بوی نامطبوع، مردم شهر اهواز را کلافه کرده است

خورنا: در یک سال گذشته انتشار گاه و بی گاه بوی بد و نامطبوع (بویی مانند زباله مانده) در هوای شهر اهواز به خصوص در تابستان سال جاری و در زمان شرجی هوا ، باعث شد مردم بسیاری از مناطق کلان شهر اهواز اعتراضات وسیعی را نسبت به این مسئله داشته باشند.

این اعتراضات موجب شد اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان بررسی های جامعی را در خصوص پیدا کردن منبع اصلی انتشار این بوی نامطبوع آغاز کند که پس از بررسی های انجام شده نظر کارشناسی محیط زیست خوزستان اینگونه منتشر شداین بوی نامطبوع می تواند ناشی از فعالیت های کارخانه خمیر مایه والکل سازی رازی در جاده آبادان به اهواز باشد.
در این خصوص مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان از بررسی های بسیار در این زمینه خبر داد و گفت: نتایج این بررسی ها نشان می دهد واحد خمیر مایه و الکل سازی رازی که در مجاورت شرکت کشت و صنعت دعبل خزایی قرار دارد می تواند منشاء بوی نامطبوع در هوای اهواز باشد.
احمد رضا لاهیجان زاده با بیان اینکه در محدوده شهر اهواز صنایع آلوده کننده بسیاری وجود دارد که مشکلات زیست محیطی زیادی را برای شهر اهواز به ارمغان آورده اند ،بیان داشت : این صنایع شامل صنایع فولاد سازی ، صنایع نفتی و صد ها کارگاه صنعتی و همچنین شرکت های نیشکر است که در محدوده قانونی شهر واقع شده اند.
لاهیجان زاده اظهار داشت: در یک سال گذشته در بیشتر شب ها مردم برخی از نقاط شهر اهواز به وجود بوی نامطبوع و غیر قابل تحمل در سطح شهر اعتراض داشتند، که در چند ماه گذشته این بوی نامطبوع در روز و تقریباً در تمام نقاط شهر اهواز قابل استشمام بوده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: کارشناسان محیط زیست برای یافتن منبع اصلی این بو در ابتدا شرکت هایی را که در گذشته اقدام به تخلیه غیر قانونی پسماند در اطراف کارون کرده و اکنون نیز مشکوک به تخلیه پسماند غیر قانونی هستند را مورد بررسی قرار دادند که مشخص شد هیچ گونه اثری از تخلیه پسماند در اطراف رودخانه کارون وجود ندارد.
لاهیجان زاده ادامه داد:همچنین ورودی های شهر اهواز نیز مورد بررسی کارشناسان محیط زیست قرار گرفت که درنهایت مشخص شد شرکت تولید خمیر مایه و الکل سازی رازی می تواند عامل اصلی ایجاد این بوی نامطبوع باشد.
وی اظهار داشت: در زمان تولید خمیر مایه و الکل در این شرکت ، از این محصولات پساب غلیطی به وجود می آید که با بویی بسیار بد و مشمئز کننده همراه است ،که در اصطلاح به این ماده ویناس گفته می شود که در حال حاضر این ماده در حوضچه هایی در محوطه این شرکت ذخیره می شود.
وی بیان داشت: در مواقعی که جهش وزش باد از جنوب به سمت شهر اهواز است ،شاهد انتشار این بوی نامطبوع در شهر اهواز هستیم که بقدری قوی است که با وجود فاصله ۲۵ کیلومتری این شرکت از شهر اهواز این بوی ناخوشایند به اهواز منتقل می شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان با بیان اینکه به تازگی این بوی نامطبوع در تمامی شهر اهواز و در روز نیز قابل استشمام است ،گفت: بیشترین شکایات از سوی مردمی است که در مناطق کوت عبدالله و گلستان اهواز سکونت دارند .
لاهیجان زاده با اشاره به مکاتبات محیط زیست خوزستان با شرکت کشت و صنعت نیشکرخوزستان و ارایه راهکار هایی برای استفاده بهتر از ماده ویناس گفت: ماده ویناس در نوع خود ماده ای ارزشمند است که بر اساس طرح مطالعاتی انجام شده در این زمینه ،این ماده می تواند جایگزین مناسبی برای مالچ نفتی و استفاده در طرح های بیابان زدایی و مهار کانون های گرد و غبار در استان باشد.
