روحانی: اوباما به من گفت مشکلات فراوانی در داخل آمریکا داریم، شما هم همینطور، باید فکری کنیم

خورنا: رئیس جمهور در حاشیه‌ی جلسه هیات دولت با اشاره به این که یکی از بااهمیت‌ترین برنامه‌های دولت از ابتدا تعامل موثر با جهان بوده است، گفت: مساله‌ی تعامل موثر با جهان را به عنوان یکی از بخش‌های گفتمان خود مطرح کرده بوده‌ایم و در ۴۵ روز گذشته، در ۳ مرحله در بحث تعامل سازنده با جهان قدم‌هایی به پیش گذاشته است.

به گزارش سرویس سیاسی انتخاب به نقل از ایسنا ؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به حضور بیش از ۵۵ هیات خارجی در مراسم تحلیف که ۱۱ هیات آن در سطح سران و بقیه از وزرا و یا ریاست مجلس بوده‌اند، گفت: تماس و مذاکره با آنها اولین قدم در دیپلماسی خارجی دولت بود که در فضای بین‌المللی بسیار موثر بود.

وی با اشاره به این که قدم دوم دولت در تعامل سازنده با جهان حضور دتر اجلاس همکاری‌های شانگ‌های بود، افزود: تماس و مذاکره با سران حاضر در اجلاس شانگ‌های داشتیم و همچنین با برخی وزرای خارجه که به جای سران شرکت کرده بودند مذاکره داشتیم به ویژه دو ملاقات با رئیس جمهور چین و روسیه داشتیم که بسیار قابل اهمیت بوده است.

روحانی با اشاره به این‌که مذاکراتمان با رئیس جمهور چین و روسیه در بحث‌های مختلف روابط دو جانبه ، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: ارتباط با دو رئیس جمهور چین و روسیه توسط نمایندگان رئیس جمهور ایران و آن دو کشور ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به این که قدم سوم دولت در موضوع تعامل سازنده با جهان، حضور رئیس جمهور و هیات همراه در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بود، و این حرکت در چند بخش انجام شد، اظهار کرد: در حوزه‌ی دیپلماسی رسمی ملاقات‌هایی در این زمینه وجود داشت از جمله ۱۸ ملاقات دو جانبه در این سفر انجام گرفت با مقامات یا روسای سازمان‌های بین‌المللی و در حوزه‌ی دیپلماسی عمومی، سخنرانی‌ها، حضور در جلسات مسئولین رسانه‌ها و رهبران اسلامی در آمریکا و صاحب‌نظران بود. و همچنین در جلسه‌ای که از طرف جامعه‌ی آسیایی و شورای روابط خارجی آمریکا برگزار شد شرکت کردیم که ۳۰۰ نفر از صاحب‌نظران در این جلسه شرکت کرده بودند.

رییس‌جمهور در ادامه به دروغ‌افکنی‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران قبل و بعد از سفر به نیویورک و حین این سفر اشاره کرد و گفت: ما می‌خواستیم این فضا را برای اسرائیل سخت کنیم و این‌که افکار عمومی آمریکا را متوجه نادرست بودن ادعاهای رژیم صهیونیستی کنیم.

روحانی گفت: در جریان سفر به نیویورک در جلسات اول در ارتباط با بحث نابودی اسرائیل و هولوکاست، سوالاتی مطرح می‌شد، ولی در جلسات آخر دیگر این سوالات مطرح نبود و مسائلی که در این زمینه در افکار عمومی وجود داشت روشن شده بود و کار اسرائیلی نیز سخت شده بود.

وی افزود:اسرائیل لابی قوی در آمریکا دارد و با استفاده از این لابی فشار می‌آورد و ما باید جای خالی لابی قوی ایران را در آنجا پر کنیم و کاری کنیم که برخی تلاش کنند که افکار و نظرات ایران را بیان کنند و به گوش افکار عمومی آنجا برسانند، البته در این راستا ایرانی‌های مقیم آمریکا می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند و اولین قدم را بردارند؛ چرا که همه ایرانی‌ها صدا و سیمای ما در ایران هستند و می‌توانند واقعیت ایران را منعکس کنند.

