت در شهرهای جنوبی استان خوزستان بهتر است اما عامه مردم نمی‌توانند از خدمات این مراکز استفاده کنند زیرا در این صورت هزینه‌ها برای آنان آزاد حساب می‌شود.

شهروند آبادانی خاطرنشان کرد: هزینه‌های جانبی درمان و تردد بیماران به شهرهای دیگر خود بحثی کاملاً جداست و با توجه به جاده‌های پرخطر اصلا به صلاح شهروندان نیست، که امیدواریم این مسائل همگی مدنظر مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد و برای رفع آنها چاره جویی اساسی شد.

*کمبود متخصص رادیولوژی در جنوب خوزستان

در همین راستا خبرنگار ما با رئیس واحد رادیولوژی بیمارستان صنعت نفت آبادان و نایب رئیس انجمن رادیولوژی جنوب خوزستان که با مرکزیت شهرستان آبادان هدایت می‌شود و شهرستان‌های شادگان، ماهشهر و سربندر، هندیجان را تحت پوشش دارد گفت‌وگویی اختصاصی انجام داده است که در زیر به اختصار می‌خوانید.

غلامرضا حیدری اظهار کرد: شهرستان آبادان با کمبود پزشک متخصص رادیولوژی مواجه است و بیماران آبادانی یا باید برای درمان به موقع بیماری خود زحمت سفر کنند یا هزینه بالای آن را متحمل شوند و یا با درد محرومیت و بیماری خود بسوزند و بسازند.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود رادیولوژیست و به ویژه رادیولوژیست خانم در آبادان ما پیگیری‌های فراوانی برای جذب متخصص رادیولوژی از طریق دانشگاه علوم پزشکی و مسئولان بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان انجام داده‌ایم ولی تاکنون موفق به جذب آن نشده‌ایم.

رئیس واحد رادیولوژی بیمارستان صنعت نفت آبادان با بین اینکه طرح‌های دانشگاه علوم‌پزشکی مانعی برای قرارداد پزشکان با ارگان‌های دیگر هستند تصریح کرد: علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی با ارگان‌های دیگر هم رایزنی‌هایی فراوانی انجام داده‌ایم که به علت کمبود پزشک هنوز موفق به جذب دکتر رادیولوژیست خانم نشده‌ایم البته طرح‌های مربوط به دانشگاه علوم پزشکی محدودیت‌های زیادی را برای جذب برخی پزشکان ایجاد کرده است که امیدواریم این محدودیت‌ها مرتفع شوند.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن دکتر خانم رادیولوژیست برای شهرستان جذب کنیم.

*۷۰ درصد مراجعه کنندگان به واحدهای رادیولوژیست و سونوگرافی خانم هستند

حیدری با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد مراجعه‌کنندگان به واحدهای رادیولوژیست و سونوگرافی خانم هستند عنوان کرد: با پیگیری‌های فراوانی که توسط دانشکده علوم‌پزشکی صورت گرفته است خوشبختانه فقط یک پزشک متخصص رادیولوژیست در این شهرستان به صورت گذراندن طرح نیروی انسانی مشغول فعالیت است ولی متاسفانه به دلیل نبود پزشک متخصص رادیولوژیست خانم برخی بیماران مجبور به مراجعه به مرکز استان و یا دیگر استان های همجوار هستند.

وی افزود: در صورت عدم حضور پزشک خانم متخصص رادیولوژیست، عدم رعایت قانون انطباق مؤسسات پزشکی با موازین شرع مقدس صورت می‌گیرد و این معضل بزرگی است.

نایب رئیس انجمن رادیولوژی جنوب در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به طرح پایش بیماری‌های خاص بانوان، به خصوص سرطان سینه نیاز مبرم به وجود رادیولوژیست خانم بسیار زیاد است و امیدواریم هر چه سریع تر این معضل حل شود.

وی همچنین به متغییر بودن تعرفه‌های پزشکی اشاره کرد و ادامه داد: متغییر بودن تعرفه‌های پزشکی طبق مصوبات نظام پزشکی در بخش‌های خصوصی پزشکان را به سمت تعرفه‌های بیشتر می‌کشاند و وزنه را به سمت بخش‌های خصوصی سوق می‌دهد.

امیدواریم با حمایتی مضاعف و با توجه به روی کار آمدن دولت جدید بتوان شاهد تحولی اساسی در بخش بهداشت و درمان استان خوزستان بود و به درددل بسیاری از شهروندان شهرهای مختلف این استان پاسخی ریشه‌ای داد تا دیگر شاهد جان‌ دادن بیمارانی که به دلایل مختلف نبود پزشک متخصص و بیمارستان درمانگاه و مراکز درمانی مجهز قادر به درمان نیستند، نباشیم.