وی افزود: در مکاتبات انجام شده با مجموعه کشت و صنعت نیشکر این شرکت اعلام آمادگی کرد که این ماده را در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان برای بیابان زدایی قرار دهد .
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان بیان داشت: یکی از مشکلات اصلی شرکت های الکل سازی و خمیر مایه ،پساب های خروجی این شرکت ها است که با بوی بسیار بدی همراه بوده و این امر همواره مورد اعتراض مردم قرار گرفته است.
لاهییجان زاده در پاسخ به این سوال که آیا این بوی نامطبوع می تواند سلامت مردم را مورد تهدید قراردهد ،گفت: این مسئله در وهله اول آثار منفی در روح و روان مردم دارد و آسایش و آرامش را از مردم سلب می کند .همچنین براساس نظرکارشناسان بهداشت این موادحاوی مواد شیمیایی هستند که می تواند در سلامت جسمی مردم نیز تاثیر گذار باشد.
مدیر عامل شرکت خمیر مایه و الکل رازی خوزستان ادعای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به اینکه این شرکت منشا انتشاربوی نامطبوع درهوای شهراهواز را رد کرد.
علی احتشامی درگفت وگو با خبرنگارایرنا اظهارداشت : وزش باد در این منطقه به ندرت به سمت شهر اهواز است و با این شرایط انتشار و انتقال بو به سمت شهر اهواز اصولاً منتفی است.
وی با اشاره به اینکه فاصله این شرکت تا شهر اهواز بسیار زیاد است ،گفت:این شرکت تا شهر اهواز حدود ۲۵ کیلومتر فاصله دارد و جهت بادهای غالب در این منطقه نیز از غرب به شرق و یا از جنوب غرب به جنوب شرق می باشد.
مدیر عامل شرکت خمیر مایه و الکل رازی اظهار داشت: با توجه به اینکه تاکنون محیط زیست خوزستان دلیل علمی و منطقی که نشان دهد این مشکل توسط شرکت الکل سازی به وجود آمده ارایه نداده ،پیشهاد ما نیز این است که این موضوع توسط نهاد های ذیربط بخصوص کارشناسان محیط زیست مورد ارزیابی دقیق تری قرار گیرد.
احتشامی افزود: همچنین شرکت خمیر مایه و الکل رازی نیز آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با کارشناسان محیط زیست اعلام می نماید.
گفتنی است شرکت خمیرمایه و الکل رازی در اواخر سال ۱۳۷۷ اقدام به ساخت دو کارخانه خمیرمایه و الکل کرد که این کارخانه ها در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار در مجاورت کارخانه شکر شرکت کشت و صنعت دعبل خزایی واقع در ۲۵ کیلومتری شهر اهواز و در مسیر جاده اهواز – آبادان احداث شده‌ اند.
کارخانه خمیر مایه رازی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار تن خمیرمایه خشک فوری احداث شده که بیشترین ظرفیت نصب شده خمیرمایه در ایران محسوب می شود .
اما بی شک ادعای مطرح شده از سوی محیط زیست خوزستان مبنی بر اینکه شرکت خمیر مایه و الکل سازی می تواند عامل اصلی انتشار بوی نامطبوع در هوای اهواز باشد ، قطعاٌ نظری بدون بررسی کارشناسانه از سوی محیط زیست خوزستان نخواهد بود و شاید بهتر آن باشد که راهکار های ارایه شده از سوی سازمان محیط زیست در خصوص استفاده از ویناس برای جایگزینی این ماده به جای مالچ نفتی مورد توجه و بررسی بیشتر شرکت الکل سازی و منابع طبیع استان خوزستان قرار گیرد .
زیرا مسئله آلودگی هوای روستا های موجود در مسیرجاده آبادان به سمت اهواز (مسیر احداث شرکت الکل سازی رازی ) در اثر انتشار گاز های کارخانه الکل سازی و افزایش بیماری های تنفسی در این منطقه ، مشکلی است که پیش از این نیز در جلسه ای با حضور استاندار خوزستان و سران عشایر شهرهای کارون،باوی و حمیدیه از سوی یکی از سران عشایر ساکن درشهر کارون مطرح شده و در این نشست نیز از استاندار خوزستان خواسته شد که به این مشکل هرچه سریعتر رسیدگی شود.