رییس‌جمهور همچنین به بحث مساله تروریسم و افراطی‌گری اشاره کرد و گفت: مطالبی که ما در ارتباط با مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در جریان این سفر مطرح کردیم و همچنین تاکید بر اعتدال، مورد استقبال قرار گرفت و احساس می‌کنم موضوع اعتدال مورد استقبال کشورها قرار گرفته است و در واقع همه می‌پذیرفتند که تروریسم و افراطی‌گری خطری برای امنیت جهانی است و پیشنهادی که برای مبارزه با افراطی‌گری و خشونت داده شد مورد استقبال قرار گرفت، بنابراین من فکر می‌کنم که نگاه و نظر ایران در این زمینه مورد استقبال جهانیان قرار گرفت. دبیرکل سازمان ملل نیز بر این موضوع تاکید داشت و در واقع دنیا فهمید که افراطی‌گری اساسا برای ثبات جهانی و تروریسم برای امنیت جهانی، خطر بزرگی است و دنیا فهمیده که باید دست به دست هم بدهیم که با افراط و خشونت مبارزه کنیم.

روحانی با بیان این‌که بیان ما، بیان صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز و اعتدال است، به موضوع کاهش تنش و جلوگیری از افزایش تنش بین ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: ما در جریان تبلیغات انتخاباتی نیز گفته بودیم که ما خواهان افزایش تنش با هیچ کشوری از جمله آمریکا نیستیم و معتقدیم که می‌توانیم این تنش‌ها را کاهش دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که مقامات آمریکایی اصرار داشتند که بین دو رییس‌جمهور ایران و آمریکا ملاقاتی صورت بگیرد، تصریح کرد: از چند روز قبل از سفر به نیویورک پیام‌هایی را در این زمینه ارسال کردند. اولین پیام روز جمعه قبل از سفر ارسال شد و پیام‌های بعدی تا قبل از آغاز سفر ارسال شد. در مجموع قبل از سفر پنج پیام در این زمینه از سوی آمریکایی‌ها ارسال شدند و ما پاسخی به این پیام‌ها ندادیم و به دوستانم در وزارت خارجه گفتم که وقتی وارد نیویورک شدیم در این زمینه تصمیم می‌گیریم. در آنجا نیز این پیام‌ها و صحبت‌ها وجود داشت، ولی فرصت توافق روی جزئیات تمام ابعاد و زوایای این موضوع نبود.

رییس‌جمهور افزود: صحبت این بود که مثلا ملاقات چند دقیقه‌ای بین ما در یکی از راهروهای مجمع عمومی سازمان ملل و یا در حاشیه یکی از جلسات انجام شود، البته من موافق این نبودم و این موضوع نیز عملی نشد.

روحانی ادامه داد: بحث‌ها در این زمینه ادامه داشت و بعد از روز سه‌شنبه جوی در رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های آمریکایی ایجاد شد مبنی بر این‌که ایران در این سفر آمریکا را تحقیر کرده است و یا این‌که روحانی دست رد به اوباما زده است و کاخ سفید تحقیر شد. من از این حرکت و روند رسانه‌ها که شاید بخشی از آن طبیعی بود و بخشی از آن را مخالفین و صهیونیست‌ها دامن می‌زدند، خوشحال نبودم؛ چرا که اساسا بحث تحقیر نیست و من در مصاحبه‌ای که انجام دادم به این موضوع اشاره کردم. درخواست ملاقاتی بود، ما با ملاقات مشکلی نداشتیم، ولی مقدمات و شرایط لازم در این زمینه فراهم نشد.

وی گفت: بعد از ۳۵ سال قرار بود که دو رییس‌جمهور برای اولین بار مذاکره کنند، ولی همان‌طور که گفتم مقدمات و شرایط لازم در این زمینه فراهم نبود و عده‌ای نیز درصدد بودند که از این فضای گل‌آلود ماهی بگیرند و معتقد بودیم که اگر این موضوع ترمیم شود بلامانع است.

رییس‌جمهور افزود: وقتی وزرای خارجه دو کشور ملاقات کردند، مقداری این فضا کاهش پیدا کرد و مساله را تخفیف داد. دو طرف در تماس بودند و بحثی بود مبنی بر اینکه روز جمعه آقای اوباما با ما تماس بگیرد و گفت‌وگوی کوتاهی انجام شود و ما در لحظه بازگشت به تهران و خروج از هتل با این موضوع روبرو شدیم و آنها به موبایل سفیر ما زنگ زدند.

روحانی گفت: در جریان این تماس چند دقیقه‌ای تلفنی صحبت کردیم و تاکید بر این شد که در مورد ایران و آمریکا مسائل بسیار فراوانی وجود دارد. من به آقای اوباما در این تماس تلفنی گفتم که در طول ۳۵ سال گذشته مسائل زیادی به وجود آمده است و در موارد مختلفی مردم ما با عملکردی که آمریکا از خود نشان داده مخالف بوده است و مسائلی که بین دو کشور وجود دارد کوتاه مدت حل نمی‌شود. آنها نیز تاکید داشتند که یک شبه این مسائل حل نمی‌شود.

وی با بیان این‌که در این تماس تلفنی عمده مسائل، مساله هسته‌یی بود، تاکید کرد: من در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کردم که این موضوع باید در زمان کوتاهی حل و فصل شود و آقای اوباما نیز گفت که این موضوع را قبول دارم. آقای اوباما در این تماس تلفنی به ما گفت که شما در سخنرانی‌تان تاکید کردید که به دنبال سلاح هسته‌یی نیستید و رهبر ایران نیز بر حرام بودن ساخت و استفاده از سلاح‌های هسته‌یی تاکید داشته‌اند و با توجه به این موضوعات راه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باز است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: مردم باید بدانند که مسائل سیاسی خارجی پیش‌رو راه همواری نیست و ما راه دشواری پیش‌رو داریم و نمی‌شود مشکلات هشت ساله و یا ۱۰ ساله را

در ۱۰ روز حل و فصل کرد. فراز و نشیب زیادی در دنیای سیاست وجود دارد.

روحانی گفت: آقای اوباما در تماس تلفنی که داشتند، گفتند که ما مشکلات فراوانی در داخل آمریکا داریم و شما نیز همین‌طور و باید فکری کنیم که از مشکلات عبور کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که مقامات آمریکایی هر روز با یک لحن صحبت می‌کنند، تصریح کرد: فکر می‌شد که با تحریم ملت ایران سر فرود می‌آورد و بالاتر از آن با فشار تحریم مردم از نظام جدا می‌شوند ولی با انتخابات شکوهمندی که در ۲۴ خرداد برگزار شد آنها مایوس شدند و دیدند که علیرغم همه فشارها، مردم از نظام جدا نمی‌شوند و نشاط سیاسی مردم از بین نمی‌رود و تحریم راه‌حل درستی نیست و به نظر من این بسیار مهم است.

رییس‌جمهور به ملاقات خود با کاترین اشتون و همچنین رییس اتحادیه اروپا اشاره کرد و یادآورشد: من به خانم اشتون نیز در ملاقاتی که داشتم، گفتم که تحریم راه‌حل درستی نیست و آنها نیز علی‌الظاهر با سکوت در برابر این حرف علی‌القاعده آن را قبول داشتند.

روحانی گفت: من در جریان این ملاقات به ایشان گفتم بحث شما چیست؟ بحث اعتماد است؟ این موضوع راه‌حل دارد. ما اعتماد می‌خواهیم که شما حق هسته‌یی ایران را به رسمیت بشناسید و به آن اعتراف کنید و شما نیز اعتماد می‌خواهید که ما بمب اتم نسازیم، ما بارها گفته‌ایم که دنبال بمب اتم نیستیم و این موضوع با معیارهای ما سازگار نیست. من در آن جلسه تاکید کردم که تنها و تنها راه‌حل این مساله، میز مذاکرات است و بس. رییس اتحادیه اروپا نیز در آن جلسه گفت حرف شما را قبول دارم و راه‌حل مذاکره است.

وی با بیان این‌که معتقدم تلاش شد اولین قدم‌ برای بازگشت از راه اشتباهی که دیگران رفته‌اند برداشته شود، گفت: البته تاکید می‌کنم که همه مسائل با یک تلفن و دو جلسه حل نمی‌شود.

رییس‌جمهور خطاب به مردم ایران یادآورشد: به ملت ایران عرض می‌کنم که استواری و استقامت آنها، نشاط، هوشیاری و بیداری آنها و خلق حماسه سیاسی توسط ایران و اعتماد بین دولت و ملت و یا به معنای دیگر بین نظام و ملت کار خود را کرده و فضا را عوض کرده و دنیا آمادگی جدیدی دارد و ما تلاش می‌کنیم که در این فضا بتوانیم به اهداف خود برسیم.

روحانی گفت: ممکن است یک هفته یا دو هفته، یک یا دو ماه طول بکشد و به نتیجه نرسد، اما مسیر برای رسیدن به نتیجه روشن است.